Ga naar inhoud

Problemen uitrichten Diseqc ism Dreambox 7025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb enige tijd een Dreambox 7025+ en een 78" Triax schotel op de Astra satelliet.

Omdat ik altijd meer wil, heb ik vorige week een SG2100 A Diseqc motor gekocht en deze aangesloten.

Nu heb ik echter problemen met het uitrichten van de schotel.

Ik heb begrepen dat er twee manieren zijn om de motor uit te richten: handmatig (per satelliet een setting) of via UALS. Beiden lukken niet goed bij mij.

UALS: Ik heb alles eerst naar het zuiden staan, maar krijg geen goed signaal (Satfinder of rechtstreeks via de Dreambox) waar de Sirius zich zou moeten bevinden.

Handmatig: door het draaien van de motor/schotel via de dreambox krijg ik ook geen goed signaal, waarschijnlijk staat de schotel niet goed.

Mijn vragen:

Moet ik op de motor handmatig nog iets invoeren, ik dacht alleen in mijn Dreambox?

Via de Google Satellite Finder heb ik volgende gegevens gekregen:

Latitude: 52.691°

Longitude: 5.245°

Satellite: 4.8E Sirius 2/3/Astra 1C

Elevation: 29.8°

Azimuth: 180.54°

LNB skew: 0.3°

De elevation moet ik gebruiken om de schotel fysiek te draaien, de rest in mijn Dreambox, of ook nog wat buiten?

Wat raden jullie mij aan, de handmatige setup gebruiken, of toch proberen UALS te gebruiken?

Hier staat redelijk uitgelegd wat ik moet doen, alleen niet in combinatie met een Dreambox 7025: uitleg motor

Waar kan ik een stappenplan / hulp vinden met het uitrichten van mijn schoteltje?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Je zult eerst de juiste hoek moeten instellen op je motor plus minus 52-53gr...daarna ga je de schotel uitrichten(de hoek van je schotel zal b.v geen 30gr. zijn)op de Sirius.Haal hier het maximale signaal uit.Daarna kun je de gegevens instellen in je Dreambox.In 99% van de gevallen zul je bijna alles al kunnen vinden(wel je mast of wat je ook gebruikt???Loodrecht en waterpas monteren)

Gr.Kimadi

VU-DUO+ - DM800SE

Geplaatst:

Citaat:
Waar kan ik een stappenplan / hulp vinden met het uitrichten van mijn schoteltje?

Als je in de beginners faq had gekeken had je er een paar gevonden zoals de boerenmanier en een een andere met plaatjes helaas is de database nu niet beschikbaar daar stonden ook een paar opties in.

Hier nog een site van een hobbyist en de Stab site weliswaar niet je merk motor maar misschien staan er bruikbare dingen op.

Verder raad ik je aan usals te gebruiken dan hoef je de satelieten niet op te zoeken en op te slaan.

Bij usals rekent de receiver uit waar hij moet wezen.

Het is een heel precies werkje echt milimeter werk eenmaal goed afgesteld heb je er jaren plezier van en als het goed gedaan is dan is het éénmalig. :D

Geplaatst:
Origineel bericht van: kimadi
Je zult eerst de juiste hoek moeten instellen op je motor plus minus 52-53gr...daarna ga je de schotel uitrichten(de hoek van je schotel zal b.v geen 30gr. zijn)op de Sirius.Haal hier het maximale signaal uit.Daarna kun je de gegevens instellen in je Dreambox.In 99% van de gevallen zul je bijna alles al kunnen vinden(wel je mast of wat je ook gebruikt???Loodrecht en waterpas monteren)

Gr.Kimadi

Hoi Kimadi,

Bedankt voor je snelle respons.
Ik moet dus eerst de motor zelf afstellen op de meting die ik gevonden heb via de search op de Sirus:
Latitude: 52.691° ?
Bedoel je hierbij de hoek die de motor kan draaien via de bouten, zoals hier?
Hoe bepaal ik vervolgens de hoek van de schotel? Als ik uitga van de search kom ik op 30 graden:
Elevation: 29.8°
Dit zal dus meer/minder zijn omdat de motor ook al schuin staat.
Ik vind het lastig om tegelijk de elevatie van de schotel en het precieze zuiden voor de Sirius te zoeken frown

Kan ik ten slotte het beste de ingebouwde Satfinder op mijn Dreambox gebruiken of de metingen onder de motorinstellingen?
Groetjes,
Maarten
Geplaatst:

Hoi Aart44,

Ook bedankt voor het antwoord. Ik ga thuis even kijken!

Groeten, Maarten

Geplaatst:

Eerst de nul positie vinden. Dat is bijna sirius. markering op motor en arm van de motor en schotel op nul en in 1 lijn. Dan voor de correcte boog de motor op 52/53 graden instellen (met de schroeven op de motor, niks met de ontvanger) dan in de handleiding van de motor kijken welke waarde je voor de elevatie van de schotel moet nemen. Deze wijken af van de waarden die je normaliter zou gebruiken voor een schotel aan de mast. Meestal veel minder elevatie omdat er al een gedeelte van de elevatie in de arm van de motor zit.

Even Googlen en alles staat er voor ieder type motor.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hallo,

Ik heb eindelijk de kans gehad om met schotel + moter uit te richten. Bedankt voor de informatie, links en tips; het is gelukt!

Ik heb uiteindelijk maar een klein aantal settings uitgevoerd:

Stel Elevatie in op motor

Stel Hoek in op schotel (was maar 22 graden, stond in schema motor)

Zet alles op het zuiden

Zoek met Satfinder beetje naar links, rechts

Zoek met Dreambox Sirius

Geef Longitude + Latitude aan in Dreambox

..en klaar!!

Al met al een bereklus die ik nu met goed geluk over zou kunnen doen ik een half uur.

Maar ja, zo gaat het altijd de 1e keer denk ik smile

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen