Ga naar inhoud

Problemen bij beeldvorming op Nokia 9500

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag,

Sinds een tweetal maand heb ik problemen met het beeld van mijn nokia 9500.

Het beeld hapert af en toe, er is blokvorming in de bewegende delen van het beeld en soms krijg ik een zwart scherm (reset van decoder). Nu is het eigenaardige hieraan dat dit probleem enkel op een bepaalde transponder voorkomt, nl 3650 (C band) en het is begonnen toen men naar seca2 overschakelde. Ter verduidelijking, dit probleem is op de FTA zenders.

Ik heb de oude posts doorgelezen die over "stilstaand, happerend, slecht" beeld handelen, maar zie zo niet direct iets dat van toepassing kan zijn, behalve misschien een overbelasting van de tuner, alhoewel ik voorheen op die transponder ook zuiver beeld had. De signaalsterke op de transponder is 84, op de andere schommelt het tussen de 80, en 44.

Ik heb een philips 5816 en die geeft vloeiend beeld op de kanalen van die transponder.

Zou het toch overbelasting van de tuner kunnen zijn, wat is de verklaring ervoor en wat kan ik het best doen om het euvel op te lossen.

Dank bij voorbaat.

Geplaatst:

kan een electronica-probleem zijn (in de tuner). kan ook hitte-generering zijn (v/d CAM).

kan ook nog een settingsprobleem zijn, maar dat lijkt me wat ver gezocht (het is het proberen waard uiteraard).

merDe

deze ruimte is te huur
Geplaatst:

Voor alle zekerheid ben ik mmet een schone lei begonnen, eerst een hardware reset gedaan, en daarnaa dvb2000 vers 8 erin. Het probleem blijft bestaan zowel bij de large ratebuffer als bij de small ratebuffer.

Nu staat er als test dvb147 erin, dat geeft me iets minder storing.

De cam is omgebouwd naar allsas 4.1 en geeft geen noemenswaardige hitte af. Voor alle zekerheid neem ik hem eruit, daar de zenders toch fta zijn.

Electronica probleem in de tuner ? Daar bezit ik niet genoeg technische kennis voor om erachter te komen.

Kan de grafische analyse van het spectrum onder tuner (0) hier uitsluitsel over geven ?

Dank

• 1 maand later...
Geplaatst:

Een paar dagen geleden heb ik een satslope ontvangen en de problemen zijn daarmee uit de wereld geholpen.

Nu is het beeld op de Nokia terug glashelder. Dus een aanrader bij slechte beeldvorming.

Wel heb ik een vraagje betreffende de juiste betekenis van de signaalmeter onder menu 6. (Tuner)

Deze is uit drie woorden opgebouwd bv 58 C0 22. Het eerste woord geeft de signaalsterkte aan, het tweede is onveranderlijk C0, voor het derde zie ik niet onmiddelijk de uitleg. Nu zit er in mijn installatie een versterker, als ik de satslope aansluit dan veranderd enkel het laatste getal. Neem ik de versterker uit de installatie, dan varieert eerst het eerste getal en daarna ook het derde. Zonder signaal geeft het derde getal 63 aan, bij het signaal probeer ik dit nu zo dicht mogelijk bij FF of 01 te houden.

Dus weet iemand de betekenis van dit derde getal en bestaat er zoiets als "ideale" waarde voor ?

Vriendelijke groetjes;

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen