Ga naar inhoud


Mijn HTPC-in-wording: the continuing story


Gast remcoh

Aanbevolen berichten

Bedankt voor de tips!

xfs als filesystem, ga ik me zeker in verdiepen.

 

Ik heb gisteren bij mijn zwager wat testen gedaan op een full hd televisie met wisselende resultaten:

 

onder windows 7 draaide alles prima, dvd playback met lage cpu belasting en ook een HD clip werd zonder problemen afgespeeld.

 

xubuntu viel zwaar tegen!

op mijn monitor ging het nog goed maar bij het afspelen op een hd tv ging het niet lekker, steeds leek het alsof er horizontaal verschuivingen waren in het beeld en dit was nog maar een normale dvd.

 

de hd clip was helemaal desastreus, beeld stond soms secondenlang stil. toch was de processorbelasting niet zo gek hoog.

 

ik heb de laatste linux driver geinstalleerd, versie 9.6

 

ik hoop toch echt dat ik iets fout heb gedaan anders ben ik straks gedwongen om windows te gaan draaien en dat heb ik al jaren niet meer gedaan.

 

een ander probleem was dat ik bij xubuntu geen geluid had bij mijn HDMI aansluiting. ook hier weer bij windows geen probleem.

 

iemand enig idee waar ik de mist in ben gegaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kan me goed voorstellen dat je in Linux wat meer (hand)werk moet verrichten om het aan de praat te krijgen. Standaard configfiles werken meestal in 99% van de gevallen maar HDMI, digitaal geluid en HDTV vallen daarbuiten wink

 

Wat betreft het geluid kan ik je OSS aanbevelen, in plaats van ALSA. Google maar even dan vind je het wel.

 

Heb zelf helaas nog geen ervaring met HDMI als video-uitgang, kan dus moeilijk inschatten wat het probleem is. Kun je de log van Xorg (/var/log/Xorg.0.log) eens ter inzage ergens neerzetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Exposure

Wat betreft het geluid kan ik je OSS aanbevelen, in plaats van ALSA. Google maar even dan vind je het wel.


Lijkt mij niet handig, OSS wordt niet meer ondersteund en wordt minder en minder gebruikt.

Ubuntu varianten maken gebruik van ALSA met pulseaudio, maar als geluid niet lekker werkt dan kan het een grote zoektocht zijn onder linux om eea werkend te krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rigolo


Ubuntu varianten maken gebruik van ALSA met pulseaudio, maar als geluid niet lekker werkt dan kan het een grote zoektocht zijn onder linux om eea werkend te krijgen.


Daar was ik al bang voor na wat googlewerk.
Weet jij of er een distributie is die hier geen 'last' van heeft?

Mijn xubuntu installatie heb ik inmiddels vervangen door mint-linux omdat ik daar ook dagelijks mee werk en hd content wordt in ieder geval afgespeeld maar de processorbelasting zit met 1 core op 100% en de ander op 50% terwijl deze onder windows7 netjes op 40 procent blijft met beide cores. Ook loopt het filmpje een stuk soepeler / vloeiender.

ik ben in principe een linux gebruiker maar ik moet zeggen dat ik vooralsnog onder de indruk ben van windows7. alles loopt probleemloos en er zit een mooi mediacenter bij zo op het eerste gezicht.

Ik heb ook nog even gespeeld met met mediaportal, heel aardig maar ik heb het idee dat hd content soepeler loopt onder wmc wat ik eigenlijk best vreemd vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mag ik even een hele domme vraag stellen:

 

ik heb mijn oog laten vallen op de tevi s470 dbv tuner.

wat heb ik nou nog meer nodig om naar de betaal-zenders van canaal digitaal te kunnen kijken?

 

een usb cardreader? welke?

cam, ci, het begint me een beetje door elkaar te lopen.

wie helpt me smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

OSS niet meer ondersteund? Waar haal je dat vandaan... Eerlijk gezegd zie ik het nog wel gebeuren dat ALSA een keer geschrapt wordt en OSS weer gewoon in de kernel terugkeert. Iedereen is het er ook over eens dat OSS een betere geluidskwaliteit en meer volume heeft dan ALSA. Lees dit eens, ter achtergrondinfo.

 

Je mag van mij best ALSA gebruiken hoor, als je dat liever hebt. Maar ik heb er alleen maar ellende mee gehad, als er iets niet werkt is het echt een bitch om te configureren. Overigens heeft OSS ook ALSA emulatie, mocht je een app tegenkomen die enkel ALSA ondersteund.

 

Wel heb je gelijk dat de meeste (alle?) distro's gekozen hebben voor ALSA dus dat is voor de linux-beginner makkelijker qua installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: remcoh
mag ik even een hele domme vraag stellen:

ik heb mijn oog laten vallen op de tevi s470 dbv tuner.
wat heb ik nou nog meer nodig om naar de betaal-zenders van canaal digitaal te kunnen kijken?

een usb cardreader? welke?
cam, ci, het begint me een beetje door elkaar te lopen.
wie helpt me smile


Er zijn over het algemeen twee routes die je kunt nemen:
- Hardware CAM (Common Interface) met daarin een smartcard.
- Software CAM (CCcam etc), om je kaart uit te lezen heb je dan nog een cardreader (phoenix interface) nodig. De Smargo is de beste keuze aangezien deze door de meeste software ondersteund wordt en het snelste werkt.
Voor zover ik heb kunnen zien ondersteund de tevii S470 geen CI, dus je zult voor de softwarematige oplossing moeten gaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Exposure
Origineel bericht van: remcoh
mag ik even een hele domme vraag stellen:

ik heb mijn oog laten vallen op de tevi s470 dbv tuner.
wat heb ik nou nog meer nodig om naar de betaal-zenders van canaal digitaal te kunnen kijken?

een usb cardreader? welke?
cam, ci, het begint me een beetje door elkaar te lopen.
wie helpt me smile


Er zijn over het algemeen twee routes die je kunt nemen:
- Hardware CAM (Common Interface) met daarin een smartcard.
- Software CAM (CCcam etc), om je kaart uit te lezen heb je dan nog een cardreader (phoenix interface) nodig. De Smargo is de beste keuze aangezien deze door de meeste software ondersteund wordt en het snelste werkt.
Voor zover ik heb kunnen zien ondersteund de tevii S470 geen CI, dus je zult voor de softwarematige oplossing moeten gaan.


dankjewel,
ik begrijp dat cccam alleen onder linux draait. mocht het gezien mijn hardwarekeuze nodig blijken om onder windows te graan draaien, kan ik die dan gewoon in een virtual machine draaien of gaat dat niet goed qua usb koppeling met de cardreader? (heb hier wel eens mindere ervaringen mee gehad)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: remcoh
Origineel bericht van: Exposure
Origineel bericht van: remcoh
mag ik even een hele domme vraag stellen:

ik heb mijn oog laten vallen op de tevi s470 dbv tuner.
wat heb ik nou nog meer nodig om naar de betaal-zenders van canaal digitaal te kunnen kijken?

een usb cardreader? welke?
cam, ci, het begint me een beetje door elkaar te lopen.
wie helpt me smile


Er zijn over het algemeen twee routes die je kunt nemen:
- Hardware CAM (Common Interface) met daarin een smartcard.
- Software CAM (CCcam etc), om je kaart uit te lezen heb je dan nog een cardreader (phoenix interface) nodig. De Smargo is de beste keuze aangezien deze door de meeste software ondersteund wordt en het snelste werkt.
Voor zover ik heb kunnen zien ondersteund de tevii S470 geen CI, dus je zult voor de softwarematige oplossing moeten gaan.


dankjewel,
ik begrijp dat cccam alleen onder linux draait. mocht het gezien mijn hardwarekeuze nodig blijken om onder windows te graan draaien, kan ik die dan gewoon in een virtual machine draaien of gaat dat niet goed qua usb koppeling met de cardreader? (heb hier wel eens mindere ervaringen mee gehad)


cccam draait ook onder windows met hadu of flycccam

HTPC met DvbViewer en flycccam op windows vista ultimate 64bit
DM 800
Visiosat Big BiSat - vantage 8/1 - 8 x Alps lnb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Exposure
Origineel bericht van: remcoh
mag ik even een hele domme vraag stellen:

ik heb mijn oog laten vallen op de tevi s470 dbv tuner.
wat heb ik nou nog meer nodig om naar de betaal-zenders van canaal digitaal te kunnen kijken?

een usb cardreader? welke?
cam, ci, het begint me een beetje door elkaar te lopen.
wie helpt me smile


Er zijn over het algemeen twee routes die je kunt nemen:
- Hardware CAM (Common Interface) met daarin een smartcard.
- Software CAM (CCcam etc), om je kaart uit te lezen heb je dan nog een cardreader (phoenix interface) nodig. De Smargo is de beste keuze aangezien deze door de meeste software ondersteund wordt en het snelste werkt.
Voor zover ik heb kunnen zien ondersteund de tevii S470 geen CI, dus je zult voor de softwarematige oplossing moeten gaan.



toch nog een vraagje:
is de softcam oplossing eigenlijk wel verstandig?
kom je dan niet in de problemen bij seca3 codering?

kan ik de tevii kaart niet combineren met een aparte ci interface die je op de plaats van de floppy kunt inbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: remcoh

toch nog een vraagje:
is de softcam oplossing eigenlijk wel verstandig?
kom je dan niet in de problemen bij seca3 codering?

Momenteel werkt het prima. Welke trucs ze voor ons in petto hebben in de toekomst weet niemand natuurlijk. Dat is een afwegen die je moet maken.
Maar je kan nu toch een softcam doen en mocht men in de toekomst een CI(+) interface nodig hebben kan je die toch altijd nog gaan gebruiken?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm,

ik weet eigenlijk niet of ik helemaal afhankelijk wil zijn van een softcam oplossing, experimenteren is heel leuk, maar de rest van mijn gezin wil graag tv kijken

 

weet iemand van het bestaan van een low-profile kaart MET ci mogelijkheden?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: remcoh
hmmm,
ik weet eigenlijk niet of ik helemaal afhankelijk wil zijn van een softcam oplossing, experimenteren is heel leuk, maar de rest van mijn gezin wil graag tv kijken

weet iemand van het bestaan van een low-profile kaart MET ci mogelijkheden?


Hoi
Ik gebruik al heel lang cccam en nooit problemen,en dat blijft echt wel bestaan en anders komt er wel weer iets nieuws,hier kijkt de hele familie zonder problemen.

_________________________
HTPC met DvbViewer en flycccam op windows vista ultimate 64bit
DM 800
Visiosat Big BiSat - vantage 8/1 - 8 x Alps lnb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een low-profile kaart met CI ken ik zo niet maar je zou een FireDTV kaart van Digital Everywhere kunnen overwegen.

Werkt via de firewire aansluiting dus eventueel in de (los verkrijbare) behuizing extern plaatsen.

Hierdoor heb je geen problemen met de ruimte in de behuizing en in een krappe kast blijft het hierdoor ook nog koeler.

 

Ik gebruik zelf de DVB-C versie meestal met softcam (HADU) maar ook wel met CI (Alphacrypt) en Ziggo smartcard.

(de smartcard weer gedeeld met een smartwi)

Uiteraard is er ook een DVB-S(2) met CI versie!

 

Besturingssysteem: Windows Vista

Tv/playersoftware: DVBviewer

(voorheen Vista Media Center maar een hoop gedoe om het aan het werk te krijgen en te houden)

 

Ik ben wel tevreden over de stabiliteit en kwaliteit maar moet er wel bij vermelden dat ik primair kijk op een Dreambox en alleen voor het HD gebeuren en wat hobby gepruts de pc inzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: remcoh
hmmm,
ik weet eigenlijk niet of ik helemaal afhankelijk wil zijn van een softcam oplossing, experimenteren is heel leuk, maar de rest van mijn gezin wil graag tv kijken

weet iemand van het bestaan van een low-profile kaart MET ci mogelijkheden?

Ach... Via mijn Dreambox keek ik al weer een jaar of 4 á 5 via een softcam en de laatste maanden via mijn HTPC. Mijn vrouw kan er prima mee omgaan. En CCcam zelf is ook stabiel genoeg smile

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...