Ga naar inhoud


Fouten op DVB-T in combinatie met een SAT combiner/decombiner


Gast herrjones

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik weet niet meteen of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen. Ik worstel er alleszins al een hele tijd mee...

 

Om het probleem te schetsen zal ik eerts mijn setup uit de doeken doen. Ik heb een HTPC gemaakt met een:

* linux4media CineS2 dual sat kaartje

* asus MyCinema P7131 DVB-T / analoog kaartje

* besturingssysteem = Gentoo Linux. Ik heb het hieronder beschreven probleem echter ook indien ik eens overschakel naar Windows (Vista).

 

Om wat te sparen in bekabeling, heb ik een Niko-decombiner, welk alles over 1 coax naar buiten brengt. Daar heb ik een de-combiner staan. Eén kant gaat naar mijn DVB-T antenne, de ander naar een diseqc-switch waar 2 LNB's aanhangen (Astra 19E2 en 28E2).

 

Indien ik enkel DVB-T kijk (kabel naar schotel ontkoppeld) heb ik steeds een goede ontvangst.

Indien ik satelliet kijk, heb ik ook steeds goede ontvangst.

Als ik DVB-T kijk met mijn schotel ingeplugged, krijg ik regelmatig storingen (ik vermoed dat deze veroorzaakt zijn door de EPG scan). Ik kan al helemaal niets opnemen terwijl ik satelliet kijk of, omgekeerd, DVB-T kijken terwijl ik iets van vb. BBC opneem.

 

Kan er iemand de vinger op de wonde leggen? Volgens mijn lokale sat-shop is dit een beproefde methode, welke zonder probleem zou moeten werken... Ben ik de uitzondering die de regel bevestigd?

 

Alvast bedankt voor jullie commentaren!

 

Jan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vooreerst: diep respect voor het gebruik van ’n écht operating system Jan. Zelfs wie het doet, doet het nog te weinig. Gezien je testen… Veronderstel even: buiten hangt de combiner en binnen de splitter (kan precies hetzelfde dingetje zijn, maar andersom aangesloten). Fysiek blijven er niet veel mogelijkheden over: a) je dvb-t signaal vliegt via je schotel naar buiten; B) je hebt last van signaal dat uit de lnb komt of c) je hebt last van signaal dat uit de SAT-decoder komt.

Optie a) kunnen we testen als we zeker zijn via voltmeter dat je LNB niet permanent onder spanning staat, met de SAT-decoder aangekoppeld of niet. Als we een dode LNB afkoppelen bij de combiner en zulks redt de dvb-t ontvangst, dan stroomt het dvb-t signaal van de antenne via de schotel naar buiten, een oplosbare situatie.

 

Ik gok eerder op een situatie B) waarbij de werkende LNB het dvb-t signaal stoort. Hij downconvert het signaal met een 9.75Ghz oscillator om een 950-1950 MHz signaal naar de SAT-decoder te sturen. Dat ligt ruimt boven de top van dvb-t kanaal 83 (890 MHz). Maar als ik nou een goedkoop karakter zou hebben, dan zou ik liever een 475-975Mhz genereren (alles vanaf dvbt-kanaal 15) en de SAT-decoder van de eerste harmonische laten genieten. Maakt mij het uit, er hangt toch ’n SAT-decoder aan.

 

Er is nog een andere invalshoek: het signaal van de dvb-t antenne kan zo zwak zijn dat het na twee splitters/combiners geen enkele interferentie overleeft. Dit is eigenlijk de fiets-eromheen-benadering. De kans dat je zonder enige test het signaal aan de dvb-t antenne oppompt met een preamp of een amp, heeft een reële kans op slagen…

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, bedankt!

 

Wat betreft het OS: dat is een hobby smile

Wat betreft mijn signaal:

ik weet niet zeker wat je bedoelt met die dode LNB. Mijn LNB's hangen beide aan een diseqc switch (triac MFD 21) waarvan de uitgang dan naar mijn combiner gaat.

 

Wat betreft mijn signaal(2):

Volgens femon heb ik een ontvangstkwaliteit van zo'n 50%. Ik heb een antenne onder dak staan (zelfgemaakt ding: double quad antenne). Mss. naar buiten brengen? Mijn locatie is zowiezo niet ideaal (in een dal, vlak naast spoorweg).

De optie 'te zwak signaal' is dus heel goed mogelijk maar hoe krijg ik hier uitsluitsel over?

