Gast Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 Ik heb op mijn DM7020 miniroot 0.18 geinstalleerd en heb vervolgens Gemini 2.10 op mijn CF gezet. In flash heb ik hydra staan. Tijdens het testen van het Gemini 2.10 image viel mij op dat timeshifting/harddisk recording niet goed werkt (schokken) ongeacht de CAM. Na het uitlezen van de hdparms viel mij op dat DMA op 0 stond. Ik kon deze niet configureren voor DMA=1. root@dreambox:~# hdparm -d dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc: using_dma = 0 (off) root@dreambox:~# hdparm -d1 /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc: setting using_dma to 1 (on) hdparm: HDIO_SET_DMA: Operation not permitted using_dma = 0 (off) Aangezien ik onder hydra deze problemen niet had ben ik vervolgens weer opgestart met het flash image om eea te controleren. En jawel ook hier dezelfde HDD problemen. Na uitlezen van DMA stond deze ook op 0. Pas na het verwijderen van de CF kaart en een boot van de DM7020 bleek alles goed te werken. Kan het liggen aan mijn oude CF kaart? Dit is nog een van de langzame kaarten (dus geen Ultra II e.d.). Of is hier iets anders aan de hand?
satvet Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 Ik vermoed dat de CF en de HDD op dezelfde IDE bus zijn aangesloten en dan geldt bij PC's in het algemeen dat de snelheid van de traagste op de kabel de instellingen bepaald, dus als je CF een lagere DMA aankan dan je HD, dan zal ook je HD terugschakelen.
cellie Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 Komt dat niet omdat de CF card automatisch de master drive word? Ik weet niet zeker of dat het probleem is, maar op de 7000 met een HDD en CF moet je een aangepaste 'init' gebruiken om de HDD als master in te stellen. De bijlage bevat het init bestand (locatie /sbin/) LET OP: Ik weet niet of de 7020 dit 'probleem' ook heeft. Heb hem maar even gepost. Zie onder. Laat even weten of het werkt. (Voor de search) Assumption is the mother of all fuckups
cellie Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 Hier de inhoud van de aangepaste init. Code: #!/bin/shmnt(){ MT=0 mkdir $2 2>/dev/null for i in 1 2 3 4; do if [ -e $1/part$i ]; then mount $1/part$i $2 && return fi done if [ $MT -eq 0 ]; then mount $1/disc $2 fi}umount /var/mnt/cfumount /hddHDD=/hddif [ -d /proc/ide/hda ]; then if [ `cat /proc/ide/hda/media` = disk ]; then N=/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0 if [ `cat /proc/ide/hda/capacity` -lt 2000000 ]; then mnt $N /var/mnt/cf else mount $N/part1 /hdd && HDD=/var/mnt/hdd2 && hdparm -S 120 -M 128 $N/disc fi fifiif [ -d /proc/ide/hdb ]; then if [ `cat /proc/ide/hdb/media` = disk ]; then N=/dev/ide/host0/bus0/target1/lun0 mkdir $HDD mount $N/part1 $HDD # sleep after 10min and acoustic management hdparm -S 120 -M 128 $N/disc fifi Heb je nog geen init in /sbin staan dan kun je hem gewoon naar toe FTPen, anders deze regels VOOR de rest van de init invoegen. (Gebruik wel een linux editor om de CFLF's niet mee te sturen) Assumption is the mother of all fuckups
cellie Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 @ satvet Dat verhaal ging op voor PIO drives, voor (U)DMA drives is dat niet meer waar. Die kunnen onafhankelijk van elkaar de bus op hun eigen snelheid aanspreken. Misschien dat de DB dat ook doet, maar die heeft DMA ondersteuning, dus eerlijk gezegt DENK ik dat ook daar de snelheid onafhankelijk van elkaar werkt. Assumption is the mother of all fuckups
Gast Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 De init is specifiek voor de CF/HDD problemen met de 7000. De cf wordt als: host1 gezien in de DM7020 en de HDD als host0. Compact Flash: /dev/ide/host1/bus0/target0/lun0/part3 60977 40661 20316 67% / Harddisk: /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1156242992 43672 156199320 0% /mnt/hdd
cellie Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 Owkee, dat gaat in mijn database. Assumption is the mother of all fuckups
satvet Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 Citaat: @ satvet Dat verhaal ging op voor PIO drives, voor (U)DMA drives is dat niet meer waar. Die kunnen onafhankelijk van elkaar de bus op hun eigen snelheid aanspreken. Misschien dat de DB dat ook doet, maar die heeft DMA ondersteuning, dus eerlijk gezegt DENK ik dat ook daar de snelheid onafhankelijk van elkaar werkt. Klopt, bijv 33 en 66 zullen elk op hun eigen snelheid werken, maar als de CF geen DMA ondersteund, wordt dit m.i. op de gehele kabel uitgeschakeld, al kan ik me vergissen en berust deze mening op een incident waarbij oud en nieuw niet optimaal samenwerkte.
cellie Geplaatst: 25 augustus 2005 Geplaatst: 25 augustus 2005 Uhmm, misschien wel. Maar misschien kan een DB guru daar uitsluitsel over geven? Assumption is the mother of all fuckups
Gast Geplaatst: 27 augustus 2005 Geplaatst: 27 augustus 2005 Heeft iemand de combinatie HDD en CF kaart (snelle/nieuwe versie bijv. Ultra II) in de 7020 werkend? Dus zowel de HDD en CF met DMA = 1.
Gast Geplaatst: 27 augustus 2005 Geplaatst: 27 augustus 2005 Citaat: als de CF geen DMA ondersteund, wordt dit m.i. op de gehele kabel uitgeschakeld, al kan ik me vergissen en berust deze mening op een incident waarbij oud en nieuw niet optimaal samenwerkte. bij de 7020 zitten HD en CF op verschillende ide host controllers, resp 0 en 1. DMA is dan ook onafhankelijk in te stellen, zie mijn hdparm resultaten: Citaat: root@dreambox:~# hdparm -d /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc: using_dma = 1 (on)root@dreambox:~# hdparm -d /dev/ide/host1/bus0/target0/lun0/disc /dev/ide/host1/bus0/target0/lun0/disc: using_dma = 0 (off)
Gast Geplaatst: 27 augustus 2005 Geplaatst: 27 augustus 2005 Dat is dan zeer apart want zoals je kan lezen kreeg ik een foutmelding toen ik de DMA waarde wilde veranderen. Hoe staan in dit geval de jumper op de HDD?
Gast Geplaatst: 27 augustus 2005 Geplaatst: 27 augustus 2005 De hdd staat gewoon op master. Maar nogmaals, je hebt dus niet te maken met een master-slave configuratie, elk heeft z'n eigen ide host. Kan je ook zien aan de major nummers van de devicenodes, onder linux heeft ide0 major 3, en ide1 major 22. Daaronder hebben master/slave minor nummers 0 en 64. HD (3) en CF (22) zitten dus echt aan twee aparte controllers, met elk hun eigen driver data. Dus ik vind het moeilijk voor te stellen hoe je CF er voor kan zorgen dat je HD geen DMA meer aankan. Maar als je dit consequent ervaart, zal er wel een of ander verband zijn... Ik kan het niet verklaren. Ik neem aan dat je maar 1 ide device aansluit via de ide kabel?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen