Gast Geplaatst: 21 januari 2005 Geplaatst: 21 januari 2005 Op de doos van de dreambox staat dat ie een ram geheugen heeft van 64 mb, nu moet daar het een en ander op draaien maar wie weet hoeveel en waarvoor??? Waarom maar 8 mb voor de flash?? In de 7020 staat ook 64mb RAM maar daar gebruikt ie 32mb!!! voor de flash.... Wie kan mij vertellen waar dat aan ligt en is het evt mogelijk om bij de 7000 meer mb's aan de flash toe te kennen??
oudeis Geplaatst: 21 januari 2005 Geplaatst: 21 januari 2005 De dreambox heeft inderdaad 64 MB ram. Daarvan is ongeveer 30 MB beschikbaar voor 'user' applicaties, de rest wordt gebruikt voor ramdisk, buffers, etc. Er zit 8 MB flash in, waarvan 6 MB voor het image, een klein beetje voor de bootloader, en nog wat voor je /var. Je image is ingepakt in een cramfs (compressed ram file system). Waarom ze er maar 8 MB flash in hebben gezet? Waarschijnlijk omdat het genoeg was, en flash geheugen relatief duur is (of was). De 7020 krijgt een ander type flash geheugen, waarop een image niet is gecomprimeerd. Het image wordt dus rechtstreeks uitgevoerd vanaf het flash geheugen. Het installeren van extra software wordt hierdoor een stuk makkelijker, en vereist geen externe opslag (zoals nu een hd of usb stick nodig is). Een tweede voordeel is dat er geen ramdisk nodig is, dus blijft er meer werkgeheugen beschikbaar voor applicaties. Een derde voordeel is dat software updates minder veelomvattend hoeven te zijn. Er hoeft geen nieuw image gemaakt te worden, als alleen enigma wordt vernieuwd. Dus de verschillende onderdelen van de firmware kunnen los van elkaar worden vernieuwd (tenzij er afhankelijkheden zijn tussen de verschillende onderdelen, natuurlijk). Als afsluiting: ik heb er weinig verstand van, dus verbeter me als ik ergens de mist in ga!! - Ruud PS. Flash en RAM zijn twee verschillende soorten geheugen. RAM is het werkgeheugen, flash is een opslagmedium (net als een harde schijf). Het is dus niet mogelijk om RAM als flash te gebruiken...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen