Ga naar inhoud

[DM500] schakelmechanisme voor var locatie.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben momenteel even nieuwsgierig naar het mechanisme dat bij het opstarten van een dreambox bepaalt waar /var zich bevind.

er zijn zo te zien een aantal directorys in / die er toe doen.

1. /var

2. /var_flash

3. /var_init

wat ik begrijp is dat /var is de échte werkende var(in mijn geval een directory op de harddisk van mijn pc) /var_flash is de var die op het 8mb flash geheugen in de box staat. /var_init is een directory structuur op het image-filesystem die de "fabrieks-instellingen" van het image bevat.

Daar /var_flash de enige met zekerheid aanwezige read/write locatie in de dreambox is moet de instelling voor het schakelmechanisme tussen de diverse mogelijkheden in /var_flash zitten.

Wie kan mij vertellen in welk file/welke files deze instellingen zitten en hoe het mechanisme werkt??

Matthijs

DM500 -PLi Iolite - Technisat Multytenne 45

DM800 -PLi Iolite - Rotor - 60cm pan

Geplaatst:

Ik ben vergeten het erbij te melden, maar het gaat hierbij om een Pli flubber image.

ik weet niet of alle images deze mogelijkheid hebben.

Geplaatst:

Als de /var verplaatst wordt, gebeurt dat eenvoudigweg door de 'nieuwe' var op /var te mounten.

De var die gebruikt wordt is dus altijd /var, daar is verder geen schakelmechanisme voor nodig.

PLi stelt de /var in flash nog eens extra beschikbaar als /var_flash, door hetzelfde /dev/mtdblock/1 zowel op /var als /var_flash te mounten.

Wanneer /var leeg is (bijv na een restore factory settings of een flash-erase vanuit Dreamup), wordt hij vanuit /var_init gevuld.

Bij andere images ben ik /var_flash nog niet tegengekomen.

Greetz, Lion.

Geplaatst:

Lion,

dat is duidelijk, maar waar haalt de dreambox bij het booten nu de informatie vandaan welke pad/filesystem gemount moet worden onder /var.

Als bijvoorbeeld mijn pc uitgaat, bevriest mijn box. (logisch! de mount /var is namelijk weg!)

Als ik dan mijn DB reboot, komt hij vrolijk op met de inhoud van /var_flash in /var.

Als mijn PC later weer aanstaat, en ik reboot de DB weer, heb ik weer mijn originele /var die gemount staat naar mijn pc.

Geplaatst:

Ik zou verwachten /var_flash/tuxbox/config/enigma/mount.conf.

Daar staat mijn /hdd mount ook.

En wat je hierboven beschrijft (dat de inhoud van /var gelijk is aan /var_flash of de var die op de pc staat, afhankelijk van of de pc aanstond tijdens booten, is ook simpel verklaarbaar: bij opstarten wordt in eerste instantie de 'flash-var' op /var gemount. Dan wordt, verderop in het bootproces, gevonden dat de PC op /var gemount moet worden. Als de PC aanstaat, gebeurt dat ook, en wordt dus de pc-flash 'over' de bestaande /var gemount. Als de PC uitstaat mislukt de pc-mount, en blijft de bestaande mount zichtbaar.

Greetz, Lion.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen