Ga naar inhoud

7020 telkens staat de tijd verkeerd !

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een dreambox 7020 met PLI diamond image erop.

Ik stel de tijd goed in bv s'middags dan staat de volgende dag de tijd weer fout, met fout bedoel ik 20 of 30 minuten achter.

Is er een mogelijkheid om elk uur de tijd te syncroniseren ?

wij kijken meestal de russische kanalen op hotbird, en sirius.

HELP !

/martin

Geplaatst:

Hmmm,

Ik wil de vraag eigenlijk anders stellen (in het forum);

De systeemtijd van de Box is die satelliet gestuurd of 220V/50Hz gestuurd?

In het eerste geval lijkt het erop dat er een fout zit in de software of de schotelafstelling maar in het 2e geval kan het zowel een fout zijn in de software, de hardware als in de netfrequentie. In de netfrequentie kan een afwijking van 5% aanwezig zjn maar in NL is dat eigenlijk abnormaal.

Peerrrr.

HUmax 5100CI, Nokia Mediamaster 9500, Dreambox 7020-S. Disecq 1.2 1,50 meter, 60cm met rotor draaibaar.

Geplaatst:

De softwareklok loopt op de systeemklok frequentie, niet op de frequentie van het lichtnet.

Maar daar ligt het niet aan, de dreambox haalt de tijd uit de satelliet transponder.

Dus als je op een zender afstemt die de tijd verkeerd heeft staan, neemt de box hem over.

Kan je niets aan doen, behalve vragen aan de provider of ze de tijd goed willen zetten.

Geplaatst:

ben ik niet helemaal met je eens, als ik bij de tijd instellingen ga kijken krijg je de dreambox tijd te zien en de transponder tijd. de transponder tijd is goed (minus de tijdzone) ..

/mamoman1

Geplaatst:

Het klopt idd dat op de Russische kanalen de tijd niet goed staat ingesteld. Mijn vrouw kijkt die kanalen ook vaak en soms verspringt dan idd de tijd. Maar als je weer terugzapt naar een NL kanaal stat het weer goed.

Bij andere receivers is het vaak zo dat de tijd van 1 bepaald kanaal wordt overgenomen, meestal degene die op nr 1 in de kanalenlijst staat. Of zoals bij het merk Force, daar kun je zelf instellen op welk kanaal het moet gebeuren.

Zoiets zou voor de Dreambox ook wel handig zijn.

Geplaatst:

Ik weet niet zeker of dat wel handig is.

De dreambox heeft geen rtc (realtimeclock), dus als je hem echt uit zet is de tijd weg.

En als je hem vervolgens aanzet, zapt enigma direct naar het laatst bekeken kanaal. En als dat dus niet nr 1 is, zou dat betekenen dat de box de tijd niet over mag nemen.

Voor normaal gebruik, als je de box niet uitzet, zou het wel kunnen. Gesteld dat je af en toe naar kanaal nr 1 kijkt (of de transponder waar kanaal 1 op zit).

Maar je krijgt dus een probleem na een koude reset.

Geplaatst:

correctie, een 7020 heeft wel degelijk een rtc. Oudere dreamboxen niet.

En enigma maakt hier ook gebruik van, maar er is wel een vreemde constructie om te bepalen wat er met de transpondertijd gebeurt.

Er wordt een lijst met offsets per transponder bijgehouden, maar hoe die gevuld wordt is een beetje riskant. Je hebt namelijk geen referentie.

Afhankelijk hoe groot het verschil met de huidige tijd is, wordt:

-transponder tijd gebruikt

-transponder tijd + transponder offset gebruikt

-rtc tijd gebruikt, en transponder offset ingevuld...

Het verbaast mij niet dat deze constructie niet waterdicht is.

Helaas kan je zulke dingen alleen debuggen als je een transponder hebt waarvan de tijd consequent verkeerd staat.

Of beter, waarvan de tijd consequent verloopt.

Want dan gaat het verhaal met de offsets niet op.

Weet iemand zo'n transponder (op astra 1, 2 of hotbird), dan wil ik dit wel eens proberen te fixen.

Geplaatst:

Ik heb dit probleem ook sinds ik pli Daimond draai.

Maar behalve dat ik de tijd steeds goed moet instellen kan ik het jaartal maar instellen van 1970 tot 1975.

Ik zou daar toch liever 2006 hebben staan want als ik op de rode knop de EPG wil opvragen krijg ik een heel verhaal dat de klok niet goed is ingesteld.

Lijkt me toch een Pli probleem

3 X VU+ duo (1.5 TB HD & OpenPLi 2.0)

Dreambox7020/Maxtor 6Y080L0

Wavefrontier

Geplaatst:

Nee hoor, dat is echt geen PLi probleem.

Wat je in het tijd scherm handmatig kunt instellen, is een jaar tussen (systeemtijd - 1) en (systeemtijd + 4).

Dus als je box op 1971 staat (=epoch), klopt het dat je in het scherm alleen van 1970-1975 kan.

Overigens zou handmatig goedzetten nooit nodig moeten zijn.

De echte vraag is dus waarom je de tijd niet goed krijgt. Waarschijnlijk komt dit van een provider die een compleet verkeerde tijd meestuurt, of ooit meegestuurd heeft.

Enigma probeert zelf de offsets van transponders bij te houden.

Kijk eens wat er in /var/tuxbox/config/enigma/timeOffsetMap staat.

Als er erg grote getallen in de offset lijst staan, met name bij de transponder waarop je enigma start, is het niet vreemd dat je systeemtijd verkeerd ingesteld wordt.

Je zou eens kunnen proberen enigma te restarten, terwijl je op een nederlandse zender staat.

En als bij die transponder de offset op nul moeten staan, moet enigma de systeemtijd goed instellen, na het starten.

Geplaatst:

Probeer anders eens het volgende;

-ga op NED1 staan

-restart enigma

-gooi /var/tuxbox/config/enigma/timeOffsetMap weg

-doe "killall -9 enigma"

Eerste keer (met AB) restarten van enigma zorgt er voor dat hij het op te starten kanaal op NED1 zet.

Vervolgens, nadat de offsets zijn weggegooid, enigma zodanig afsluiten dat hij niet meer de kans krijgt de offset map opnieuw op te slaan.

En als hij dan vervolgens weer opstart op NED1, zonder offset voor de transponder waarop NED1 zit, heb je gegarandeerd je tijd weer goed ingesteld.

Geplaatst:

Ik kan dit niet testen, aangezien ik geen canal digitaal kaart heb.

heb naast de schotel ook kabel, op de schotel worden alleen de russische kanalen bekeken.

Ik zat te denken om te kijken of ik met een cron netdate kan laten lopen om zo de tijd goed te houden.

Nog een reaktie op reset verhaal.

Ook al laat ik de dreambox 24 uur aan toch verspringt hij. (hij staat hier 24 uur aan).

wat ik uit de bovenstande concludeer is dat het een russisch kanaal probleem is dus.

/mamoman1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen