Erik Slagter Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 Origineel bericht van: rai In de originele specs van zowel de DM800 als die van de DM8000 stond dat via VBI teletext aangebocen zou worden aan de TV zelf. Ook in de DM7000 zou dit zitten (stond zelfs op de doos), maar heeft ook nooit gewertk. De enige Dreambox die ik het wel heb zien doen is de DM7025. Cool. Eindelijk iemand die het snapt. Heeft dus inderdaad niks met HDMI te maken. BTW dat heet dus "VBI insertion". Volgens mij doet de 800 dat net zo min als alles andere dreamboxen. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Oldfield Geplaatst: 18 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2008 Mijn oorspronkelijke vraag was inderdaad of er wel of geen teletekst werd aangeboden op HD kanalen. Blijkbaar had ik niet goed gekeken, want er blijken inderdaad een aantal HD kanalen met teletekst te zijn. Bedankt voor de antwoorden die daar over gaan. Ik bedoelde teletekst via de DM800. Inmiddels is echter mijn technische interesse gewekt wat er nou wel en niet precies is gedefinieerd op de verschillende apparaten en/of verbindingen inzake teletekst. Is teletekst bijvoorbeeld wel of niet via HDMI gedefinieerd? Ik leef tot op heden in de veronderstelling dat teletekst een analoge informatiestroom is (die gebruik maakt van een paar beeldlijnen die niet worden gebruikt) en zich dus beperkt tot composite video, SVHS of RGB en niet via component of HDMI kan worden doorgegeven. Blijkbaar is dat onjuist - ik zou het fijn vinden als iemand het een keer helder kan uitleggen. Ik gebruik een DM800 die middels HDMI aan een AV center van Denon hangt en die zit weer met HDMI aan een Samsung LCD.
peter-nmgn Geplaatst: 18 augustus 2008 Geplaatst: 18 augustus 2008 teletekst worden niet door HDMI kabel door gestuurd. (probleem met de philips HD ontvangers is dan ook dat je er een extra scart aan moet hangen om txt weer te geven.) gelukkig dat dreambox tuxtext heeft Dreambox DM800HD PVR, 500GB WD HDD Dreambox DM600 PVR TRIAX TDA78, Canal Digitaal DUO LNB
Erik Slagter Geplaatst: 20 augustus 2008 Geplaatst: 20 augustus 2008 Voor zover ik zo snel kan zien, wordt inderdaad geen VBI (o.a. teletekst) over DVI/HDMI verstuurd. En dat is maar goed ook, want het is en blijft een ouderwetse analoge hack. De "teletekst-decoder" (hoe dat dan ook binnenkomt) hoort in de ontvanger thuis, niet in de TV. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen