Ga naar inhoud


Kleine DVB-T antenne voor in de mast


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

Ik overweeg een DVB-T antenne aan de mast te hangen. Dit omdat ik Goes over 27km zelfs met een 27 elementen Yagi van 66cm lang op zolder nog niet echt goed ontvang.

 

Nu is het probleem eigenlijk dat het niet teveel op mag vallen. Mij persoonlijk maakt het weinig uit, maar hieronder een plaatje om dit te verduidelijken.

 

Hier sta ik grofweg met mijn rug richting de TV-toren van Goes, dan heb je een idee in welke richting de antenne moet kijken. Als ik daar een Yagi van een meter aanhang zal die dus extreem zichtbaar zijn, en klachten heb ik liever niet. De Funke buitenantenne (haaievin) zou denk ik wel kunnen, aangezien die stukken kleiner is. Maar die heeft geen mastbevestiging. Dus zat ik te denken om een blokje hout op een of andere manier aan de mast te maken en dáár de haaievin in te schroeven.

 

Mijn vraag is simpel: is dat the way to go of heeft iemand een beter idee, als in een betere antenne die in deze situatie toch niet teveel opvalt?

post-27974-1318259619,0347_thumb.jpg

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Vergeet niet dat een antenne vrij moet staan en niet vlak tegen een schotel of schoorsteen. Voor UHF geldt ongeveer 3x de dipoollengte, dus een cm. of 50 aan vrijheid is geen luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Vergeet niet dat een antenne vrij moet staan en niet vlak tegen een schotel of schoorsteen. Voor UHF geldt ongeveer 3x de dipoollengte, dus een cm. of 50 aan vrijheid is geen luxe.

Da's ook nog zo. Al heb ik op zolder bij die 27 elementen Yagi ook een Funke DSC200 binnenantenne staan die bijna direct boven de Yagi staat, daar zit echt geen 50cm tussen. Toch is de prestatie daarvan wat je kan verwachten.

Misschien dat ik een Funke DSC200 neem, snoer verbeter, er een baksteen aan vastmaak, isoleer en die daar op de schoorsteen zet. Of ik die 50cm dan haal weet ik niet, maar het is in ieder geval een stuk goedkoper (DSC200 heb ik hier nog wel..).

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat het waard is.. hier op de buurt heeft iemand zn Haaievin antenne met tywraps op zn ouwe muurbeugel van zn schotel getywrapt laugh

 

schijnt goed te werken smile maar goed denk dat het signaal hier ook iets sterker is wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Xilence
Vorige week een Strong buitenantenne aan de gevel gehangen, gericht op Rotterdam en het werkt uitstekend.
Bijna alle kanalen 95 a 99% ontvangst en kwaliteit en ik zit ongeveer hemelsbreed een kleine 30 km van Rotterdam af.
Bij deze antenne wordt ook mastbeugels geleverd.

Wat voor type enzo is dat dan?

Ik zit hier 43km van Rotterdam-Waalhaven, maar ik heb het idee dat ik dat niet goed ga halen met kleine antennes. Aan de andere kant, de zendmast in Rotterdam is 206m hoog (-2 NAP), Goes 120 (+0 NAP). Die 84 meter verschil is volgens mij wel te merken, het vermogen is gelijk.

Ik ga vandaag proberen een Funke DSC200 binnenantenne tijdelijk op de schoorsteen te zetten, en dan ga ik kijken hoe de ontvangst is. Als die dan bagger is bespaar ik me verder de moeite.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Strong ANT-15 DVB-T buitenantenne.

 

Maar vanuit Bergen op Zoom kan je toch beter op Goes richten?

Dat is hemelsbreed een p*s eindje en wie zegt dat de zender van Digitenne in de waalhaven boven in staat?

Ik werk in de Waalhaven, maar half in zit half in ook nog een stel zenders.

Verder is het heel goed uitrichten, een stukje naar links of rechts was al funest, stukje wegdraaien ook.

 

Mijn ervaring is dat je zomaar op de schoorsteen geen of bijna geen ontvangst hebt.Ik ben toen met de (binnen) antenne naar zolder gegaan en moest daar ook speuren naar een goede plek.

Doordat mijn zoon regelmatig de antenne verplaatste en ik dus regelmatig slecht tot geen beeld had heb ik besloten om hem buiten te hangen. Met een verbluffend resultaat mag ik wel zeggen. dance3.gif

Moet er wel bij vermelden dat hier (Middelharnis) officieel geen dekking is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo beste W3ird_N3rd,

 

Op dat stukje paal dat boven de bovenste schotel uitsteekt(op jouw foto) een paaltje met iets dunnere diameter steken, zo'n 75cm is al genoeg!, boor een bout door en door om de 2 buizen (paal) te verbinden, spuit met een spuitbus het gedeelte boven/achter de schotel) inclusief het nieuwe gedeelte mat-zwart, de Yagi antenne kun je gelijk ook mat-zwart spuiten(maakt niks uit met de ontvangst) en dan valt jouw antenne buiten haast niet meer op!.

Zorg er wel voor dat de metalen buis niet verticaal tussen de directoren staat want dat beinvloed de ontvangst, in het geval dat jouw Yagi plat is en de Directoren in Verticale stand tussen de nieuwe antenne paal komen mag je dat nieuwe stukje ook van Grijs pvc buis nemen (Gamma)dit is zeer sterk en in diverse diktes te verkrijgen, wel weer even mat-zwartmaken, evt. de coax ook.

 

Mijn opstelling is hier ook zo: schotel aan de schoorsteen en met een klein paaltje er boven op de Wisi Yagi (Verticaal), werkt perfect!

 

P.s. De Funke antenne heb je weinig aan! het is een veredelde binnenantenne in buitenbehuizing en totaal niet richtinggevoelig.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: riso
Hallo beste W3ird_N3rd,

P.s. De Funke antenne heb je weinig aan! het is een veredelde binnenantenne in buitenbehuizing en totaal niet richtinggevoelig.
Succes


Hier moet ik je toch tegenspreken, waar heel een hele goede ontvangst is maakt het idd niet uit.
Maar waar een mindere ontvangst is maakt het wel degelijk uit hoe je de antenne draait, op de bijgeleverde antenne van Digitenne (=Funke) staat zelfs een richtingspijltje.
Als je die de goede richting opdraait dan verbeterd de ontvangst.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moet ik je ook tegenspreken, de Funke buitenantenne is hetzelfde als de binnenantenne(Kpn) als je hem open maakt zit er een reflector in en een antenne en een hulpdirector.

Het is dus een soort 3 elements!, 3 elements antennes zijn zoals bekend weinig richtinggevoelig, de voorachterverhouding is gewoon pet.

 

Richteffect krijg je dus wel iets maar wel heel weinig, kortom de richting is niet echt kritisch.

De Haaienvin is gewoon te klein om meerdere elementen te huisvesten.

post-38484-1318259625,3375_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een tijd bezig geweest met het uitrichten van de antenne en weet gewoon uit ervaring hoe krap het komt als je geen goede ontvangst hebt.

Ook met de binnenantenne maakt het veel verschil hoe die staat en waar die staat.

Theoretisch zal je best gelijk hebben, praktijk wijst heel anders uit.

 

Voorbeeld, let wel, was noodgedwongen, pardon.gif

 

Ben begonnen bij de TV--->Niets, ben met een kleine TV en de kpn apparatuur naar zolder gegaan--->30 tot 40%.

Met een losse coax kabel naar van tv naar zolder, hmmm, niet naar m'n zin, de gehele zolder langsgegaan totdat ik een plek had die vrij goed tot heel goed, 80 to 90% daarbij moest ik de antenne in de (voor mij)lengte rchting van het huis plaatsten. Zeer toevallig was deze plek ook de slaapkamer van m'n zoon en dat was weer niet optimaal omdat de antenne nogal eens verplaatst werd. sad.gif

Na de herindeling was het weer klote, op zolder de antenne halve slag gedraait naar Rotterdam, onvangst was weer goed.

 

Zo ook nu met de Strong buitenantenne, plaatsing kwam vrij nauw 10 cm naar links of rechts, boven of beneden had 20 tot 30 % ontvangst verschil, bovendien moet de antenne op Rotterdam gericht zijn.

 

Werk in de waalhaven met schepen waarbij een kennis digitenne op een bootje heeft staan, daarbij maakt het idd niet uit hoe of waar het scheepje ligt, draait of manoeuvreert.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In jouw geval, met weinig ontvangst, zal het wel wat uitmaken maar in normale omstandigheden nauwelijks, een (3 elements) Haaienvin is nml. weinig richtinggevoelig! en dat was het voorbeeld voor mijn reaktie.

Meer Elements betekend meer richtinggevoeligheid dus een 9 elements ontvangt beter aan de voorkant (richting zender) dan bvb. een 3 elements.

In jouw geval is de ontvangst gewoon al kritisch en dan maken ook de beetjes een hoop uit!, je hebt daar te weinig veldsterkte en dan kan het overal in en rondom huis sterk ontvangmatig verschillen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat je zelfs met yagi Goes op 23 KM niet kan ontvangen.

 

Hier in Middelburg, 20 KM hemelsbreed van Goes, heb ik na veel gerommel met oude UHF-antennes, gewoon de bijgeleverde KPN actieve antenne op zolder in de nok aan een balk geschroefd, na zorgvuldig beste positie bepaald te hebben met tuner en een monitor.

Scheelt een hoop ruimte ook, alleen zo'n klein "vinnetje", ipv een grote "hark".

De ontvangstkwaliteit: 90% en amper last van verkeer.

Ook Egem (Belgie, 60KM hemelsbreed) ontvang ik nog goed genoeg; 60% ontvangstkwaliteit.

 

Groeten, RJ45

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: RJ45
Vreemd dat je zelfs met yagi Goes op 23 KM niet kan ontvangen.

Hier in Middelburg, 20 KM hemelsbreed van Goes, heb ik na veel gerommel met oude UHF-antennes, gewoon de bijgeleverde KPN actieve antenne op zolder in de nok aan een balk geschroefd, na zorgvuldig beste positie bepaald te hebben met tuner en een monitor.
Scheelt een hoop ruimte ook, alleen zo'n klein "vinnetje", ipv een grote "hark".
De ontvangstkwaliteit: 90% en amper last van verkeer.
Ook Egem (Belgie, 60KM hemelsbreed) ontvang ik nog goed genoeg; 60% ontvangstkwaliteit.

Groeten, RJ45

Geen 23km maar 27km. Ik ben ondertussen denk ik iets verder.

Ik had namelijk wel vrijwel altijd beeld, maar het probleem was dat ik, zeer kort (fractie van een seconde) storingen had. Heel even kwamen er dan blokken en dan ging het weer verder. Dit heb ik eens gemeten:

Citaat:
738Mhz

time: 25min 11sec
1500 samples - ~1sec/sample

errors on line: 34, 302, 570, 1016, 1105, 1334, 1373, 1462
that's in time: 34s, 5min2s, 9min30s, 16min56s, 18min25s, 22min14s, 22min53s, 24min22s
if you add up : 0s, 4min28s, 4min28s, 7min26s, 1min29s, 3min49s, 0min39s, 1min29s

Gezien de regelmaat van de tijd tussen de storingen (2x 4min28 en 2x 1min29) is dit toch geen kwaliteitsprobleem, maar is er een of andere stoorzender.

De hoofdverdachte is mijn mobieltje dat een paar meter lager in standby ligt. Ik heb de afgelopen dagen wat testen gedaan maar heb nog geen uitsluitsel. Dat is moeilijk, omdat je niet op hetzelfde moment kan meten hoe ontvangst met de mobiel aan/uit is.

Ik heb nu wel mijn hark verplaatst en nu volgens mij een vrij goed signaal: op bouquet 1 en 2 heb ik normaal rond de 50% al beeld, nu haal ik zelfs bijna 80%. Ik moet alleen de stoorzender nog vinden.

Ik heb ook een nieuw topic gemaakt ivm. hiermee: GSM filter, helpt dat?

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...