Ga naar inhoud


Welk linux systeem op een oude laptop?


celem

Aanbevolen berichten

Anders is Puppy Linux misschien een optie? Is onder de 100mb, is erg licht en draait erg goed op de oudere PC's waar ik het op gezet heb. Ook zitten de meeste codecs er standaard al in, zodat je muziek (mp3 etc) en video kunt afdraaien. Plus je kunt nog allerlei leuke progjes via hun eigen repository downloaden en installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb linux met X al eens draaiend gehad op een 386 met 16 mb en een 100 mb schijf. (Debian 2.0 dacht ik)

Voor muziek afspelen is die laptop echt wel voldoende.

 

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rekordc
Heb linux met X al eens draaiend gehad op een 386 met 16 mb en een 100 mb schijf. (Debian 2.0 dacht ik)
Voor muziek afspelen is die laptop echt wel voldoende.

Rekordc

Ik had in die tijd ook X draaien op een 386 ,het draaide wel maar
langzaam (zwap zwap zwap) en tijdens zwappen kon je echt geen
muziek afspelen
Ik gebruikte toen slackware (2 of 3 cdtjes waar alles op stond ook met source smile )
Link naar reactie
Delen op andere sites

cd's? die 386 had alleen een floppy station. Weet niet meer of alles op floppy stond of alleen de basis. Maar die debian versie was maar 1 cd dacht ik.

Music afspelen sloeg op de laptop van de topic starter, een 386 is te langzaam voor realtime mp3 decoding volgens mij.

 

Maar als het alleen om afspelen van music gaat zou ik een oudere distro kiezen. Als je een neemt uit de periode dat de laptop 'hot' was zit je goed wat betreft de hardware eisen.

 

Maar er zijn ook genoeg dos players bv mpxplay of damp.

Bootable dos cd maken met al je mp3's er op. Dan heb je niet eens een hdd nodig in je laptop.

 

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug naar RH 3.0, kernel 1.2.? Ext2 only, FAT32 (read only?), Metro-X. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren of ik wel of niet MP3's kon afspelen, -zeker niet out of the box- maar ik weet wel zeker dat bv. de huidige MP3 tag formaten ID3v1, ID3v2 en APEv2 niet werden/worden ondersteund. Het binary formaat was vroeger ook anders, vermoed dat repositories non existent zijn. Ik ben bij 3.0 eigenlijk pas geswitched naar Linux, alhoewel Windows soms nog wel nodig was...

 

Linux ten tijde van de 386 was nog onbruikbaar, tenzij je een hardware configuratie had die ondersteund werd. Betekende bij mij geen audio, geen X, geen printer support, etc... Ik heb het destijds wel gebruikt omdat er gewoon beter support voor Internet op zat dan Windows 3.1 met WinSOCK. Linux was op het gebied van multi-user en networking lightyears verder, maar als het gaat om desktop vergelijkbaar met Windows liep het weer achter. Emacs, vi en LyX waren toen HOT!

 

Bij MSDOS kan ik me eerlijk gezegd ook weinig voorstellen. Mischien een advanced kloon als FreeDOS met extender. Als ik kijk op de site van DAMP, krijg ik het idee dat de hardware support beperkt is, hoewel er in de PII tijd natuurlijk ook niet zo gek veel audio chips waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32mb ram gaat niet veel grafisch op draaien. Dan kom je bij de hele lichte WM's. MAarja, dan wil je vaak een "normale" applicatie starten die voor gnome of kde gemaakt zijn en dan laadt nog nog half die DE's.

 

Als je dus muziek af wil spelen erop dan zou ik MPD aanraden. Je draait dan gewoon command line en je kan je laptop bedienen met mpd clients voor windows of linux.

Debian netinstall is hier prima geschikt voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...