Ga naar inhoud


chaparral corotor


ruff_rider

Aanbevolen berichten

Hallo fellows,

 

Ik heb weer een nieuwe jonsa gekocht, omdat ik een chaparral corotor van iemand gekregen heb, en de lnb's c en ku band.(merikaans den ik)

Maar ik ben al twee dagen bezig alleen met het uit testen van ku band.

Maar geen resultaat, ik heb wel signal +/- 50% op bepaalde zenders maar de onvanger zegt no signal.dus geen beeld maar wel signal.

Ik vindt het raar ik heb van alles geprobeerd maar niks.

Kan iemand me misschien vertellen hoe de settings in mijn ontvanger moeten zijn?

Ik heb een echostar ad3600ip met een toneburst (soort diseq switch).C-band heb ik nog niet getest.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat je eens naar de eigenschappen van de lnb moet gaan kijken.

Ik neem aan dat het geen standaard universele lnb is zoals we die hier kennen.

Kijk bv eens naar de midden frequentie, die zou best 10750 kunnen zijn ipv 10600.

Ook naar hoe hij schakeld tussen de hoge en lage band, met 13/18V of met 22khz.

Dan heb je nog de polarotor, die moet goed H/V op het signaal staan, zit je er 20 graden naast dan ben je het signaal al helemaal kwijt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stardust thanks,

 

Ik heb de hele dag bezig geweest vandag maar nog geen resultaat op ku band.

Na uuuuuuurrrrrrrrreeeeeeeeeen kloyen heb ik besloten c band maar te gaan testen op nss806.

Dat heeft mijn ook heleboel tijd gekost, maar uiteindelijk heb ik wat signaal en beeld.

Beeld is wel heeeeeeeeeeel slecht en bepaalde transponders krijg ik helemaal niet.

Ik heb wel 3 zenders van venezuela maar de signal gaat van 0 naar 43 telkens weer, dus afgebroken beeld.

Echt balen is dat, ik weet wel niet dat het door het weer komt.

Morgen ga ik verder uitzoeken wat het kan zijn.

Het is wel een hel of a job als je geen ervaring met een prime focus en een corotor heb.

Maar zo leer je het ook.

In iedergeval bedankt en als ik nog iets vergeten ben vvor een betere werking, hoor ik het nog wel.

 

Ruff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan van de 806 bijna alle vrije zenders pakken op dit moment.

Alleen City TV, Colombia TV en VTV lukt alleen s'avonds of s'nachts.

De 806 is een satelliet die circulair uitzend, dat geld voor bijna alle c band satellieten boven Europa.

Boven Amerika is dat anders, daar zenden de meeste c band satellieten H/V uit.

Het is dus mogelijk dat jou corotor niet geschikt is voor circulair, dat kost je zo'n 3 dB aan signaal en de kanaalscheiding valt weg.

Probeer de Intelsat 805 eens, die zend wel H/V uit.

 

De 806 heeft ook nog een analoge transponder, heel geschikt dus om de schotel en corotor goed af te stellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

stardust,

Ik heb de analoge zender wel maar met veel sneeuw in beeld.

Ik heb op een transponder dat gene van espn en televen ongeveer 50% signal maar het schommeld.

De rest niks nada.

Ik heb een teflon in het dopje van de corotor geplakt om het circular te maken.

Maar als ik op dat gene transponder waar ik dus 50% signal heb zit, en ik maak het dopje los blijft alles precies hetzelfde.

Dan moet de signal toch weer h/v worden?

Ik snap er niets van.

Wat voor afmetingen moet de dialectrishe plaat dan hebben om de signalen toch circular te maken?

 

Als je hiervan wat afweet laat me dan weten.

Alvast bedankt voor je erdere reacties.

Even een andere vraag.

Waar dvb staat ik lyngsat kan men niet ontvangen toch?

En nss805 haal ik net niet, er zitten huizen ervoor.

Kan ik je mischien bellen of zo?

 

gr.

Ruff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam tot de ontdekking dat je geen e mail adres erbij hebt staan, dus dan zo maar even.

 

Dit is een plaatje van een polarotor, dus zonder ku gedeelte.

Maar het geeft een goed beeld van de dielectrice plaat.

 

polarotor1.jpg

 

Helemaal achter in zie je de antenne, onder 45 graden tov de plaat.

 

polarotor3.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de foto's ontvangen.

Wat mij opvalt is dat het perspex of teflon in het deksel zit en erg kort is.

Bij mij zit hij in de feedhorn zelf, ook bij de corotor.

Daar zit de ku antenne nog voor de dielectrische plaat.

Of eigelijk mist er in het midden een stukje uit de dielectrische plaat om ruimte te maken voor de KU antenne.

 

corotor1.jpg

 

Ik trek hier uit de conclusie dat je een typisch Amerikaanse feedhorn hebt, circulair KU en H/V C band.

De mijne is net andersom, H/V KU en circulair C band.

Verder vind ik dat je de feed horn erg diep in de scalar ringen hebt gestoken.

Die Jonsa heeft een f/d van 0,38 dacht ik, dan zit je nu ver voorbij het focus punt.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ruff_rider: Nog even wat ervaringen:

 

- dat wisselen van het signaalkwaliteit kan ook te maken hebben met het NTSC signaal, waar een aantal ontvangers wat problemen mee hebben (zwarte balk onderin, blokvorming en om de 15 seconden valt het beeld een seconde weg), Stardust heeft ervaring met Echostar dus kan je vertellen of daar nog een valkuil in zit (moet je NTSC met de hand instellen wellicht?);

- ik kreeg met mijn H/V LNBF ook niet echt veel meer dan die Venezolaanse zenders; met mijn circulaire corotor heb ik e.e.a. nog niet uitgeprobeerd;

- wat bij mij echt nauw luistert is het richten van de schotel, de f/D instelling (hoever je feed in de scalar ringen steekt), en de polarisatieverdraaïng van de feed. Alles moet ik met de hand optimaliseren voor optimaal signaal. Doe ik dat niet, dan mis ik meteen de zwakkere transponders. Ik heb de schotel overigens nog niet automatisch draaibaar;

- draait je sonde wel als je die met de echostar verdraaid (idem bij H/V (of R/L) omschakeling?

- bij mijn corotor zit het stuk teflon ook achterom de Ku feed heen, zoals Stardust omschrijft;

- wat zijn de K en dB waarden van de LNB's, niet dat dat nou zo ontzettend veel uitmaakt, maar het zou kunnen zijn dat het hele oude types zijn waardoor het signaal voor de 806 net te laag wordt; alles komt ook maar net boven de ruis uit;

- weet je zeker dat je de 805 niet kan ontvangen? Het is maar een kleine hoekverdraaïng ten opzichte van de 806.

 

Succes verder,

 

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

- wat bij mij echt nauw luistert is het richten van de schotel, de f/D instelling (hoever je feed in de scalar ringen steekt)???

 

[color:"blue"] Je kan wel f/d uit rekenen. f/d in principe betekend focuspunt gedeeld door diameter. Je hebt mij een tijdtje terug de "f" van Jonsa toe gestuurd, die moet je dan delen door diameter van Jonsa. Je zou uitkomen op z'n '35

[/color]

 

polarisatieverdraaïng van de feed?

 

[color:"blue"] Polarisatieverdraaien gaat makkelijk met echostar. Eerst stel je op de stand dat je goede signal binnen haalt. Met echostar kan je de "skew" aanpassen wanneer en waar nodig. [/color]

 

 

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruff Ridder,

Bij ondermeer de Chaparral Corrotor is het ook een heel belangrijk punt waar niet veel bij stil gestaan wordt maar wel heel belangrijk is.

 

Vergeet niet dat heel die handel ook de nodige pondjes weegd.

Met ander woorden denk je dat het hart van de feedhorn in het midden van de schotel uitkomt? vergeet het maar, de corrotor weegt al 1.40 kg zonder LNB's.

Met andere woorden bij montage van heel die hap zou het wel eens kunnen zijn dat het geheel overdreven gezegd door zijn gewicht achterover kan hangen.

Daarbij komt nog dat je ontvangst wil op ( 34.5 / 37.5 en 40.5 waar ook nog eens een schotel van zo'n 3.MTR voor nodig is ) een toch wel mechanisch moeilijke pos.

Nu kun je het geheel wel afstellen met een schotel pos. op zo'n 5 Gr Oost maar indien je je schotel draaid met een POLARMONT gaat heel die handel kantelen wat tot gevolg heeft dat je ant. in de feethorn helaas niet meer naar het hart in de schotel kijkt.

 

Maar niet gevreesd, overal zijn oplossingen voor.

Ga er maar voor eens voor zitten, in eerste instantie denk je die Vent is helemaal van het pad af, maar die gedachte is gauw weg.

Wat heb je allemaal nodig: goed weer een metale buisje een winkelhaak een lat een rolmaat een draagtasje een laserpen en zand oh ja en een viltstift. Doe je best.

 

1-Zorg dat je draagstangen voor de SCALAR RING echt heel stabiel zijn en er ook heel goed aan vast zitten.

 

2-Inplaats van de feedhorn monteer je nu een METALE BUISJE in de SCALAR RING ( dat ongeveer dezelfde lengte en diameter heeft als heel die hap die je later in de SCALAR RING monteerd ) zet het buisje goed en haaks HORIZONTAAL en VERTIKAAL goed vast!!! gebruik een winkelhaak.

 

3-laat het aan de schotelkant zo'n 6 MM / 1.4" uitsteken.

 

4-Hang aan de achterkant een klein plastik draagtasje van **$*@*%*&^*#** niet van Albert want die zijn veel te duur en te groot.

 

5-Vul dit zakje met ongeveer hetzelfde gewicht als de FEEDHORN met de LNB's ( droog zand is een goed alternatief )

 

6-Hang dit tasje aan de achterkant van het METALE BUISJE op een manier dat het niet naar de SCALAR RING kan schuiven.

 

Wij zijn nog niet klaar, maar gaan wij het langzaam al begrijpen?

 

7-Indien men nu de schotel gaat verdraaien dan zal het tasje zich hetzelfde gaan gedragen ( ingewicht als de FEED met zijn LNB's, op 5 Gr Oost hangt het tasje naar beneden. Draaid men naar Oost en of West dan hangt het tasje ook naar beneden goed he, en dat is nou precies wat je hebben moet want de FEED met DE LNB's doet hetzelfde.

 

8-Zie nu een LASER PEN te krijgen die cilindervormig is en over zijn hele lengte dezelfde diameter heeft.

 

9-Monteer deze 100% over heel de lengte evenwijdig en in het hart van het buisje.

 

10-Gebruik een LAT, meet over deze lat die je tegen de schotel legt horizontaal en vertikaal de diameter. Bepaal het midden. meet met de winkelhaak naar het hart van de schotel en geef met een viltstift aan wat het centrum van de schotel is.

 

TEST-1-Zet de LASERPEN aan.

Indien je werkelijk alles goed hebt gedaan ben ik er zeker van dat de PEN niet het midden zal aangeven.

TEST-2-verdraai de schotel, nu moet je eens zien wat er met dat LASER (LAM) STRAAL gebeurd.

TEST-3-Draai eens de andere kant in, zie ook nu die STRAAl

 

In het begin van deze uitleg ben ik nog vergeten te schrijven dat je nog wat FANTASIE nodig hebt, want die heb je nodig om er voor te zorgen dat de LASERSTRAAL in het CENTRUM blijft staan bij het verdraaien.

 

Het is een heel verhaal maar in de praktijk valt het wel mee.

 

Oh ja en nog iets. HET WERKT 100% EN IK HEB AL HEEL VEEL JAREN PLEZIER DAT IK OP DEZE MANIER MIJN PRIMEFOCUS SCHOTEL VAN 2 MTR HEB AFGESTELD.

 

ALS JE MISSCHIEN EEN ANDERE MANIER WEET.

 

Veel succes, Raoul.

 

 

 

 

 

 

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ruff_Ridder. In aansluiting op onze ontmoeting afgelopen zaterdag in Ass. kan ik je nog melden dat er een fraai artikel deze maand in het blad TELE satellite staat.Tekeningen en foto's voor montage bij een offset schotel.

La Bande C. Cést fantastique !

Wellicht staat het volgende maand op hun website (de url valt wel te verzinnen) in de afdeling Technique.

"het daghet in het Oosten, het lightet overal;

hoe luttel weet C-plusje waarheen ik kijken zal"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Raoul,

 

Het wegzakken in de scalarring is afhankelijk van de stand van de ring.

Een kwartslag draaien doet soms wonderen.

Voor het in het centrum afregelen heb ik een dop met stalen pen gemaakt die precies in de scalarring past.

Je zou ook 1 kunnen maken die je op de feed schuift ipv de blauwe dop.

In de praktijk blijkt het effect van een kleine afwijking erg mee te vallen, zeker voor wat de c band betreft.

Voor de ku is het wel wat kritiser.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...