Ga naar inhoud


PCIe DVB-S2 kaart voor ION2


Jetro

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Na lang overwegen heb ik besloten om mijn DM600 en oude media center te vervangen door een HTPC opgebouwd rond een ION2 moederbordje van ASUS ( AT5IONT-I ). In samenwerking met XBMC, VDR, een smartcardreader en CCCAM zou dit alles vlot moeten afspelen.

 

Mijn probleem is de keuze van een DVB-S2 kaartje. De meeste kaartjes zijn gewoon PCI maar de assus slikt alleen PCIe. Ik ben een beetje tegen externe usb dingen omwille van de kabels en extra power adapter enzo.

 

De TeVii S470 of de Hauppauge WinTV-HVR-4400-HD lijken me goede kaartjes maar met een prijsverschil van bijna 100€! Is het kwaliteitsverschil ook zo groot?

 

Ik zoek dus gewoon een goed PCIe DVB S2 kaartje dat redelijk snel zapt en compatibel is onder linux. Een goede (web)winkel in de buurt van belgie (Herentals) is ook altijd welkom.

 

Andere tips ontrend mijn setup zijn natuurlijk ook altijd welkom.

 

 

Jef

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik gebruik een TeVii S470. Die bevalt me prima. Zap-snelheid ligt volgens mij meer aan de software, dan aan de DVB-S2 kaart.

 

Ik gebruik nu Windows 7 MCE. Dat werkt opzich prima. Liever maak ik gebruik van een combi van Linux, XBMC en een DVB-applicatie. Maar dat is voor mij nu nog wat te ingewikkeld.

Wil opzich wel yaVDR (XBMC icm VDR) proberen, maar ik heb m'n partities daarvoor niet goed ingedeeld, waardoor ik geen partitie over heb om te testen. En ik heb ook geen extra HDD.

 

Ter info:

Ik heb in het beginstadium van mijn HTPC de volgende software getest icm mijn S470:

MythTV/Mythbuntu (OK)

XBMC + tvheadend (OK)

VDR (OK)

 

Als antwoord op jouw vraag, de S470 lijkt mij een prima keus.

 

 

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik me deze maar aanschaffen ook. Ik dacht dat de haupage misschien sneller/beter was.

Ik ben ook aan het twijfelen om direct de yaVDR te installeren of de XBMCFREAK live cd te gebruiken en dan een DVB app toe te voegen. Ben momenteel de yaVDR eens op een VM aan het installeren om de 'feel' te krijgen.

Bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik worstel nog een beetje met wat ik ga installeren, aan de ene kant wil ik een zo slim mogelijke versie installeren zodat de ion alles goed kan slikken. Aan de andere kant staat het idee van een grafische ubuntu me wel aan omdat ik nogal een linux noob ben. En dan is er natuurlijk nog de WAF-factor.

 

Weet iemand of het veel uithaald om de atom(d525) wat sneller te laten draaien? bv 2GHz ipv 1.8GHz?

 

 

btw, de Tevii S470 is besteld smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een HTPC(tje) met een Asus AT3N7A-I moederbord. Dit is een Atom 330 met een ION(1)-chipset.

 

Dit speelt onder Windows 7 werkelijk alles af. Mits je de juiste codecs voor het juiste doel op de juiste manier weet te configureren.

 

Bij mij speelt LiveTV (zowel SD als HD), Blurays, DVD's, MKV's met zowel VC1 als H264, AVI's met DIVX/XVID/MPEG4, AC3 en DTS (SPDIF out), MP3, Vorbis, DTSWAV's en nog veel meer. En dit alles vanuit Media Center met een Microsoft MCE remote.

 

In het begin heb ik deze over geklokt naar 2GHz maar inmiddels staat ie al weer een half jaartje (na een bios update) op de standaard 1.6GHz en dat maakt voor de werking niets uit.

 

Het apparaat staat middels HDMI op een FullHD scherm (1920x1080).

Ian

 

Setup: Huis vol HTPCs met DVBLink TVSource/NWP Server

(Skystar HD2 + TBS6981 -> DVBLink TVSource 3.2/NWP 3.2/ACamd 0.6.2.0 met OSCAM 1.00-un_svn b4011

)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jetro:

Ja als er geen hardware versnelling zou kunnen worden gebruikt, kom je duidelijk in de problemen als het om HD materiaal gaat! Maar naast VC1 en H264, welke dus wel middels hardware acceleratie worden gedecodeerd, kom je bijna geen andere codec tegen om FulHD content mee te coderen.

 

Overigen heb ik maar 1 video codec geinstalleerd. Namelijk de MPCVideoDec.ax van MediaPlayer Classic. En deze wordt gebruikt om VC1 de decoden. Voor H264 gebruik ik de ingebouwde DTV codec van Windows 7 zelf. Na installatie van Haali Media Splitter wordt in Windows 7 al bijna alles probleemloos afgespeelt.

 

Wat ook nog het vermelden waard is, is dat zodra je in Windows subtitles middels VobSub afspeelt, hardware acceleratie niet meer werkt! Dat is dus voor sommige wel een groot min punt!

Ian

 

Setup: Huis vol HTPCs met DVBLink TVSource/NWP Server

(Skystar HD2 + TBS6981 -> DVBLink TVSource 3.2/NWP 3.2/ACamd 0.6.2.0 met OSCAM 1.00-un_svn b4011

)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IanPH: Hoe weet je of ondertitels via Vobsub worden afgespeeld? Is dit ergens in te stellen?

 

Voor mijn films e.d. schakelijk ik trouwens over naar XBMC, vanuit Windows 7 MCE. Dit kan via een plugin.

XBMC vind ik toch een heel stuk beter dan MCE. Maar ja, XBMC is beperkt met teletekst, en epg en nu ook nog satellietontvangst (via TVheadend).

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor subtitles met vobsub, moet je VobSub of de VSFilter.dll installeren. Als deze wordt gebruikt krijg je het bekende groene pijltje rechtsonderin. In dat geval weet je ook zeker dat de video waar je naar kijk door de processor en niet door de videokaart wordt gedecodeerd.

 

Waarschijnlijk gebruikt XBMC z'n eigen subtitle renderer en is het subtitle verhaal geen eens een probleem.

Ian

 

Setup: Huis vol HTPCs met DVBLink TVSource/NWP Server

(Skystar HD2 + TBS6981 -> DVBLink TVSource 3.2/NWP 3.2/ACamd 0.6.2.0 met OSCAM 1.00-un_svn b4011

)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, sorry voor de wat late respons, maar ik heb men desktop ff moeten formateren.

 

Ik heb dus de Tevii 470 PCI besteld ergens in duitsland, ik verwacht hem een van de dagen. Verder heb ik voor het systeem Het ASUS ION2 mobo gekozen met 2GB ram en een F3 2TB disk van samsung op 5400 toeren. Dit alles in de grote Antec 2480, ik houd wel van wat speelruimte.

 

Voor remote heb ik een Wii remote met nunchuck gekocht voor 20€ en een asus bluethoot adapter.

 

Voor het besturingsysteem ga ik de live cd van XBMCFreak gebruiken omdat die afgesteld is op de ION. En DVB software ga ik tvheadend proberen. Deze zou via CCCAM moeten communiceren met mijn Dreambox 600.

Als alles goed werkt, plaats ik een smartreader op de HTPC en wordt de DM600 client.

 

Mogelijk post ik nog een topic waar ik het project opvolg, zodat ik problemen kan oplossen en anderen (ook als mij linux noobs) dit kunnen gebruiken om hun eigen HTPC in elkaar te steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al direct een vraag, Ik heb wat opzoekwerk verricht, maar ik kom er niet direct uit hoe oscam nu echt werkt.

 

Het is dus de bedoeling dat mijn HTPC initieel met de CCCam op mijn dreambox verbind. Ik ben dit momenteel op een VM - ubuntu installatie aan het proberen. Is er ergens een noob friendly guid te vinden?

De volgende stap is dat de dreambox client word, en de smartcard via usb reader aan de HTPC komt. Hulp en tips zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...