Ga naar inhoud

[all] dreambox ip instellen voor gebruik met een linksys router

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

ik heb van iemand een linksys draadloze router gekocht en zou willen weten hoe ik mijn ip adres moet configuren als een vast ip adres op mijn dreambox.

ik ga dus naar setup daarna system setup,networks en nu is de vraag wat vul ik daar in .

ik begrijp dat je een ipadres in moet vullen en netmask waarschijnlijk op 250.250.250.0 moet zetten maar dan weet ik het niet meer en moet je de hokjes enable network en dhcp aan kruizen of niet.

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

Hoi Peter,

nee, je moet zorgen dat je in het zelfde SUBNET zit van je linksys.

Als je linksys bv ip address 192.168.1.1 heeft en je neemt als subnetmask 255.255.255.0 dan betekent dat dat je 254 ip adressen in gebruik kunt nemen van 192.168.1.1 tot 192.168.1.255

Als je linksys dan 192.168.1.1 heeft schieten er nog 253 over om te gebruiken.

Dat is de makkelijkste methode, je kan ook nog andere subnet masks nemen, maar daar maak je het alleen maar moeilijker mee voor de uitleg...dan kan je kleinere of grote subnetten gebruiken.

Maar dus in het kort :

Zorg dat je linksys 192.168.1.1 krijgt en dan zet je in de DM 192.168.1.2 bv en dan zullen ze perfect communiceren als je 255.255.255.0 als SM gebruikt.

groetjes,

Stefaan

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Technisat Multytenne 45 (19E,13E,23E,28E

Geplaatst:
Origineel bericht van: Stefaand
Hoi Peter,

nee, je moet zorgen dat je in het zelfde SUBNET zit van je linksys.
Als je linksys bv ip address 192.168.1.1 heeft en je neemt als subnetmask 255.255.255.0 dan betekent dat dat je 254 ip adressen in gebruik kunt nemen van 192.168.1.1 tot 192.168.1.255
Als je linksys dan 192.168.1.1 heeft schieten er nog 253 over om te gebruiken.

Dat is de makkelijkste methode, je kan ook nog andere subnet masks nemen, maar daar maak je het alleen maar moeilijker mee voor de uitleg...dan kan je kleinere of grote subnetten gebruiken.

Maar dus in het kort :
Zorg dat je linksys 192.168.1.1 krijgt en dan zet je in de DM 192.168.1.2 bv en dan zullen ze perfect communiceren als je 255.255.255.0 als SM gebruikt.

groetjes,
Stefaan

dank je voor de uitleg maar nog een vraagje moet ik de hokjes rechts boven dhcp en enable network aankruizen of niet ?
en wat doe je met namserver en gateway ?

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

Peter,

Nee het is het ene of het andere he.

Als je DHCP (Dynamic Host Configuration Program) aanvinkt, dan betekent dat dat er op je netwerk (en dat kan je Linksys zijn of een andere toestel) een toestel is die ip addressen gaat uitdelen.

Dus als je zelf een VAST ip adres wil ingeven dan moet je DHCP AFVINKEN

Als je DHCP gebruikt (wat ik afraad voor je Dreambox) kan je de ene keer het ene ip adres hebben en een andere keer een ander ip adres. Das niet altijd handig.

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Geplaatst:

de Nameserver en Gateway zijn meestal de settings die je invult van je internet provider.

De nameserver (DNS server) zal er voor zorgen dat, als je een naam gebruikt in je DM vb om iets te downloaden, dat ie het overeenkomstige ip adres kan omzetten.

Dus daar vul je de DNS server van je internet provider in.

De Gateway, daar heb ik het ip adres staan van mijn router.

Omdat mijn router dus de gateway is naar mijn extern netwerk.

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Geplaatst:

nog vragen hier ik heb tele2 in belgie hoe vind ik de dns server hiervan .

ik gebruik op mijn pc het programma dcc en probeer daarin de dreambox te vinden maar als ik zoek vind hij alleen het ip adres van mijn linksys dus hoe los ik dit weer op.

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

Gebruik gewoon DHCP en zet de timeout (in de router) op maximaal, da's een week dacht ik. Als hij dan 1x aan staat in de week dan houdt hij zijn IP adres al vast en hoef je verder niks meer te knutselen.

Ander truukje: Eerst DHCP aanzetten. Dan krijg je bijvoorbeeld adres 192.168.1.2 en dan zet je het DHCP vinkje uit, en vult 192.168.1.42 in als vast adres. De rest (zoals nameserver) is dan al ingevuld door je router via DHCP en staat dus nog goed. Hoef je nit op jacht naar die instellingen.

Geplaatst:

hallo,

nu heb ik denk ik alles ggoed gezet denk ik,maar als ik met het programma dcc een verbinding wil maken met de dreambox dan geeft het programma login faild.

ga ik dan daarna zoeken naar het ipadres van de box dan krijg ik alleen het ip adres van de linksys te zien, dus krijg geen contact met de dreambox.

kan iemand mij vertellen hoe ik dit op kan lossen zodat ik wel contact krijg met de box ?

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

heb je een vast ip adres gebruikt ? Zo ja, welk IP adres en welke subnetmask heb je gebruikt ?

Of

heb je via DHCP gewerkt ? En is je linksys router ingesteld als zijnde een DHCP server ?

je hebt toch ook de username en password van je dreambox ingevuld in DCC, want anders geraak je er ook niet op ?

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Geplaatst:
Origineel bericht van: peterksr
...ga ik dan daarna zoeken naar het ipadres van de box dan krijg ik alleen het ip adres van de linksys te zien...

Waarmee "zoek" je?
Geplaatst:
Origineel bericht van: Stefaand
heb je een vast ip adres gebruikt ? Zo ja, welk IP adres en welke subnetmask heb je gebruikt ?

Of

heb je via DHCP gewerkt ? En is je linksys router ingesteld als zijnde een DHCP server ?

je hebt toch ook de username en password van je dreambox ingevuld in DCC, want anders geraak je er ook niet op ?

hallo, ik gebruik een vast ip adres namelijk het ipadres van mijn laptop.netwerkmask 250.250.250.0 bij nameserver heb ik het ipadres ingevuld van mijn linksys en bij gateway heb ik ook het ipadres van mijn linksys staan.
ik heb een linksys game adaptor en hoe moet je deze dan instellen als dhcp server ?

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen