Ga naar inhoud

HDTV op dreambox? Welke posten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is het mogelijk om hd beelden te ontvangen met de dreambox? Welke posten zijn HD kwaliteit? Ik heb een week geleden een philips 32FP9830 gekocht en nu zou ik toch eens graag het verschil zien van gewoon beeld en van HD.

Dreambox DM 7020-S, Samsung 200GB HD, Gemini

Geplaatst:

Met de huidige reeks modellen Dreambox kun je geen HD bekijken direct op een TV. De Dreambox mist daarvoor de benodige aansluiting en MPEG decoder. En per SCART kun je HD zeker uit je hoofd zetten.

Je kan wel met de Dreambox via de ethernet aansluiting op een computer HD bekijken, maar via deze weg kun je geen degelijke beoordeling doen. De gebruikelijke computer videokaarten doen een "progressive" videoweergave op een afwijkende beeldfrequentie met als gevolg wazige bewegende beelden. HD is op een goed 50Hz scherm en ontvanger prachtig. Het ziet behoorlijk "echt" uit. Zeker 35mm of 70mm film komt behoorlijk in z'n volle glorie in je huiskamer.

Ik heb geen idee wanneer Dreambox een ontvanger uitbrengt met een echt gestandariseerde en degelijke digitale videoaansluiting die ook HD aan kan. Die norm moet nog worden vastgelegd.

Jouw TV kan overigens niet de volle resolutie van HD aan, zie ik in de specificaties. Het kan misschien wat tegenvallen denk ik.

Het HD zender aanbod binnen Europa is trouwens nog summier te noemen helaas. Voorlopig zijn al onze eigen omroepen alleen maar aan het bezuinigen op alles, en als werknemer van die omroepen heb ik niet het idee dat binnen 3 jaar HD uitzendingen komen.

Als technicus raad ik mede hierom de mensen ook aan om vooralsnog geen geld uit te geven aan de huidige platte schermen.

1- HD programma aanbod is er nog niet echt.

2- de meeste schermen hebben niet de volle HD resolutie

3- Kwaliteit van zowel LCD als Plasma laat te wensen over

4- Plasma vreet veel energie

5- De aansluitingen blijken vaak analoog (ook DVI)

6- Het videosignaal wordt meestal overgeprocessed met lage resolutie (8bit), zodat er een "plastic" plaatje overblijft.

Je kan voor de komende 5 jaar beter een CRT (beeldbuis) TV kopen. Goedkoper, beter beeld, kleurnauwkeuriger, vaak zuiniger. En op het moment wordt er een nieuwe techniek uitgewerkt die over een jaar of 2 op de markt komt, die LCD en Plasma compleet doet verbleken.

Geplaatst:

Nieuwe techniek? Heb je het nu over OLEDs?

Of nog weer 'nieuwer en beter'?

En idd. ik heb al heel wat LCD/plasmas bekeken, maar de resolutie is vaak te laag, en de interne processing maakt er een bende van. Voor het geld dat ervoor gevraagd word is het eigenlijk schandalig slecht.

Maarja, tis de nieuwe hype he.

Assumption is the mother of all fuckups

Geplaatst:

De schermen die je nu koopt zijn niet echt HDTV (max resolutie 1300 nogwat x 768). Nu pas verschijnen er echte HDTV LCD-TVs, bijvoorlbeeld de Samsung LT-P468W (is commercieel, haal maar weg als het niet mag... maar is ff noodzakelijk als voorbeeld). Ze zijn echter wel prijzig. In Nederland heb ik ze ergens gezien... voor € 7999,--. Hier heb je zelfs op Nederland 1,2,3 via de sat niet die iritante artifactjes (rond logo en ondertiteling en zo!!!)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen