Ga naar inhoud

[ALL] Stream een hele transponder

Aanbevolen berichten

Gast wildcard
Geplaatst:

Hi,

Is het mogelijk om met een Dreambox (of andere receiever) een complete transponder te downlinken en deze als MPEG2 te streamen?

Vervolgens kan ik de streams of kanalen demultiplexen and/of transcoden naar MPEG 4 op een PC en multicasten op een intern netwerk (van een hotel). Elke kamer heeft dan een settop box (waarmee je het licht in de kamer aan kan zetten, de temp. regelen, etc).

Graag een reactie.

Bedankt!

Geplaatst:

Technisch gezien is er geen bezwaar tegen deze methode. Geen van de dreamboxen die ik ken biedt zo'n optie ook expliciet aan (of ik heb 'm nooit gevonden). Het is wel in te bouwen.

Hou rekening met het volgende:

• De standaard Nederlandse zenders zitten verspreid op drie transponders
  • Een transponder is zo'n 22Mbps dacht ik. Als je er drie gaat multicasten op een 100Mbps netwerk, blijft er niet veel meer over.
  • Transcoderen naar MP4 gaat je een 2 tot 3 GHz PC CPU kosten per kanaal. Speciale hardware wordt dan wel een optie denk ik.
  • Demultiplexen van een transport stream is toch een priegelig karweitje. Veel software gaat hierop de mist in.

Als alternatief zou je vanaf een 7025 of een aantal 600 boxen standaard zenders kunnen plukken als TCP/IP (HTTP) stream. Dat zit wel standaard in de enigma images. Een paar PCs met VLC kunnen dat met een beetje configureren omzetten naar zo'n beetje elke vorm van streaming of multicast service die je maar wil. Een 7025 heb ik al getest met 5 gelijktijdige zenders streamend via netwerk, volgens de documentatie kan hij er 8 leveren.

Gast wildcard
Geplaatst:

Hoe zet je de boel dan op voor streaming van een transponder met de 7025?

Netwerk is geen probleem, leg net de laatste hand aan het 1 GBE netwerk in het hotel (beetje overkill, maar goed ze maar klaar voor de toekomst).

Marc

Geplaatst:

Theoretisch is het mogelijk om de kernel opdracht te geven meerdere video streams te laten "demuxen" (dat gebeurt al min of meer als je naar 1 stream kijkt en 1 opneemt, maar ook diverse andere pids worden altijd gedemuxed, zoals teletekst, epg, audio e.d.)

Alleen zit deze optie dus niet in enigma(1). Het schijnt dat enigma2 in ieder geval wel meerdere videostreams tegelijk kan opnemen.

Dan zit je nog met een ander probleem, die streams moeten ook nog allemaal gedecodeerd worden (meestal). Ik weet niet of er een cam is die zo gek is dat hij alle streams van een transponder gaat decoderen. Ik weet ook niet of de hardware van de dreambox dat kan, het zou me niks verbazen als dat er maximaal drie zijn.

Ik zou het wel een interessante optie vinden, dus vandaar mijn interesse.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:

Op de DM800 kan je zo'n 4 tot 5 stations op 1 transponder op hetzelfde moment opnemen en er 1 van bekijken. Is er 1 een HDTV kanaal, dan kan je er nog 1 in HD of 2 in SD bij opnemen. Maar dit is wel het absolute max. Ze mogen zelfs allemaal gecodeerd zijn. De CAM kan dit nog redelijk aan.

Gast wildcard
Geplaatst:

Hi,

IK werk bij een ISP in Slovenie en ben project manager voor de IPTV oplossing van deze ISP. Heb o.a. de headend ontworpen en gebouwd.

We gebruiken een ontvanget van Anevia. Deze heeft een ontvanger 2 complete transponders kan downloaden. Het probleem is de encryptie. De CAM moet het aantal PIDS aan kunnen. De smartcard moet actief gemaakt worden voor de kanalen die je wilt downlinken, etc.

Waarom gebruik ik deze ontvanger niet voor het hotel project? Prijs! Hotel heeft een ander budget dan de ISP dus zoek ik naar een andere oplossing.

Geplaatst:

5 zenders demuxen en descramblen kan de 7025 op z'n sloffen, weet ik uit praktijktestjes.

Volgens de standaard zou elke CAM een 20 Mbps moeten kunnen descramblen. De meeste hardware CAMs doen maar een zender. SoftCAMs doen het meestal veel beter. Overigens wordt de demultiplex en CSA in de dreambox door hardware gedaan en niet door de 'gewone' CPU. De softcam hoeft alleen maar voor de codewoorden te zorgen.

Een beetje vloeken in de kerk, maar heb je ook een PC met sat kaarten overwogen? Poor man's cam kan voor de descrambling zorgen. Er zijn vast legio open source projecten (MythTV?) die iets in deze richting proberen te doen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen