verkerkbr Geplaatst: 13 november 2006 Geplaatst: 13 november 2006 Goede morgen, De laatste versie van Nvidia beta video driver en VLC op mijn amd64 Linux systeem gezet en geprobeerd Luxe TV (mpeg 4 DVB-s) te ontvangen. Ontvanger is een DB 7000. Mpeg2 HDTV ontvangst werkt redelijk goed. Op zich lijkt Mpeg4 ontvangst ook te werken. Met tussenpozen verschijnt er een helder beeld op de computer monitor. Het lijkt derhalve slechts een kwestie van voldoende capaciteit om de Mpeg4 stroom in de pc om te zetten. Hoe dit op werkend te krijgen. Moet er gezocht worden in een snellere processor, en/of meer geheugen ? Of in de richting van een andere video kaart (SLI ?). Of zijn er andere opties om mpeg4 hardwarematig in de pc te decoderen. Heeft iemand dit werkend ? Groet, Bram
Erik Slagter Geplaatst: 13 november 2006 Geplaatst: 13 november 2006 Je maakt een veelgemaakte denkfout. Mpeg-4 is een breed begrip. Wat de meeste PC-gebruikers mpeg 4 noemen is feitelijk mpeg-4-annex-2, de codec die divx (in uitgeklede vorm) gebruikt. Op de sat wordt mpeg-4-annex-10 gebruikt, aka h264 aka mpeg-4-avc. Dit is een geheel andere (en veel nieuwere) codec. Deze codec haalt tot 2x zo hoge compressie en heeft navenant veel processorkracht nodig. Een SDTV resolutie lukt meestal nog wel, maar HDTV real-time decoderen zal alleen lukken met het nieuwste van het nieuwste.... DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
verkerkbr Geplaatst: 13 november 2006 Auteur Geplaatst: 13 november 2006 Goede middag, vriendelijk voor je reactie. Inderdaad is mpeg4 een te breed begrip. Wat ik in feite bedoel is de ondersteuning van het type h264. En dit formaat blijkt in de nieuwste Nvidia 9742 beta driver, maar ook in VLC te worden ondersteund. Daarom komen de beelden in principe prima op de computer monitor. Wat ontbreekt is kennelijk het vermogen van de computer en/of videokaart om de omzetting voldoende snel te kunnen uitvoeren, zodat de beelden elkaar met een redelijk snelheid opvolgen. Ik gebruik nu een AMD64 3400 met Nvidia 7800 (AGP 8x). Mijn vraag is of dat het met een Express of SLI videokaart wel zou kunnen werken. Of ligt het zwaartepunt meer in de richting van vermogen aan rekenkracht van mijn Linux systeem. Het hele HDTV gebeuren is natuurlijk voor alle componenten een zware belasting om te verwerken. Ik kan mij voorstellen dat er mogelijk ook hardware componenten te bedenken zijn, die de omzetting verzorgen. Of dat dit in een videokaart wordt uitgevoerd. Een DM8000 gaat de omzetting inwendig uitvoeren, maar waarom zou de omzetting niet in de PC kunnen worden gedaan ? Groet, Bram
Dennis DaMenaCe Geplaatst: 13 november 2006 Geplaatst: 13 november 2006 Ik heb ook een Dreambox 7000. Ik gebruik een 37" LCD scherm die HDReady is. Nu heb ik ook een redelijk snelle computer aangesloten op de tv. Nu wil ik graag vragen aan de topic starter of ik via de dreambox 7000s en mijn pc (amd64 3700+) ook hdtv kan ontvangen met linux op mijn pc. Graag reactie, en excuses voor off-topic.
verkerkbr Geplaatst: 13 november 2006 Auteur Geplaatst: 13 november 2006 Beste Dennis, ik heb in verleden al een stukje hierover geschreven. Mogelijk is dit terug te vinden. Toch nog even in het kort: Opnemen van HDTV en andere uitzendingen: Je moet hiervoor een verbinding via NFS maken met je Linux computer. En een map dreambox/movie aanmaken en deze koppelen (mount) aan de dreambox. Verder de verbinding vrij geven in het export bestandje. Direct vertonen: Kun je eenvoudig doen door in de browser Firefox-mozilla aan te geven: http://IP adres van je dreambox. Je krijgt dan de web-pagina van Dreambox met web-x (hiervoor moet wel flash-player plugin aanwezig zijn) het tv beeld te zien of met de keuze video capture en dan VLC kiezen. En dan moet het met een AMD64 en een goede videokaart moet HDTV goed werken. Let op, dat Dreambox zelf alleen Mpeg II TS files aankan. Overdag zijn er FTA uitzendingen om het uit te proberen. Je moet mogelijk de VLC media player er nog even opzetten. Mplayer en Xine werkt ook wel. Echter VLC geeft een goed resultaat. Voor specifieke instellingen, stuur mij dan even een pm, dan kan ik de instellingen voor een Linux systeem in detail aangeven. Groet, Bram
Dennis DaMenaCe Geplaatst: 15 november 2006 Geplaatst: 15 november 2006 Beste Bram, Bedankt voor je reactie! Zonder een koppeling te maken naar een linux server, kan ik al via WebxTV HDTV kijken. Dit heb ik nooit geweten. Hartstikke bedankt! Dennis
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen