DBdrug Geplaatst: 23 mei 2006 Geplaatst: 23 mei 2006 Maar even een nieuw topic begonnen, m'n vraag stond al bij 'Rotorprobleem met DM500, voeding?' (http://www.sat4all.com/forums/showflat.php?Cat=0&Number=1125346&an=0&page=0#1125346) maar hoort daar eigenlijk niet thuis, al werd daar ook over onderstaande gesproken. Ben van plan deze zomer m'n DM500 mee te nemen op m'n boot en dan hangt 'ie direct aan een vaak volle accu, die dan rond de 13 volt afgeeft. Las in dat andere topic dat dat weleens problemen kan geven. 13 volt is natuurlijk een volt meer dan de 12 volt dat 'ie normaal krijgt. Kan dit nu niet of hoef ik me geen zorgen te maken? Accu is aparte zogenaamde recreatie-accu (semi-tractie), niet de start-accu. Had vorig jaar m'n DM7000 mee en die via een 12-220v omvormer aangesloten. Dit ging prima, maar geeft natuurlijk duidelijk verlies. Het leek me juist zo handig nu m'n DM500 mee te kunnen nemen, gezien het formaat en ik dan de omvormer niet meer hoef te gebruiken. Kan natuurlijk ook de DM500 aansluiten via die omvormer, maar om nou eerst 13 volt om te vormen naar 220 en dan terug naar 12, lijkt me wat onzinnig!!
Ome Merde Geplaatst: 23 mei 2006 Geplaatst: 23 mei 2006 http://www.sat4all.com/forums/showflat.p...true#Post971062 deze ruimte is te huur
Reiderlander Geplaatst: 23 mei 2006 Geplaatst: 23 mei 2006 Een pas geladen accu kan wel 14,5 v geven. Op de specificaties van de dreambox 500 staat 12v +/- 10% Dus meer dan 13 volt is buiten specificaties, zet er er spanningsregelaar tussen zodat je zeker weet dat ie altijd gewoon 12v krijgt. Ga anders je semi tractie accu een nachtje goed doorladen en meet vervolgens de spanning, trek daarna je conclusie. Wees uiterst voorzichtig, het schijnt dat de de dm500 defect raakt bij hogere spanningen dan voorgeschreven. Johan
DBdrug Geplaatst: 24 mei 2006 Auteur Geplaatst: 24 mei 2006 Oke, bedankt voor jullie antwoorden. Ik begrijp dat het al vaker aan de orde was geweest... Denk dat ik dus toch maar m'n omvormer ga gebruiken met de DM500 voeding. Liever wat verlies dan een kapotte Dreambox! Of zijn er simpele goedkope spanningsregelaars die je tussen de accu en de DM500 kan zetten? Regelaar die er voor zorgt dat spanning dus niet te hoog wordt, te laag zal geen schade opleveren lijkt me.
Ron Geplaatst: 24 mei 2006 Geplaatst: 24 mei 2006 Te laag kan uiteraard net zo goed schade opleveren. Tox.
DBdrug Geplaatst: 24 mei 2006 Auteur Geplaatst: 24 mei 2006 Te lage spanning geeft ook schade? Dat snap ik niet. Dan kan toch niks doorbranden?! Dat het dan niet werkt lijkt me logisch, maar kapot gaan??
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen