Ga naar inhoud


Pressure rating van een radiateurdop


Belsat

Aanbevolen berichten

als je even langs een echte garage gaat deze hebben een

zg test set met vershillende vloeistoffen en die zien zo

of je koppaking lek is of niet

en anders om heeeeel zeker te zijn cylinder na cylinder onder druk zetten waneer je dan de lekke cylinder hebt zie je van zelf lucht belletjes in je expansie tank

omdat je probleem pas bij hoge temp optreed is de lekkage

waarschijnlijk klein

wat je ook nog kan proberen is om eerst een busje barsleak

voor lekkage en niet een om te reinigen

in het koelsysteem te doen en met wat geluk is je lek na enkele dagen ook dicht maar dan moet de lek wel klein zijn

en de barsleak niet in het expansie vat maar in het koelsysteem van de motor doen door bijv. even een slang los te maken

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zal mijn Nissan dealer maar niet vertellen dat ze geen "echte" garage zijn :-) Barsleak heb ik van gehoord maar ik dacht dat dat alleen andersom werkt, dwz van het koelsysteem richting carter of uitlaat?

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Barsleak heb ik van gehoord maar ik dacht dat dat alleen andersom werkt, dwz van het koelsysteem richting carter of uitlaat?

 

 

barsleak kan ook een lekke koppakking dichten hangt van de grote van de lekkage af

hoe denk je trouwens dat een lekkage via de uitlaat gaat ?

dat gaat dus :via koppakking in de cylinder en dan via de uitlaat klep langs de uitlaat eruit

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Metropar: In mijn simpele gedachtegang gaat in mijn geval (eventueel, ik hoop nog steeds van niet) gas van de cylinder(s) richting koelvloeistof. Dus van hoge druk naar lagere. Als ik dan iets in de koelvloeistof gooi stopt dat toch geen lek dat vanaf de cylinders komt? Ik hoop dat ik me duidelijk genoeg uitdruk :-)

 

Is Bar's Leak iets van: "Baat 't niet, het schaadt ook niet"? Of zijn er ook nadelen, bv verminderde koeling efficiency?

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Metropar: In mijn simpele gedachtegang gaat in mijn geval (eventueel, ik hoop nog steeds van niet) gas van de cylinder(s) richting koelvloeistof. Dus van hoge druk naar lagere. Als ik dan iets in de koelvloeistof gooi stopt dat toch geen lek dat vanaf de cylinders komt? Ik hoop dat ik me duidelijk genoeg uitdruk :-)

 

hoe verklaar je dan dat bij een(ernstige) lekke koppaking rook uit de uitlaat komt van verdampte koelvloeistof ?

als ik van die redenering uit zou gaan zou bij een lekke koppaking alleen maar koelmiddel uit het systeem geperst worden niets is minder waar heb al vele schone zuigers gezien

die door de koelvloeistof brand schoon waren zelfs geen dun laagje kool meer erop

vergeet NIET dat de zuiger bij een neerwaartse gang ook brand-

stof naar binnen ZUIGT

en nee barsleak kan geen kwaad ook niet voor de koeling

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de werking van de thermostaat al eens gecontroleerd. Als deze niet goed werkt gaat de koeling lokaal koken en ontstaat er druk op het systeem. Het hoeft niet altijd van een lekke koppakking te zijn.

 

Bij lage buitentemperatuur zul dat minder merken. Maar boven een hogere buiten temperatuur komt dit eerder naar voren. Dit zou de verklaring kunnen zijn voor de invloed van de buitentemperatuur.

 

Zou mij niet verbazen als het gewoon een slechte circulatie is van het koelsysteem. De thermostaat is dan de hoofdverdachte, maar het kan ook de water circulatiepomp zijn.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

@metropar: Ik geef graag toe dat ik er te weinig verstand van heb. Als het al de koppakking is kan het dus alleen een klein lek zijn: niets te zien aan de uitlaatgassen, geen olie in de koelvloeistof en geen koelvloeistof in de olie. Dus in het uiterste geval zou Bar's Leak moeten helpen!

 

@verkerkbr: You made my day! De garage had het ook nog over een luchtbel in het koelsysteem en we hebben een tijdlang gedraaid met de verwarming vol aan. De temperatuurmeter gedraagt zich ook volkomen normaal. Ik ga komende week moed verzamelen en een paar lange proefritten maken om te zien wat er gebeurt. Het weer wordt weer warmer ;-)

 

Het blijft evenwel vreemd dat de oude zowel als de nieuwe ventieldop op het expansievat zo snel opengaan.

 

@allen: jullie hebben enorm geholpen bij het analyseren van de situatie!

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou de thermostatische schakelaar van de ventilator kunnen zijn. Bij sommige auto's kan de ventilator gaan draaien ook nadat de motor is uit gezet. Tijdens het rijden heeft de motor voldoende aan de rijwind om gekoeld te worden, zodra de auto stil staat niet meer. Opgehoopte warmte in de motor moet dan nog steeds afgevoerd worden via natuurlijk circulatie van het koelwater door de radiator. Die moet dan gekoeld worden door de ventilator, en als die niet draait gaat dat fout. De watertemperatuur kan dan zo hoog oplopen dat er stoom ontstaat, waardoor water via het expansievat naar buiten gedrukt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@grunnsat: Voor zover ik weet draait de ventilator altijd wanneer de motor ook draait. En stopt 'ie als de motor stopt.. Maar ik zal er op gaan letten

 

@verkerkbr: Dan moet ik eens kijken of ik die er makkelijk uitkrijg.. Ik ben niet meer zo handig als vroeger :-)

 

Ciao, Henk (gepensioneerd in de Ardennen)

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Belsat

@verkerkbr: You made my day! De garage had het ook nog over een luchtbel in het koelsysteem en we hebben een tijdlang gedraaid met de verwarming vol aan.
Ciao, Henk


Weet je garage dan niet dat er 2 ontluchtingsventielen zitten in het koelsysteem van een Pathfinder?
Die zullen er wel niet voor niks inzitten....

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kennelijk niet. Maar dit was nou net niet de dealer, maar een garage in het dorp :-)

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook mee gemaakt met een chrysler 2.8d.

alles was in orde maar bij de radiatordop veloor ik iedere keer koelvloeistof. hij liep niet heet, ook geen witte rook uit de uitlaat liep ook goed. bij mij was het zo, als de motor koud was, even laten lopen en alle slangen waren meteen zo hard als steen. koppaking was toch defect.

 

mvg

 

rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...