Ga naar inhoud


GSO-systeem - dit is ook geen oplossing


Creatura

Aanbevolen berichten

Vrienden van mij hebben een woning van Woonbron (Rotterdam). Om de wildgroei van schotels tegen te gaan, heeft men er een GSO-installatie neergezet, waarop een abonnement kan worden genomen (rond € 5,90 per maand).

Mijn vrienden wilden heel graag overstappen naar digitale TV, en UPC eruit gooien. Maar wat blijkt:

De GSO is zeer beperkt opgezet. Zo geeft men van de Astra1 alleen de Nederlandse kanalen door, Astra3 (regionalen, Rijnmond TV) is in het geheel niet aanwezig, Astra2 beperkt, verder alleen de Hotbird (geheel), Turksat (geheel) en Hispasat (alleen bepaalde kanalen, portugeestalig).

Dit lost natuurlijk niets op. Men bouwt een systeem, gaat alleen af op een schatting van het aantal "cultuurgroepen" en biedt dan alleen die mogelijkheid aan.

 

Voor mijn vrienden is er geen enkele meerwaarde om over te schakelen, een "breed aanbod" met b.v. de vele FTA-zenders op Astra1 en Astra2 is niet eens mogelijk!

 

Dat dit een slecht voorbeeld is hoe verhuurders GSO-systemen op willen zetten lijkt me duidelijk.

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Creatura
Zo geeft men van de Astra1 alleen de Nederlandse kanalen door


Huh ?
Hoe kom je daar nou bij ?
Met GSO krijg je een coax binnen van b.v. Astra 1, daar hang jij een tuner aan.
Filteren komt totaal niet ter sprake.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Ik denk dat het geen GSO is maar een centrale antenne(schotel)
waar het signaal analoog via uhf/vhf doorgegeven wordt.

Het lijkt me wel een dure oplossing ,dan moeten ze voor
elke zender een sat ontvanger neerzetten.

Op die manier kan je niet de hele Hotbird doorgeven.

Ik denk dat ze van Astra 1 alleen de hoge band horizontaal doorgeven, dat kan natuurlijk wel.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, leek mij ook.. maar goed als je alleen het NL pakket wil aan bieden kan je prima een deel de overige banden weg laten he smile

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, er valt verder weinig te reageren, ik deed alleen een constatering hoe een GSO-installatie in de praktijk uit kan werken.

 

Men biedt een beperkt "spectrum" van b.v. Astra1, zodat er van de mogelijkheid van "vrije nieuwsgaring" met een GSO-systeem weinig overblijft.

In de algemene discussie over "schotelvervuiling" die verhuurders presenteren, wordt de GSO als een van de oplossingen gepresenteerd. Maar zoals Woonbron Rotterdam dit nu aanpakt laat men zien dat dit geen oplossing is. Zeker niet wanneer de selectie "aan de bron" van de satelliet door de verhuurder wordt bepaald.

Een centraal schotelsysteem is prima, maar laat je bewoners dan ook vrij zijn om de kanalen te kiezen die zij wensen te ontvangen, en beperk dit niet op basis van je eigen "multi-culturele onderzoek" en waarbij je als verhuurder gaat bepalen wat wel en niet mag worden ontvangen.

 

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ter verduidelijking hoe Woonbron deze GSO heeft laten installeren:

 

Turksat/Eurasiasat - geheel te ontvangen

Hotbird - geheel te ontvangen

Astra-1 - alleen het deel van de satelliet met Nederlandse programma's

Astra-2 - Alleen de verticaal lage polariteit t.b.v. zenders in Hindi en Urdu (dus geen BBC/ITV etc!!)

Hispasat - Een deel van de horizontale hoge polariteit en een deel van de verticaal hoge polariteit (t.b.v. Portugeestaligen)

 

Wat verder opvalt: bij de Diseqc-poortinstellingen is alleen 1 (A) of 2 (B) mogelijk.

 

Ze missen dus nogal wat, ze gaan er van uit dat alle andere kanalen die men wil hebben dan maar door UPC of Digitenne moeten worden geleverd.

 

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Creatura
Astra-2 - Alleen de verticaal lage polariteit t.b.v. zenders in Hindi en Urdu (dus geen BBC/ITV etc!!)

Dit mogen ze ook niet aanleveren (bbc en zo) zoals het momenteel is opgezet.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

hmm ik gok, dat t komt door de betaalde distributie :?

 

hoewel t anderszijds weer niet meer dan logish is om een kleine vergoeding te vragen voor een GSO installatie.. gezien er ook wel eens een LNB, multiswitch etc de geest kan geven..

 

wordt lullig als je dan bij alle afnemers ff met de pet moet zwaaien om zo een nieuwe te kopen laugh

 

zolang t geld wat er gevraagt wordt gewoon netjes wordt gebruikt voor onderhoud / verbeteringen van de installatie?

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit lijkt me sterk.

Wat willicht zou kunnen is kosten besparen op de multiswitchen of inderdaad iets anders onze vriend uit Rotjeknor weet het denk ik

Gr,

Droompje

 

(2 maal EVO Enfinity Xcombo +, Echostar1.20 draaibaar met jaguer positioner, triax 0,64 met quad lnb, Viasat 78cm met 3 keer quad lnb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ik weet het ook wel maar wil niet in discussies belanden aangaande stads politiek, wie levert wat onder welke voorwaarden en met welke randvoorwaarden is de installatie toegestaan, wie bij de gemeente heeft toestemming gegeven voor wat, welk percentage is gemeenschappelijk geld geweest, welke rol speelde de eigenaar van het gebouw.... en ga zo maar effe door. In z'n wespenest wil je niet terecht komen als het gaat om distributie van een concurerent signaal, fta of niet doet er dan niet meer toe.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...