Jump to content

cfgr

Members
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

About cfgr

  • Rank
    Sat4all Lid

Aanvullende info

  • Geslacht
    Gaat je nix aan
  • Locatie:
    Kasterlee Stad België
  • Interesses
    héhé: satelliet tv natuurlijk, verder muziek, lezen, eten, reizen, slapen en op het Internet klooien. :-)
  1. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Ja, de tekeningen zijn helemaal niet op schaal :-) Al komen de cijfers voor azitmuth en elevatie van de verschillende sat's wel uit de calculator 'Satlex'. Mijn eerste aanvoelen was om de "zwaktste" sat in het middelpunt te zetten zoals bij een 'normale' offsetschotel maar bij de E85 is dat dus eerder een middellijn en is de meer logische manier om de schotel idd te richten in het 'midden' tussen de beide uiterste sat's in (13° en 28,2°), dus die 'virtuele' 20,66° Ik ga wat experimenteren om het spectrum van de beide uiterste sat's (13° en 28,2°) zo sterk mogelijk binnen te krijgen. De beide '
  2. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Ok, het is alweer een paar dagen droog en dus gaat de E85 eindelijk het dak op. ☺️ Nog wat aan het "spelen" geweest om wat beter zicht te krijgen op die azimuth en elevatie. Ik kom tot de bijgevoegde tekeningen en vraag me af of dit wat klopt. Alleen over tilt van de schotel heb ik nog een vraag: volgens mij ligt de "Clarke Belt" onder een hoek van 7-8° vanuit mijn locatie. Moet dan de schotel ook die aantal graden gekantelt worden zodat de 4 sat's op een lijn liggen?
  3. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Ja, pas terug...het is maanden (jaar?) weggeweest van 19,2°. ☺️
  4. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Lijkt mij goed mogelijk. Ik ben er alleszins best tevreden mee. ☺️ EN hij past prima bij ons oldtimer caravannetje:
  5. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Is een DAP-710 idd. Jaren geleden gekocht tijdens een reis in Zuid-Frankrijk. Hadden toen van thuis uit een ongeteste 2dehandse aluschotel mee maar daarmee lukte niks. Later, terug thuis, bleek dat de arm niet juist zat en de LNB naast de schotel keek ☹️. Toendertijd lokaal in Perpignan bij een schotelzaak deze Triax DAP-710 aangeschaft. En daarmee lukte het perfect op op de camping toen BVN (toen nog op 19,2°) prima te ontvangen op een FTA-ontvanger. Nostalgie dus. Later ook eens een poging gedaan om met de duoblok van TVV van thuis iets te bekomen in Noord-Spanje...maar na wat googlen wijzer
  6. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Ik heb geen enkele voorkeur welke sat-LNB in het midden staat. Bij de Triax kijkt de triple block naar 23,5°. Als ik op de E85 alle 4 sat's redelijk binnenkrijg ben ik al tevreden. Mijn eerste gedachte was de schotel uit te richten in het midden van het vangbereik tussen 13° en 28,2°, in dit geval op een virtuele sat op 20,6° en van daaruit te gaan meten/instellen. En op de grond heb ik geen zicht op de Clarke gordel...☹️ Wel op he dak van de garage, dan kijk ik voldoende hoog over het dak. Daar staat de Triax (28,2°-23,5°-19,2°) nu ook. Het wordt dan wel op de E85 een geklooi 16 coaxjes naar
  7. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Ruw 'africhten' van de schotel op kompas en een richtlijn via Google Maps (zie attach) daarna de LNB aansluiten op de X-finder en dan is het 'fine tunen' geblazen tot het beste signaal doorkomt op een zwakkere transpondercarrier van de gewenste sat. Eerst met de skew op 0°, daarna zien of + of - nog beter signaal oplevert. Sat_pos_horizontaal.bmp
  8. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Ha, ok. Da's duidelijk - dat wordt weer knoeie....euh.....experimenteren. Ja, voor wat ik al aan berekeningsformules ben tegengekomen... Ik zou het alleszins op prijs stellen mocht je een schoteltilt (en eventueel de LNB skews met de 23,5° als centrale) kunnen berekenen voor mijn locatie: LAT: 51.229 en LON: 4.908 (of 51°13'43.1"N 4°54'28.8"E) Het programma dat ik al jaren gebruik voor eenvoudige en hopelijk ook duidelijke schema's is gewoon Powerpoint uit de Microsoft Office Suite 2007 (recentelijk begin ook ook de versie 2019 te gebruiken) Gelukkig heb ik hier nog een paar schotels liggen
  9. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Ha, ok. Ik kan idd de ganse Maximum E85 schotel draaien. Kan ik dus goed volgen. Zie ik het juist dat bij multifeed de schotel 'tilt' moet berekend worden vanaf de opstelplaats om de Clarkebelt "te volgen"? En dat dan de individuele LNB's nog een eigen skew moeten krijgen navenant welke sat ze optimaal willen capteren? Volgens Google opzoekingen zou die LNB skew dan echter moeten ingesteld worden naar waterpas en niet naar de stand van de rail? Ja? Ik heb ergens ook een draadje gelezen waarbij de plaats van de LNB's op de rail de richting bepalen van de 'centrale' sateliet - desnoods dus ook e
  10. cfgr

    SKEW en SKEW = 2

    Ha, leuk weetje. Gelukkig kan ik inderdaad de ganse schotel draaien. Is een Maximum E85. :-)
  11. Zomaar een vraag tussendoor ivm de bijgevoegde tekening: zijn beide 'oplossingen' evenwaardig of zijn er verschillen/voorkeuren?
×
×
  • Create New...

Important Information

Lees alvorens je verder gaat onze Terms of Use en Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.