Ga naar inhoud


Moteck SG2100A Motor via een Spaun SAR 411 besturen door een TF 5510


John van Vliet

Aanbevolen berichten

Ik heb nu een visiosat met 3 LNB's (1 Twin en 2 Singles) De 2 singles en 1 uitgang van de Twin lopen via een Spaun SAR 411 naar de Tuner 1 ingang van een Topfield 5510. De andere uitgang van de Twin loopt rechtstreeks naar Tuner 2 ingang van de Topfield.

Nu wil ik een Moteck SG2100A met Triax 110 gebruiken voor variable ontvangst, kan ik nu de Moteck SG2100A gewoon op de laatste ingang van de Spaun SAR 411 aansluiten? En hoe stel ik dat dan weer in in de Topfield?

 

Wanneer dit mogelijk is hoef ik niet een aparte tuner te kopen.

 

BVD

 

John

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het schijnt zo te zijn dat je de diseqc schakelaar NA de rotor kunt zetten. (Ik heb daar zelf geen ervaring mee).

Dus: [ontvanger]-----[rotor]------[diseqc]------[LNB's]. Je kunt dan vier LNB's aansluiten, waarvan er één op de draaibare schotel.

 

Omgekeerd zou een diseqcschakelaar de codes voor de rotor niet doorlaten. Probeer het eens uit, en vertel ons of het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zo dat je de rotor best voor de diseqc schakelaar plaatst. De diseqc schakelaar reageert trager waardoor de motor niet altijd het volledige signaal krijgt en je zo problemen kan ondervinden. Nadeel kan zijn dat je schotel continu meedraait, ook op de posities waarvoor je je vaste schotel hebt (tenzij je die posities kan uitschakelen in je diseqc/usals menu)

If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else...

Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Auggie,

 

Dit gaat hem voor mijn niet worden, daar de vaste opstelling aan een zijmuur hangt (i.c.m. de disecq) en de draaibare opstelling op het schuurtje komt. Dan zou ik 3 kabels moeten leggen, 1 van tuner naar rotor, 2 van rotor naar disecq (dus weer terug naar het huis) en 3 van disecq naar LNB draaibaar.

 

Toch bedankt voor het mee denken.

 

Kan ik niet tussen Tuner en disecq een tweede disecq plaatsen?

Dus OF disecq OF rotor?

 

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: John van Vliet

Kan ik niet tussen Tuner en disecq een tweede disecq plaatsen?

Ja: een (dure) Spaun SUR. Ik heb nog geen ander (goedkoper) merk 'uncommitted diseqc switch' gezien.
Of gebruik een goedkoper 12 Volt sat-relais. Dat vereist een extra voeding en een schakelaar naast de TV, als je ontvanger geen 12 Volt uitgang heeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Auggie:

Zelfs met een Spaun SUR 211 (of 420) diseqc 1.1 'uncommitted' schakelaar is het probleem niet opgelost. Ik heb deze schakelaar in gebruik om tussen mijn vaste en draaibare schotel te schakelen maar de coax gaat eerst naar de motorsturing en dan pas naar de diseqc schakelaar (daarvoor zat mijn motor op de eerste uitgang van de diseqc 1.1 en ik ondervond af en toe problemen, vooral bij het schakelen tussen vast een draaibaar)

 

@John:

Bij mijn Topfields kan ik de draaibeweging enkel in- en uitschakelen in diseqc 1.2 modus en niet in usals modus.

If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else...

Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat je een rotor en een diseqc 1x4 schakelaar op een SUR kon aansluiten. Blijkbaar niet?

 

***

Wat misschien ook kan is de diseqc en LNB's op tuner 1 aansluiten, en de rotor plus LNB op tuner 2. Dan draai je de rotor naar de positie waar je nu de twin LNB hebt (waarvan je dus één uitgang niet gebruikt), of naar elke andere sat.

Ik neem even aan dat een twintuner zowel diseqc-schakelaars op één tuner als een rotor op de andere tuner tegelijkertijd aankan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Je kunt je rotor niet op je diseqc-schakelaar aansluiten omdat die de rotorcodes niet goed doorgeeft. Ik verbaas me wel over het feit dat de SUR van Bibber niet werkt: die zou toch juist alle signalen door moeten geven? Misschien de aansluitingen verwisselen?

 

***

Kun je een rotor op tuner 2 aansluiten? Dan is het probleem toch opgelost: diseqc op 1 en rotor op 2? [Zo had ik het werkend bij twee sat-kaarten in mijn PC].

Of kan je ontvanger niet onafhankelijk codes voor tuner 1 (diseqc 1) en tuner 2 (diseqc 1.2) versturen? Lukt het misschien wel met de rotor op 1 en de schakelaar op 2?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Topfield kan dit ook (ik vermoed dat de TF5510 ook diseqc 1.0 en 1.1 ondersteund). Alleen bij het schakelen tussen de verschillende protocols kan je vertraging oplopen waardoor het beter is om met je USALS of diseqc 1.2 signaal rechtstreeks naar je motor te lopen. Dit is eerder switch afhankelijk dan receiver afhankelijk. Tenzij je bij een dreambox kan instellen dat je eerst je diseqc 1.1/1.0 moet schakelen en pas daarna je motor aansturen...

If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else...

Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Auggie:

 

Het werkt wel maar af en toe blokkeert hij. Ik denk dat het te maken heeft met welke schakelaar eerst switcht. Ik vermoed dat alle signalen tegelijkertijd vertrekken en als de SUR swich nog niet geschakeld heeft, de motor een deeltje van het commando niet ontvangt. Eenmaal de sitches geschakeld zijn loopt het als een trein. Om alle problemen te vermijden komt de rotor dus eerst en dan pas de switchen.

If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else...

Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerard0610

Bij een Dreambox kan je inderdaad deze combinatie maken.

 

Ikzelf heb op dit moment vanuit de Dreambox 500S (zonder plus) een kabel naar een Un-Comitted switch en vandaar uit (op dit moment)2 kabels naar Committed DiSeqC 4/1 switches ( bij Spaun zijn dit de SAR411).

Op de eerste Committed DiSeqC 4/1 switch heb ik op de "ingang LNB1" de Draaibare zitten. De dreambox voor LNB nr 0 (nul) staat op DiSeqC 1.2

Op de andere 3 ingangen zijn bezet met 3 LNB's welke op een T90 zitten. De dreambox voor LNB nr. 1 t/m 3 staan op DiSeqC 1.1

 

Op de andere Committed DiSeqC 4/1 switch zitten ook 4 LNB's van de T90 zitten. De Dreambox voor LNB nr 4 tm 7 staan ook op DiSeqC 1.1

 

Vermoedelijk heb je hier niet veel aan omdat je een ander merk hebt. Maar het principe gaat dus wel.

 

Succes

 

Gerard

 

Att. Een SUR211 werkt niet in deze combinatie. Je moet een SUR411 hebben hoor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...