Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste lezers,

al een tijdje in het bezit van een 500 met het probleem dat als ik er een kaart in heb (canal digitaal) dat de box te warm wordt met als gevolg om de 5 minuten freezes. Ik heb meerdere cams gebruikt maar krijg het alleen opgelost met een cabrio dremabox (dus gewoon het dekseltje eraf.

Nu heb ik er een 600 bij gekocht met het zelfde probleem.

Zijn er mede 500 of 600 bezitters met het zelfde probleem en mensen die er een ventilator in hebben gebowd en hoe?

Groeten,

Longzeh

Geplaatst:

Hij wordt wel warm ja maar dan mag je nog geen freezes krijgen.

Ik heb de box wat hoger op z'n pootjes gezet, iets er onder plakken.

Zorg wel dat de box aan de bovenzijde voldoende ruimte heeft.

Groetjes, Mobieltje

Geplaatst:

Heb zowel een DM500 als een DM600 hier draaien en zelfs na een paar uren draaien ze nog perfect. De DM600 is voorzien van een HD en daardoor zit het kastje serieus vol. Zelfs dat geeft hier blijkbaar geen probleem. Beide tuners zijn geflashed naar The Gemini 3.5.

Groeten,

MPDream.

Geplaatst:

ik denk ook dat hij de warmte bij jou niet goed kwijt kan want anders hebben deze er geemn last van

Geplaatst:

wat ik zo raar vind is dat als er geen kaart in zit hij niet te warm wordt.

Waarom wel als er een kaartje in zit....

Ik heb de dreamboxen los op een audiomeubel staan (hout). Heb van alles geprobeerd.Misschien omdat de onderkant dichtbij de grond zit. Dat kan ik nog proberen....

raar dat ik de enige ben met dit probleem

Geplaatst:

Hoeveel spanning heb je op je stopcontact ?

Iemand dicht bij de centrale aangesloten, kan makkelijk 10 Volt hoger zijn.

Geplaatst:
Citaat:

Dat kan 't nooit zijn. 10 Volt meer is maar zo'n 5 procent. Dus in 't slechtste geval als de voeding niet gestabiliseerd zou zijn krijg je maar 0,6 volt meer. Maar de voeding is toch gestabiliseerd en blijft dus netjes 12 Volt.
Geplaatst:

Een kleine aanvulling:

Het stabilliseren van de voeding is niet bedoeld om hem netjes op 12 volt te houden, hele dure voedingen doen dat elektronisch.

Stabilliseren wil niks anders zeggen dat zoveel als mogelijk de sinussen van de wisselspanning worden afgevlakt, maar deze is nooit 100 % vlak, gelijkspanning dus.

De kwaliteit van een voeding zit hem in de strakke spanning welke hij geeft, en zoveel mogelijk gelijkgericht.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Geplaatst:
Citaat:
Het stabilliseren van de voeding is niet bedoeld om hem netjes op 12 volt te houden,

Wel degelijk! Een gestabiliseerde voeding van 12V hoort netjes 12V te geven, ongeacht de ingangsspanning.
Citaat:
hele dure voedingen doen dat elektronisch.

Tegenwoordig is de doorsnee voeding van meer dan een paar Watt van het schakelende type, en die zijn doorgaans prima gestabiliseerd.
Trafo met alleen bruggelijkrichter en elko's zonder stabilisatie komt nauwelijks nog voor, omdat 50 Hz trafo's drastisch groter en duurder zijn dan de hoogfrequent broertjes van de schakelende voedingen.
Citaat:
Stabilliseren wil niks anders zeggen dat zoveel als mogelijk de sinussen van de wisselspanning worden afgevlakt, maar deze is nooit 100 % vlak, gelijkspanning dus.

Waar jij het over hebt is afvlakken, niet stabiliseren.
Bij een schakelende voeding hou je een rimpel over van hooguit een 0,1V of zo.

Citaat:
De kwaliteit van een voeding zit hem in de strakke spanning welke hij geeft,

daar kan ik me redelijk in vinden
Citaat:
en zoveel mogelijk gelijkgericht.

??? Een beetje gelijkrichten is in mijn optiek net zoiets als een beetje zwanger...

Greetz, Lion
Geplaatst:

Ik heb een koelplaatje van een oud moederbord (northbridge) gemonteerd op de cpu van de DM500. Toch wel koeler nu.

Geplaatst:
Citaat:
Ik heb een koelplaatje van een oud moederbord (northbridge) gemonteerd op de cpu van de DM500. Toch wel koeler nu.

dat is eigenaardig.......
Als de dreambox eerst hoeveelheid warmte X genereerd, waarom zou hij dan na het plaatsen van een koelplaatje hoeveelheid warmte Y produceren?
Dat zou alleen de eigen temperatuur van de processor moeten beinvloeden, en niet van de hele box aan de buitenkant.......

DM500 -PLi Iolite - Technisat Multytenne 45

DM800 -PLi Iolite - Rotor - 60cm pan

Geplaatst:
Citaat:
Citaat:

Dat kan 't nooit zijn. 10 Volt meer is maar zo'n 5 procent. Dus in 't slechtste geval als de voeding niet gestabiliseerd zou zijn krijg je maar 0,6 volt meer. Maar de voeding is toch gestabiliseerd en blijft dus netjes 12 Volt.

Sterker nog... de afwijking op de norm netspanning (230V) mag zo'n 10% zijn.
Geplaatst:
Citaat:
Sterker nog... de afwijking op de norm netspanning (230V) mag zo'n 10% zijn.

Die 10% is uit de tijd dat het nog 220 was.
Nu is het 5% geworden.
De max spanning in de oude en nieuwe situatie is dus vrijwel gelijk (iets meer dan 240V), maar de min. spanning was iets onder de 200, en dat is nu iets onder de 220.

Greetz, Lion.
Geplaatst:
Citaat:

??? Een beetje gelijkrichten is in mijn optiek net zoiets als een beetje zwanger...

Greetz, Lion

Een wisselspanning krijg je per definitie nooit 100% vlak. Hang er maar eens een scoop aan.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Geplaatst:
Citaat:
Citaat:

Een wisselspanning krijg je per definitie nooit 100% vlak. Hang er maar eens een scoop aan.

Da's afvlakken.
Gelijkrichten is de negatieve helften van de sinus positief maken.
En dat doe je, of dat doe je niet.
Afvlakken kan beter of slechter gebeuren, gelijkrichten gebeurt wel of niet, met niets daartussen.

Greetz, Lion.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen