Ga naar inhoud


multi room A/V systeem via CAT5/6


Aanbevolen berichten

Ik zou willen weten of een muti room systeem, die via een gecentraliserde "hardware pool" de gewenste audio, video, computer data naar de verschillende plaatsten in een huis kan sturen.

 

Maar in plaats van een uniek htpc server met dedicated kaarten erin, had ik gedacht aan een overkoepelend systeem waaronder bestaande commerciele producten zoals sat decoder, cable TV setup boxes, dvd speler, security camera's en andere A/V toestellen, hun signaal naar een soort matrix switch zouden sturen en dat via een box in de kamer je het signaal van een van deze A/V toestellen zou kunnen controleren en bekijken op je TV.

 

Graag ook het netwerk, een centraal computer om op te nemen, foto's te bewaren , te surfen en als backup systeem te kunnen dienen.

 

Voordeel:

- je moet maar een A/V toestel kopen, niet voor elke kamer. Alle hardware zit op een plaats en je heb geen probleem met geluid.

- een bestaande commercieel systeem is geoptimaliseerd voor wat het zou moeten doen, je moet niet te veel programmeren en configureren. Ook geen conflicten met andere toestellen, wat wel kan als je alles in een htpc zou willen plaatsen.

- elk toestel kan nog op zijn eigen werken als overkoeplend systeem even out is.

- je kan je bestaande A/V systemen hergebruiken en niet alles te moeten vervangen door een nieuw systeem.

- kan in de toekomst worden uitgebreid met nieuwe toestellen.

 

Eerst was ik aan het kijken om via een snelle htpc alle signalen van de A/V toestellen digitaal om te vormen naar een stream en ze via een remote IR connectie te controleren. In iedere kamer een soort media extender met ir controle verbonden aan een TV, een universeel remote en een draadloos keyboard met muis of touchpad om alles te sturen

Heb gegoogled en niet echt een klant en klare oplossing gevonden.

 

Bij het zoeken ben ik wel op HDMI matrix switches met cat 5/6 extensions gevallen.

Zag er goed uit voor al dat A/V was met een HDMI uitgang, maar geen dan liep ik vast voor de security beelden en de computer verbinding. Ander probleem was de kost van deze systemen. Als je voor cat5/6 extenders kies, stijgt de prijs opeens drastisch. Ook kan je niet zomaar de switch uitbreiden in de toekomst.

 

Is mijn idee een onmogelijke droom of heeft iemand al zoiets in huis, tegen een betaalbare prijs? Misschien een mix maken van de HTPC en een HDMI matrix switch om het beste van beide systemen te hebben.

Wat denken jullie daarover?

 

Thanks

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je spreekt over nog enkele bewakingscamera’s… (die rechtstreeks met de pc verbonden zijn?) Zelf zou ‘k inderdaad een mix maken van ’n (HT)PC en een 8-poorts HDMI switch Patrick. Ik zou de PC de switch laten aansturen en de HDMI-uitgang van de PC op 1 van de ingangen van de switch duwen. Ik zou een slimme IR-remote moeten hebben die de commando’s van m’n TV kan leren en liefst ook de commando’s van whatever op de ingangen van m’n switch hangt + de commando’s waarmee ‘k de PC zou aansturen via USB-UIRT. En dan natuurlijk ’n IR repeater voor naast de TV (en de computer). HDMI over Cat5/6 kan over 60m voor €99 mits MegaView61. Die vervangt meteen de IR- repeater. En op de switchuitgang willen we uiteraard nog ’n splitter om een hdmi in de computer te gooien om alles te kunnen opnemen.

Uiteindelijk geven we per TV/kamer €125 uit voor switch, €99 voor MegaView en €50 voor ’n goeie remote. Da’s zonder de kosten van bekabeling. Mooi, fris en geruisloos voor 1 woonkamer, maar veel €.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...