Ga naar inhoud


hoe te automounten in fedora 3


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over fedora 3. ik ben niet bekend met fedora en ben dit weekend overgestapt hierop. eerst zag ik mijn data schijf (fat32) niet meer maar die kan ik in een terminal wel mounten. Ik heb in een andere topic wel gelezen dat je ook kan instellen dat fedora automount bij opstarten. ik heb dat geprobeert maar dat lukt me niet kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik dit moet doen. Ik wordt er nu al gek van om elke keer die schijf te mounten.

Het is 1 schijf met 3 partities. hda1 windows(fat32) hda2 fedora 3 (ext3) hda3 data (fat32)

 

bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk in /etc/fstab

 

voeg daar de volgende regel toe

 

/dev/hda1 /je-eerste-mount-point vfat defaults 0 0

/dev/hda3 /je-tweede-mount-point vfat defaults 0 0

 

met andere woorden:

kolom 1: device/partitie

kolom 2: mountpoint

kolom 3: formaat filesystem

kolom 4: eventuele opties, defaults is wel ok.

kolom 5: dump (0 voor vfat)

kolom 6: pass (0 voor vfat)

 

De laatste twee kolomen defineren in welke mate linux doorstart als er problemen zijn gevonden op schijven. vfat wordt volgensmij toch niet gescanned, dus 0 lijkt me prima)

 

Eventueel kan je defaults aanpassen naar

uid=<je-user-id-nummer>

 

Dan wordt de schijf gemount als de user waarmee je inlogt en heb je voleldige rechten op die schijf.

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

/dev/sda1 /mnt/windows -t ntfs -r -o umask=0222

 

 

Bovenstaande regels heb ik in mijn fstab geplaatst. Dan wil de windows schijf niet mounten bij het opstarten van de PC. Als ik deze regel in de terminal intyp mount deze schijf wel. Wat moet ik aan bovenstaande regel aanpassen. De uitleg in het antwoord van frozen-sky begrijp ik niet helemaal.

Mijn Windows is NTFS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

man fstab en kijk hoe de layout van fstab is.

 

==>

/dev/sda1 /mnt/windows ntfs ro,umask=0222 0 0

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...