 

Groetjes,

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit scenario zou een “dode” LNB dan moeten gemeten worden vóór de triac MFD 21. Zit daar na afgekoppelde SAT-decoder nog 12-18 volt of niet, ik denk het persoonlijk niet, het is gezien de geschetste situatie eigenlijk nauwelijks het meten waard.

Het probleem zit eerder bij die 50% quality op dvb-t. Mijn dbmh752 of Cinergy Tstick MKII en sommige troep van de zolder zouden 50% tot 36% nog overleven, maar geen 3dB minder.

Ik ben overigens wel ’n zelfbouwer. Zelfgebouwde tv-dipolen zijn prima en circulair gepolariseerde helixen mits versterker ook, maar voor de rest heb ik nooit iets gebouwd dat het behouden waard was.

Zelf werk ik met 20+ X-jes op een antieke Fuba om lekker onversterkt Tournai te onvangen waar het volgens hen niet kan. Qua versterkers preamp en amp zou ik vallen voor Johansson. Qua antennes (buiten!) zijn er honderden aanbieders op internet. Ik geloof niks van versterking dB. Openingshoek V en H, wie dat publiceert, vertelt iets zinvols, en soms €40 goedkoper dan ***geen-reclame*** voor net hetzelfde product…

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon zelf op 3a4 km vogelvlucht van de toren van Sint-Pieters-Leeuw.

Momenteel kijk ik met een gewoon halvegolf dipooltje en heb binnen 50% signaalkwaliteit, buiten 60-65%.

De fouten treden ook buiten op...

Ik vermoed dat ik een versterkertje zal uitproberen...

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je toestel erg lage quality waarden aangeeft (en dan bijvoorbeeld tot 15% quality gewoon beeld blijft geven) is er iets grondig fout Jan.

 

Vergelijk eens met mijn opstelling en signaal.

 

Je zit op 4km van Sint-Pieters-Leeuw en haalt maar 65%. Ik zit op 20km van Egem (ook kanaal 22V) en haal in zowat elke kamer 99% met een monopooltje van lamda/8. (getest op 2 toestellen)

 

Hoe is jouw dipooltje dan geconstrueerd, enkele millimeter dik en in het totaal .5*286/482 dus 29,5cm lang en in verticale positie opgesteld?

 

Hoedanook, mocht je aan versterkers denken, onze Duitse vrienden maken tegenwoordig voor zo'n €20 al een verkorte versie van de trinappe UHF die onze noord-Franse buren en masse gebruiken, maar dan met een 20dB versterkertje ingebouwd...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar mijn vraag over de betrouwbaarheid van de signaalsterkte.

Indien ik gebruik maak van zo'n Terratec USB-stickje voor DVB-T dan heb ik idd ook 100% ontvangst.

Met mijn ASUS MyCinema P7131 heb ik dan weer de eerder gemeldde waarden. Ik zie bovendien in sterkte een verschil tussen binnen en buiten... Bij beide is de SNR wel steeds 99 a 100%.

Mss dat de spoorweg aan de overkant van de straat ook wat roet in het eten gooit?

Ik had ook al ergens horen waaien dat ik mss te dicht woon bij de toren en dat de (normaal gezien overvloedige) signaalsterkte mijn ontvanger gewoon toeknijpt...

 

Mijn belangrijkste doel is om zowel VRT als RTBF te ontvangen, wat nu nogal tricky is: binnen geen ontvangst van RTBF, buiten in overvloed (ook een 50% signaalsterkte tov 65% voor SPL).

Daarvoor zou een gewone versterkte antenne (ik bedoel: geen gerichte zoals die trinappe die je aanhaalt) moeten volstaan.

 

Ik heb hoe dan ook een buitenantenne nodig. Ik hoop maar dat , met een versterkte antenne, mijn oorspronkelijk probleem opgelost is! Ik heb immers al elke alternatieve situatie getest, behalve een andere DVB-S kaart (het enige stuk dat ik niet dubbel heb smile )

 

Groeten,

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 Ding zal je in elektrosmog city altijd moeten doen: deftige coax gebruiken, en dat overal... Wat je eigenlijk wil, is dat VRT en RTBF op een gelijk en hoog niveau in de combiner geïnjecteerd worden. En uiteraard hebben we geen wavetek of oscilloscoop om even te meten wink

 

Wat het zeker moet kunnen oplossen, is een “6611 - PROFINO PLUS”. Vraag is wat ie kost en of men niet goedkoper lid wordt van ’n club die ook even voor je kan meten wink

 

Goedkoop kansje op voorwaarde dat je zender SPL perfect aan je zijkant kan krijgen: richt buiten met een full loop quad driven element op Wavre. Voor 754Mhz is dat maar 39,7cm draad, bijvoorbeeld van .75, plooi ‘m in een ruit en tap ‘m links of rechts (uiteraard niet boven of onder). Ik vond online een calculator. ‘k Zou de draad niet te dik nemen, wordt ie alleen maar breedbandiger van, ‘k zou ook geen balun gebruiken om 130 Ohm om te zetten, die gaat toch alleen maar werken als antenne voor SPL.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: herrjones
...Mijn belangrijkste doel is om zowel VRT als RTBF te ontvangen, wat nu nogal tricky is: binnen geen ontvangst van RTBF, buiten in overvloed (ook een 50% signaalsterkte tov 65% voor SPL).


je zal het wel weten, maar VRT komt van SPL, en de RTBF van Waver: da's een andere richting, verder weg, en over de horizon van waar ik denk dat je zit (ruisbroek of lot?). in lembeek heb ik met mijn onversterkt sprietje binnenshuis net genoeg signaal om min of meer VRT en RTBF te ontvangen, maar niet op exact dezelfde plaats binnenshuis. het heeft ook te maken met mijn schuifraam: als dat open staat (en dus eigenlijk dubbel zoveel glas tussen de spriet en de zendmast) gaat mijn VRT signaal weg.

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RTBF, Chaussée de Bruxelles 427, 1300 Wavre, 50.74222,4.589444

Kanaal 56H, ERP: 50 kW (of 80 kW?), Hoogte: 100m, Antennemast: 230m

 

VRT, Victor Maloustraat, 1600 Sint Pieters Leeuw , 50.767776,4.224167

Kanaal 22V, ERP: 20 kW, Hoogte: 48m, Antennemast: 300m

 

Volgens mij is de line of sight van Wavre veel groter, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Bij mijn weten zijn vertikaal gepolariseerde RTBF-zenders Brussel (Financietoren) en Tournai (Froidmont), de rest is H.

 

Nu vraag ik mij af: hoe doen jullie dat om twee polarisaties op 1 antenne te ontvangen?

Want als ik de polarisatie mismatch, moet 'k wel verdraaid goed richten om nog enig bruikbaar signaal over te houden (en zo hoort het ook natuurlijk) Als ik nu bij de toren van SPL ga staan en ik richt met een H gepolariseerde antenne op Wavre, dan moet ik toch beide Wavre en SPL binnen krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat met onze locatie (Buizingen / Lembeek), de toren van SPL genoeg power heeft om plaatselijk die polarisatie te overdonderen, zodat we de horizontale polarisaties van BXL deftig ontvangen.

 

Bon, ben hier wat aan het experimenteren geslagen met wat antennetjes. De cubical quad die je vernoemde (dacht ik toch) ligt nog in stukken en brokken op het aanrecht :-) . Ben eens benieuwd.

We gaan er toch voor opteren om een aparte kabel naar boven te trekken voor DVB-T en dan zal ik wel zien wat ik met welke antenne kan ontvangen. VRT is zowiezo geen probleem, dat is het belangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Buizingen/Lembeek kan je SPL effectief aan je linkerkant krijgen, en full loop quads negeren behoorlijk hun zijkant. Maar ik denk eerder dat je naar Wavre (50 of 80 kW H) moet richten dan naar BXL (2 kW V). In dat geval zou je een ruit moeten plooien in koperdraad van 39,8cm omtrek en die bovenaan of onderaan tappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo,

 

Als oplossing op het oorspronkelijke probleem:

Ik heb mijn sat-combiner/decombiner oplossing vervangen door een 2e coax.

Alle problemen van de baan nu cool .

Het enige wat ik nu nog plan is om mijn antenne buiten te zetten. Aan de andere kant van de muur heb ik immers geen problemen met ontvangst van de RTBF.

 

Als antenne gebruik ik nu een fractal antenne (raadpleeg vriend Google op 'fractal dvb antenna'). Klein, plat en goeie ontvangst.

De quad antenne werkt ook wel maar dit is veel 'eleganter' :D

 

Groetjes,

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...