Ga naar inhoud

[800] Casemodding and Cooling (warmte db800)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

L.S.

Alhoewel ik zelf geen enkele problemen heb met de werking van de dreambox, blijft het de uitdaging om (net zoals met computers) de airflow zo goed mogelijk te krijgen. Want warm wil de mijne ook wel worden (niet heet!).

Ik maak gebruik van een interne fan die zich voedt met de USB aansluiting op de achterzijde van de db. Tevens heb ik er een LED aan toegevoegd, voor controle maar eveneens omdat het leuk staat in het donker…(!) Voor installatie, dien je wel enige technische kennis te bezitten, maar het is absoluut niet lastig (ik bezit ook alleen maar basiskennis). Een electronica zaak zal je erg graag hiermee willen helpen. Ik raad je dan ook aan om hier heen te gaan, om de fan en de weerstanden goed te laten bereken.

De fan neem 250 mA (milliampère). Gezien het feit, dat één USB poort maximaal 500 mA (5 volt) afgeeft, is er dus nog ruimte over, voor wat anders leuks…(?)

De volgende onderdelen heb ik gebruikt:

[*]een USB snoer (een simpele, die je bijv. ook kunt gebruiken voor het aansluiten van een printer)

[*]een 60x60x15 fan van 5 volt (gelijkstroom uiteraard). Dit is de grootste fan die -ik althans- kon krijgen in de 5volt groep. Deze fan is 390mA

[*]een weerstand die 0,85 volt opneemt (vaak diode icm weerstand). Een electronica zaak kan je hierin verder helpen(*)

[*]Een printplaatje waar het eea op gemonteerd is

Bij een standaard USB kabel, is al aangegeven welke kleuren de stroomdraden zijn (rood is +, en zwart is aarde). Een standaard printplaatje kun je op maat maken en past perfect naast de fan in de 2.5 inch bay. De printplaat kun je daarna verhogen dmv (stoel)viltjes en daarna vastmaken met dubbelzijdige tape. Eveneens de fan, kun je vast maken dmv dubbelzijdige tape (wat het geluid ook goed dempt overigens).

De inkomende stroomdraadjes kun je goed wegwerken door gebruik te maken van de gaten die aan de zijkant van de db zitten. De kap van de db kun je er hierna gewoon weer overheen schuiven. Van de draden zie je dus niets meer.

Het koelt erg goed moet ik zeggen...! Als je je hand op de tuner kant legt, is deze nauwelijks voelbaar qua warmte

Totaalkosten materiaal ca €20,-

(*) Je kunt ook een lagere weerstand tussen zetten (of zelfs geen weerstand). De fan gaat dan sneller draaien, maar maakt daarmee ook meer geluid. Dit is naar je persoonlijke smaak af te stellen. Ik heb het zo geregeld, dat de fan genoeg voltage krijgt om nog net te draaien (ca 2000 toeren en is daarmee nog nauwelijks hoorbaar)

Een gewone (draad)potmeter gebruiken is echter geen mogelijkheid. Je schiet dan over de 500mA heen. Zodra je daar overheen gaat werkt de fan (of je USB poort) niet meer!

Grt

Shape

post-40954-1318259871,1302_thumb.jpg

post-40954-1318259871,1669_thumb.jpg

post-40954-1318259871,1867_thumb.jpg

post-40954-1318259871,2348_thumb.jpg

post-40954-1318259871,2754_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen