Gast Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Ik heb in mijn DB7020 afgelopen weekend een 2.5" laptop HDD ingebouw. Dit omdat deze een stuk minder warmte genereren dan de 3.5" versies en ook qua geluid een stuk rustiger zijn. Nu heb ik een hitachi Travelstar 5K100 60 GB disk met 5,5ms access tijd ingebouwd maar met opnames heb ik continue haperingen (welke ik voorheen niet had). Dit zowel met normale opnames alsmede met time-shifting (opnemen en kijken tegelijk). Ik gebruik newcamd en daar heb ik de AU ook al uit gezet, maar dit mocht ook niet baten. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat deze hdd te langzaam is voor opnames (zeker voor normale opnames) aangezien er ook opname functionaliteit is over het netwerk (ngrab) en deze is 'slechts' 100Mbit terwijl de hdd toch een stuk sneller is. Heeft iemand dit ook al eens geprobeerd ? Of heeft iemand een idee waar de haperingen vandaan komen ?
Digger Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Wat is de output van (via telnet op de dreambox): hdparm -t -T /dev/discs/disc0/disc Mogelijk dat er een DMA-probleempje aan het licht komt. Het zou er ongeveer zo uit moeten zien: Citaat: ~ > hdparm /dev/discs/disc0/disc /dev/discs/disc0/disc: multcount = 0 (off) IO_support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 1 (on) keepsettings = 0 (off) readonly = 0 (off) readahead = 256 (on) geometry = 65535/16/63, sectors = 117231408, start = 0
Gast Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Ik heb ook een 2,5" laptop hdd erin zitten; een 4200 rpm. Opnames gaan goed zonder haperingen. Het enige probleem wat ik heb is met de timer. Die werkt soms niet goed.
Gast Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Zie onder de output. Hoe snel is de transfer bij jou ? 44Mb p/s is niet erg snel lijkt me. Ik zal vanavond ook de kabel nog eens checken. De 32 bit and umaskirq stonden niet aan trouwens, dus deze heb ik handmatig aangezet (geen verschil in transfer tijd). DMA stond wel aan en kan ik zelfs niet uitzetten. root@dreambox:~# hdparm /dev/discs/disc0/disc /dev/discs/disc0/disc: multcount = 0 (off) IO_support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 1 (on) keepsettings = 0 (off) readonly = 0 (off) readahead = 256 (on) geometry = 16383/255/63, sectors = 117210240, start = 0 root@dreambox:~# hdparm -t -T /dev/discs/disc0/disc /dev/discs/disc0/disc: Timing buffer-cache reads: 128 MB in 2.90 seconds = 44.21 MB/sec Timing buffered disk reads: 64 MB in 3.64 seconds = 17.58 MB/sec root@dreambox:~#
Gast Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Dit is zelfs een 5400 toeren schijf. Dus dat zou ie zeker moeten kunnen. Dank voor de info, dan weet ik dat het moet kunnen werken.
Gast Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Je HD staat hopelijk niet op de blacklist, zoals we op de 7000 hadden met 108 images en Samsung-dirves ?
Digger Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Dat ziet er allemaal piekfijn uit. Daar zal het niet aan liggen dus. 44MB/s vanuit buffer en 17MB/s vanaf schijf is ruim in orde (voor een Dreambox dan) (een standaard MPEG2 stream doet max 1.5MB/s (12Mbit/s)).
Bigfoot Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Had je met de 7020 en Hydra Phoenix met de oude harddisk wel goed beeld? Ik zou eens een recenter image gebruiken, en ook andere emu's proberen.
Gast Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Dat was ook mijn idee. Ik snap dus niet waar dit door veroorzaakt wordt. Heb zojuist de head.ko vervangen voor een nieuwere versie, dus vanavond zal ik eens kijken of het nu beter is. Wel zie ik dat mn hdd udma5 aankan, maar op udma4 staat. Ik ga dus ook even de kabel vervangen om te kijken of dat verschil uitmaakt. Ik hou jullie op de hoogte! En bedankt zover.
Gast Geplaatst: 1 augustus 2005 Geplaatst: 1 augustus 2005 Ik had een 40Gb 3.5" inch waarmee ik dit probleem niet had. Ik heb ook een andere 20Gb erin gedaan (ook een 3.5") en die had het probleem ook niet. Ik denk dus niet dat het (alleen) aan het image ligt. Zie ook mn andere post, ik ga nog e.e.a. proberen om te zien of alles nu wel werkt.
Gast Geplaatst: 2 augustus 2005 Geplaatst: 2 augustus 2005 Ik denk dat ik het heb opgelost. Ik weet niet precies wat het was, maar het was of de 'hdparms' (en met name de interrput masking vermoed ik) of de nieuwe head.ko, of een combinatie van beiden. Timeshift werkt nu goed, en ik heb wat test timer opnames klaar staan die ik vanavond kan checken. So far so good.
Gast Geplaatst: 3 augustus 2005 Geplaatst: 3 augustus 2005 Ok, ook opnames gechecked en probleem is opgelost! Dank allen voor de tips!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen