ftjl Geplaatst: 17 december 2005 Geplaatst: 17 december 2005 Hallo, om via internet de DB veilig op te kunnen is ssh een optie. Om te oefenen probeer ik thuis via putty een ssh verbinding te maken (poort 22) naar mijn dreambox7020. Ik kom als root binnen, maar password dreambox pakt ie niet. Telnet werkt wel met root + dreambox. Is onder ssh het password anders? Kun je trouwens ook een vpn verbinding opzetten naar 'n dreambox, maw kun je een dreambox "buiten" in je locale netwerk hangen? groeten ftjl groeten ftjl
Tuxxie Geplaatst: 17 december 2005 Geplaatst: 17 december 2005 ftjl, in verband met security is het een goed principe om root logins via ssh niet te te staan. Ik neem aan dat de ssh daemon op de Dreambox ook zo ingesteld staat. Dus daarom zul je waarschijnlijk niet kunnen inloggen. Beter is om als een gewone gebruiker naar binnen te gaan en dan via "su" root te worden. Maar als je wilt kun je root logins wel toe staan. Open dan het config bestand van sshd, op *n*x systemen vaak /etc/ssh/sshd_config. En voeg daarin de regel "PermitRootLogin yes" toe. Herstart sshd en het zou moeten werken. Een VPN verbinding moet zeker werken. En dat lijkt me ook de beste aanpak. Je zult dan wel een externe server(tje) moeten hebben. Misschien is een NLSU2 met een flinke USB stick voldoende. Ik week alleen niet of hiervoor direct een pakket als OpenVPN (http://openvpn.net) beschikbaar voor is. Dat zul je dan even moeten onderzoeken. Greetz, Tuxxie GigaBlue UHD UE 4K, Visiosat schotel, ASTRA 1, ASTRA 2, ASTRA 3 en Hotbird. Opnames op Debian 9 DIY NAS server, 4TByte RAID1
Barabas Geplaatst: 17 december 2005 Geplaatst: 17 december 2005 Je kunt gewoon OpenSSH gebruiken zie: http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/UseOpenSSHForRemoteAccess Dit kun je eenvoudig draaien icm met een USB stick van 512Mb. Zie http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/UseAMemoryStickAsMainDrive Dat zeg ik... lezen!
Tuxxie Geplaatst: 17 december 2005 Geplaatst: 17 december 2005 Barabas, OpenSSH kun je gebruiken, maar als oplossing voor een vpn? Ik heb even gekeken, maar OpenVPN is ook beschikaar. Zie: OpenVPN op NLSU2 Maar voor een enkele service kan een ssh tunnel natuurlijk ook voldoende zijn. Overigens is dat wel de set-up die ik zou doen. Een servertje die al de internet logins 'doet'. Vandaar eventueel doorloggen naar bijvoorbeeld de Dreambox(en). Greetz, Tuxxie GigaBlue UHD UE 4K, Visiosat schotel, ASTRA 1, ASTRA 2, ASTRA 3 en Hotbird. Opnames op Debian 9 DIY NAS server, 4TByte RAID1
NetWave Geplaatst: 18 december 2005 Geplaatst: 18 december 2005 Citaat: Om te oefenen probeer ik thuis via putty een ssh verbinding te maken (poort 22) naar mijn dreambox7020. Ik kom als root binnen, maar password dreambox pakt ie niet. Telnet werkt wel met root + dreambox. Is onder ssh het password anders? Waarschijnlijk is er geen password ingesteld en kan je bij telnet een willekeurig (of geen) password ingeven. Maar SSH pikt dat niet. Ik had dat probleempje ook toen ik Gemini 2.50 installeerde. Oplossing; telnet naar je Dreambox, tik in; passwd Stel het password dan in naar keuze.
Gast Geplaatst: 18 december 2005 Geplaatst: 18 december 2005 openssh is overbodig; op de 7020 staat standaard dropbear, een kleine ssh client/server die eigenlijk zo ongeveer alles doet wat openssh ook doet. Je kan er ook mee tunnelen, dus in een aantal gevallen kan het je ook een vpn besparen. PS, ook op de nslu2 kan je dropbear gebruiken ipv openssh. Scheelt weer een paar MB.
ftjl Geplaatst: 19 december 2005 Auteur Geplaatst: 19 december 2005 Mannen bedankt voor de hulp. Het was inderdaad het gebrek aan een password. Nu kan ik een ssh sessie opstarten als root. Hoe stel je nu een extra user in op de dreambox? groeten ftjl
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen