Gast Geplaatst: 23 oktober 2005 Geplaatst: 23 oktober 2005 Gisteren ben ik bezig geweest om opnames van mijn Topfield over te halen naar de pc. Daarvoor heb ik het programma-tje TFGET.exe gebruikt. Dat werkt heel goed. Binnen een minuut of vijf was een opname van een uur overgezet op de pc. TFGET is een gratis dos-programma'tje en bestaat al jaren. (http://www.sattech.at/download/topfield/TFGET.zip) Ga naar de DIR waar tfget is neergezet en geef in een dos-box de instructie 'TFGET VOB' . Er verschijnt dan een genummerde lijst van al de opnames. De nummering wijkt trouwens af van de nummering die in de ontvanger zelf wordt aangehouden. Kies het nummer van de lijst en het bestand wordt overgehaald naar de tfget directory. De opname heet dan bijvoorbeeld "Discovery.vob" Het handigst is om de extensie vob te renamen naar .mpg dus discovery.mpg. Als je dat namelijk doet is deze opname meteen te bekijken met media player, realplayer of bijvoorbeeld powerdvd. Hoeft dus verder niets aan te gebeuren dit bestand, alleen even renamen naar mpg. Ik heb geen usb aansluiting aan mijn topfield gemaakt, maar heb de schijf gewoon in de topfield laten zitten. Haal de kap van de topfield af, maak de ide en stroomkabel los van de harde schijf en sluit daar een ide en stroomkabel van de pc aan waar de opnames naar moeten worden overgezet. Kijk wel even in de bios van de pc of de schijf inderdaad zichtbaar is, (en zorg dat de echte boot schijf de boot schijf blijft, de topfield schijf is namelijk ook master-schijf) Verder wordt de schijf niet zichtbaar in XP of W2k. Ga dan in de dosbox naar de tfget dir, dat is meestal: C:\Program Files\TFGET en geef de opdracht: tfget vob toets het nummer in van de lijst welke opname je wilt overhalen, 5 minuten overhalen en klaar. Mijn bedoeling was om het originele VOB bestand naar een dvd te branden. Maar dat gaat niet zomaar. Het bestand heet dan wel VOB maar het is niet hetzelfde als de VOB bestanden op een dvd. Om van dit vob of mpg bestand een dvd te maken zijn heel wat uren rekentijd nodig. In mijn geval had ik een opname van 50 minuten, 1,0 gb groot. Dat omrekenen naar DVD duurde twee en half uur.(nieuwe pc) De cd was vervolgens 3 gigabyte groot en duurde dus maar 50 minuten. Hiervoor heb ik ulead DVD gebruikt. Mijn conclusie is dat het overhalen naar en bekijken op de computer (in hoge kwaliteit) heel eenvoudig en snel is. Het overzetten naar DVD is eigenlijk te tijdrovend. Zeker als je acht opnames van een uur naar DVD wil overzetten. In dat geval zet ik acht opnames liever op twee videobanden. Daarover gaat mijn vraag: weet iemand of er een TAP bestaat die verschillende opnames automatisch na elkaar opstart. Zodat ik het overnemen naar videoband 's nachts automatisch kan laten doorlopen / uitvoeren? De lijst van 8 opnames wil ik aan iemand uitlenen. Bijvoorbeeld op videoband. Dvd's maken kost te veel tijd. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om de gerenamede vob naar mpg bestanden per vier op een data-dvd te zetten. Dan zijn ze echter alleen achter de computer te bekijken. Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is, de informatie komt eigenlijk meer van Duitse forums dan van dit forum.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen