Ga naar inhoud


vijfde LNB op Disecq met 4 aansluitingen


stuk

Aanbevolen berichten

Ik heb momenteel 4 LNB’s op m’n T55 schotel aangesloten op m’n ontvanger via een Disecq met 4 aansluitingen.

Nu wil ik een vijfde LNB plaatsen voor Sirius.

Is het mogelijk dat ik met een T-stuk ga werken op de Disecq om een vijfde LNB aan te sluiten??

 

Denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb dit in het verleden werkend gekregen met een DISEQC 4 voor: Astra, Hotbird, Thor en Sirius (4 lnb's).

 

De vijfde satteliet (LNB) was voor de Hellas voor mijn griekse vriendin.

 

Ik schakelde middels een 0/5V spanning met mijn Humax tussen de DISEQC 4 en de enkele LNB.

 

T-stuk gaat niet werken, DISEQC 8 wel!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In m’n ontvanger kan ik Disecq 1 t/m 4 selecteren.

Nu wil ik een vijfde LNB aansluiten op een Disecq switch met 8 aansluitingen.

Hoe moet ik dit instellen in de ontvanger.

Ontvanger die ik gebruikt is een Samsung DSR 9500 VIA CI.

 

Denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je DiseqC 1 t/m 4 kan selecteren voor de desbetreffende satellieten kan je toch gewoon DiseqC 5 selecteren voor je vijfde satelliet. Of ondersteunt deze receiver niet het gebruik van een vijfde DiseqC?

 

De 0/12 V uitgang op de achterkant van de ontvanger is ook te gebruiken om te schakelen tussen DiseqC 1/4 en een eventuele vijfde LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, met de 0/12 V uitgang op de achterkant van de ontvanger kan je schakelen tussen twee DiseqC 1/4.

In het LNB menu zal er waarschijnlijk ergens een optie "0/12V aan/uit" staan.

Voor de LNB's 1 t/m 4 selecteer je bijv. 0V en voor LNB 5 selecteer je 12V. Je hebt dan wel een extra switch nodig om tussen de twee DiseqC's 1/4 te kunnen schakelen.

 

Deze oplossing werkt prima.

 

Het lijkt erop dat jouw ontvanger standaard max 4 LNB's ondersteunt "om onderling te kunnen schakelen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

In uiterste nood (als je ontvanger noch een 0/12V schakeling heeft, noch DiSEqC 1.1 ondersteunt) is er nog een eenvoudige kleine switch die tussen 2 coax-ingangen kan schakelen (en zo kun je toch tot 8 LNBs aan met twee 1-4 DiSEqC switches). Die schakelaar heet "2 Imput Bi-Stable Coaxiaal Switch" met vermelding "LNB Power On/Off 12s".

Het komt erop neer dat als je binnen de 12 seconden je ontvanger herstart, de schakelaar van ingang wisselt.

Zelf heb ik er hier een van Johansson (Unitron)België (http://new.johansson.be/) met als referentie 9100. Ik vind die niet terug in de huidige catalogus, maar als iemand meer wil weten kan ik dit wel navragen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om aan de onzekerheid een eind te maken, zelf heb ik ook een Samsung 9500 en daar ken je elke kant mee op.

Hij heeft 4 disqC instellingen A,B,C,D plus dan nog Toneburst A en B.

Ook heeft hij de instelling voor Switch 0/12 V ON en OFF.

En bezit hij ook motorsturing DisqC 1.2.

 

Nu kunnen we verder. cool

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, deze ontvanger ondersteund diseqc 1.2.

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik een disecq switch met 8 aansluitingen gebruiken en via het 1.2 protocol de lnb’s laten werken.

Wat ik dan nog niet snap is hoe ik een en ander moet instellen in de ontvanger.

 

Denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vervangen door 8/1 is de meest simpele methode

prijzen in duitsland liggen aanmerkelijk lager dan hier in nl, let wel op verzendkosten! je zou bij zo'n duitse firma ook de f-connectors etc erbij kunnen bestellen, dit drukt de verzendkosten. Voor de 8/1 moet je wel zelf een waterdichte buitenbehuizing maken (tupperware doos oid).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...