Ga naar inhoud

Hoe draaibaar en vast opstelling Astra/hotbird combineren

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een draaibare schotel met de motecq rotor en een DB7020, het zou echter handig zijn astra/hotbird te kunnen ontvangen zonder dat mijn schotel te moeten laten draaien, ik kan wel een monoblock monteren, maar hoe kan ik deze dan schakelen allemaal. Op een andere locatie heb ik een vaste visosat bisat en ook een dreambox DM7020, hieraan wil ik een draaibare opstelling toevoegen eventueel met 2e schotel en single LNB om nu en dan iets exotisch mee te pikken van een sat naar keuze. Hoe doe ik dit. De dreambox ziet onmiddelijk dat je omschakelt van disecq protocol en herbegint met de herconfig van de antenne setup wanneer je gewoon switcht. Ik had gedacht van alles te vervangen dor wavefrontiers maar dan moet ik weer kiezen, dit worden dure disecq switchen wanneer je meer dan 4LNB hebt en geraak nooit van 42 Oost naar 30 West...

Geplaatst:

Als je ook naar een motor wil switchen zou ik niet voor een monoblok kiezen. Die heeft namelijk zelf een switch aan boord en dat zorgt in samenwerking met de motor mogelijk voor problemen. Wat zeker werkt is een gewone 4 naar 1 switch. Sluit op ingang 1 de Astra LNB aan op ingang 2 de Hotbird LNB en op ingang 3 de rotor+LNB. Ga naar Satellietconfiguratie. Ga naar de kolom LNB, druk OK en dan BLAUW voor volgende pagina. Stel voor LNB 0 de diseqc modus op 1.2 in. Kies diseqc parameter B/A. Voor ASTRA kies je LNB 1. Stel hier opnieuw diseqc 1.0 of 1.2 in. Dit maakt weinig uit. Verder kies je als diseqc parameter A/A. Voor HOTBIRD kies je LNB 2 en diseqc parameter A/B. Niet vergeten opslaan. Verder de instellingen voor de rotor doorlopen natuurlijk. De ontvanger zal nu LNB+rotor gebruiken bij alle sats met LNB 0, LNB 1 zal geschakeld worden voor ontvangst van ASTRA en LNB 2 voor ontvangst van HOTBIRD.

ontvangers: Dreambox 7000 - Dreambox 8000 (openPLi)

schotels: 1m draaibaar - Visiosat G4+1:(19E/13E/1E/5E/5W) - 54cm:(10E) - 60cm:(23E/28E)

Geplaatst:

Bij mij werkt het gewoon. Coax van ontvanger op de motor, dan van motor naar mono-block. Hotbird op poort 1 en Astra op poort 2.

VUplus DUO / Dreambox 7025s / 500s /2x Moteck SG-2100 / 2x 1M Schotel zonder naam / 42 Oost-58 West /

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen