Gast Geplaatst: 26 december 2005 Geplaatst: 26 december 2005 Ik heb mn Relook 400s aangesloten op mn quad LNB. Uitgericht dmv het LNB settings menu zodat ik op Astra goede ontvangst heb(Q+L) op T1+T2. Als ik nu een zender wil opvragen, ik heb namelijk al een zenderlijst welke bij mn vader goed werkt, dan krijg ik geen beeld en in de banner onder in beeld staan ook de Groene en Gele balken helemaal leeg. Hoe kan dit? Tijdens de setup heb ik volledig ontvangst en in de banner geeft hij aan dat op T1 geen ontvangst is?
Odiebla Geplaatst: 26 december 2005 Geplaatst: 26 december 2005 Het zou kunnen zijn dat je in het LNB settings menu een signaal van een andere satelliet oppikt en dit ten onrechte voor de Astra aanziet. Hij kijkt namelijk niet of ie Astra echt ziet, hij kijkt alleen OF ie een signaal ziet. Vervolgens probeer jij af te stemmen op een transponder/pid dat niet bestaat en dus krijg je geen beeld. Mijn gok: je schotel staat niet goed afgesteld en hij kijkt naar bv naar Eutelsat of Afristar, die links en rechts van Astra 1 zitten...
Gast Geplaatst: 26 december 2005 Geplaatst: 26 december 2005 Ok, hoe kan ik dan het beste de schotel richten? Ik neem aan de Relook op een kanaal zetten en dan draaien tot ik beeld krijg? En wat is eigenlijk het verschil tussen Astra/Astra 1/Astra 2/Astra 3?? Ik moet volgens mij op Astra zitten.
Odiebla Geplaatst: 26 december 2005 Geplaatst: 26 december 2005 Je zegt het zelf al: een open kanaal op de Astra nemen (genoeg duitse kanalen, pick one) en dan maar friemelen. Een sat-beeper helpt je erg om uberhaupt een sat te vinden en dan snel even binnen kijken of je beeld hebt en anders verder draaien naar de volgende. De Astra1 (fetelijk zijn het meerdere satellieten op een positie) staan op 19.2 oost en bevatten oa het boeket van Canal Digitaal, waarop de Nederlandse zenders zitten. De Astra2 staan op 28.2 oost en bevatten met name op de UK gerichtte zenders. Ook letterlijk, want de Astra2 werken met spotbeams waardoor ze buiten de UK lastiger te ontvangen zijn. Met een 80cm schotel lukt het nog wel flink tot het midden van het land, daarbuiten neemt het signaal al snel af. Astra3 staat op 23.5 en richt zich alleen op Duitsland. Ken je Lyngsat? http://www.lyngsat.com/packages/europe.html
Gast Geplaatst: 26 december 2005 Geplaatst: 26 december 2005 Dus of ik nou Astra of Astra 1 neem maakt niet uit? Deze zijn eigenlijk hetzelfde. Maar Astra 2 enz. zijn wel degelijk anders? Maar wat betekenen dan die letters als A/C/F/G achter de Astra/Astra 1? Ps. De schotel moet toch op het zuiden (begin nu te twijfelen aan mezelf nu ik geen beeld heb)? Ik heb gewoon om 12uur gekeken waar de zon stond en daar moet dan het zuiden zijn, heb ik een jaartje of 15 geleden ooit geleerd.
Odiebla Geplaatst: 27 december 2005 Geplaatst: 27 december 2005 Astra is de verzamelnaam van alle satellieten. Astra1 is synoniem aan de groep satellieten die op 19.2 oost staan. En dat verklaart meteen de letters: elke aparte satelliet heeft een letter: B, C E, F, G en H. Overigens Staat de 2c niet op 28.2 zoals je zou verwachten maar ook op 19.2. Op 28.2 staan drie machines: 2A, 2B en 2D. op 24.2 staat de 1D en op 5.2 staat de 1A. De aanwijzing 19.2 oost wil zeggen : 19.2 graden ten oosten van de 0 meridiaan, die boven de UK 'loopt'. Aangezien Nederland op 5 graden ten oosten hiervan ligt staat de Astra voor ons relatief gezien op 19.2-5=14.2 graden absoluut ten opzichte van de 0 meridiaan/het zuiden. Ergo: je kijkt waar om 12:00 de zon staat en dan 14 graden naar links en daar staan de Astra1 satellieten. Grofweg kun je als vuistregel aanhouden dat een uitgestrekte arm met gespreidde vingers voor je per vinger een ruimte van 5 graden afbakent. Dat geeft je dus een idee hoe ver je tov het zuiden moet zitten.
Gast Geplaatst: 27 december 2005 Geplaatst: 27 december 2005 Goede uitleg maar niet vergeten dat wij op GMT+1 uur zijn. Dus Astra in de winter zit ongeveer op de plaats van de zon op 12U. (aarde = 360°/24uur= 15°) die truk heb ik zelf op een forum gelezen.
roymar Geplaatst: 27 december 2005 Geplaatst: 27 december 2005 Kijk eens bij een van de buren die ook een schotel heeft, dan heb je een aardig gevoel voor richting. (let wel op of het nederlanders zijn, anders ga nog de mist in) Gr.Roymar Mutant HD2400,Vu+ Duo, Xtrend ET6000, 2x Relook 400s, Skystar2 en Wavefield WV85THDS schotel 1W/5E/9-10E/13E/19.2E/23.5E/28.2E en de satellietmeter Xsarius HD easy
Gast Geplaatst: 28 december 2005 Geplaatst: 28 december 2005 Thx voor de hulp, ik had idd. de verkeerde satelliet te pakken... Het is me gelukt om de schotel goed te richten en ik heb nu volledige uitslag op de groene en gele balk. En dus ook beeld, mooi beeld.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen