Ga naar inhoud

[7020] Samba automatisch laten starten na reboot

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb (eindelijk) Samba aan de praat, moet wel iedere keer smbd telnetten dus geen automatische startup.

Smbd staat (bij mij) in /usr/sbin. Hoe moet ik hier een command voor maken in de bootup van mijn 7020??

Grtz

Geplaatst:

Staat aan, ook Samba is aangevinkt in het BluePanel van Gemini 2.2.

Maar na het rebooten als ik PS telnet staat SMBD niet in het lijsje en herkent de XP verkenner de Dreambox ook niet. Kan ik gewoon smbd invoeren in de autoexec die in de root staat?

Grtz

Geplaatst:

Heb inmiddels in het etc/inittab gezien dat alleen enigma wordt opgestart. Kan SMBD hierbij misschien?

Grtz

Geplaatst:

De 7020 gebruikt een sys V init. Alleen enigma maakt hier geen gebruik van, en wordt vanuit inittab gestart.

samba heeft vast z'n eigen initscript in /etc/init.d/

Geplaatst:

Zie helaas geen script voor Samba in het /etc/init.d/. Is er een andere plaats waar dit Samba opstart script zou kunnen worden staan?

Thks

Geplaatst:

Ik zie het, je hebt gelijk, samba heeft geen script in /etc/init.d/

Enigma zorgt voor het starten van smbd/nmbd, als je het vinkje 'enable filesharing' aan hebt staan.

Maar je zegt dat Gemini er z'n eigen settings voor heeft, die zullen dan wel de standaard enigma setting tegenwerken.

Als het echt niet lukt, kan je zelf een script /etc/init.d/samba aanmaken, met een link /etc/rc2.d/S21samba er naar toe.

Die 'autoexec.bat' is een ongelukkig gekozen naam voor een configfile, in de boot partitie.

Hij geeft aan de bootloader aan welke kernel geboot moet worden, heeft verder helemaal niets te maken met wat je je misschien nog uit het DOS tijdperk kunt herinneren.

Geplaatst:

Het starten en stoppen van samba in enigma is nooit afgemaakt. In ieder geval werkt het niet met de cvs versie. Mogelijk hebben ze het bij Gemini aangepast, maar ik betwijfel het.

In de DMM 7020 image wordt samba gestart en gestopt door scripts in resp. /etc/network/if-up.d en /etc/network/if-down.d. Deze directories worden gelezen door het busybox ifup en ifdown commando.

Groeten,

Sat-Turner

Dreambox 7025, Dreambox 600, Triax 78 cm, Monoblock Astra-Hotbird

PLi-per de PLi-per de PLi

Geplaatst:

Stoppen lijkt inderdaad te ontbreken, maar het starten gebeurt wel degelijk (edvb.cpp, regel 757 ev).

Helaas wel een beetje dubbelop zo met dat ifup script, levert een restart van samba 2 seconden na het starten van enigma.

Groeten, pieterg

Geplaatst:

Hoe ziet het script voor het opstarten in /etc/network/if-up.d eruit? Kun je me een voorbeeldje sturen?

hartelijk dank voor jullie responses. kom iedere keer weer een stukje verder met mijn box en met linux.

Grtz

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen