Je hebt deels gelijk. Ben net gaan kijken. En ik zie dat er ankers deels uit de muur zijn gekomen. Nu eerlijk? Het metselwerk oogde al niet al te.best Barsten in het voegwerk en gescheurde bakstenen. Ik weet niet of ik het eventueel met chemische ankers zou kunnen oplossen. Wat betekent dat alles even van de muur moet. Dank om er mij attend op te maken. Nu wachten op rustiger weer.
Bekijk de gebouwen en daken alsook de bomen links op de achtergrond. Dan staan die ook allemaal schuin?
Zal eerder de fotograaf geweest die scheef stond.
Amaai, moet ik terug naar de schoolbanken om mijn wiskunde bij te benen?
Tot vorig jaar (2024) had ik Beeld en Geluid via verschillende sattelieten. En net nu (2025) doet die motor vreemd, raar. Zoiets van ik wil wel, maar kan niet, geen goesting.
Ik begin mij stilaan op te winden.
Ofwel is mijn schrijftaal te Vlaams en niet begrijpend genoeg. Ofwel zijn er mensen die niet kunnen lezen wat ik beschrijf.
De frustratie begint stilaan op te borrelen. En neen, het is geen grap.
Het schiet mij terug te binnen. De TV heeft ook een sat tuner aan boord. Effe kabel er op. En scannen maar. Is dan wel veel complexer dan werken met de VU.
Maar ook hier niks van deftig resultaat. Tv vraagt om eerst 14° W te scannen. Motor doet dan wel ergens een poging om te veranderen van positie. Maar blijft doodleuk ergens naar het oosten kijken.
Zit dan de fout in de Moteck? Is wel al de tweede die ik in huis haal. De eerste deed ook al een beetje raar.
Ik wil jou absoluut niet aanvallen. Het is waar, je hebt mij persoonlijk geholpen. Nog steeds dankbaar voor.
Naar die backup ga ik niet zoeken. Ik ken niks van een Linux omgeving.
Datum en tijd ik sla ik nog even over. Nog niet van groot belang momenteel.
Ben terug bezig met een autoscan. En ja, de rotor (schotel ) maakt de nodige bewegingen. Maar naar mijn gevoel niet zoals het hoort.
Tijdens die scan zoekt de tuner 14° West. Of er iets bruikbaar op staat maakt niet uit. Maar zover draait de motor niet. Blijft in het oostelijk deel hangen.
Zelfs Astra4A komt niet meer in beeld. Nochthans vorige zomer wel gevonden.
Autoscan heeft wederom niks gevonden.
Rest mij enkel de werkelijke toestand van de motor te kontroleren. Doet die zijn job nog goed of niet?
Een andere verklaring heb ik nu niet voor ogen.
Aan allen. Exuses dat ik met een nieuwe topic gestart was.
Zowat 1 jaar geleden heb ik wel degelijk beeld en geluid gehad. Maar om energie te besparen had ik dan wel alles uit de stekker getrokken.
Zal niet meer gebeuren. VU+ zal vanaf heden onder spanning blijven.
Ik vermoed dat om één of andere reden de VU+ corrupt geworden is.
Volgens het scherm is het vandaag (13/9/25!) 24 september 2024. En de klok staat zelfs een uur vooruit.
Nochthans ooit ingegeven dat het via NTP moet.
UNO is nu een autoscan aan het doen. Resultaat? Niks nul zenders gevonden.
Rotor ook het noorden kwijt?
Hoe moet ik het juist gaan omschrijven? Er zit wel degelijk een zenderlijst in de VU+. Schotel gaat dus effectief naar de gewenste positie. Krijg wel geen beeld en geluid.
Ik denk, vermoed dat de motor niet meer in de juiste richting staat. Zou het kunnen dat het hele systeem buiten is verdraaid? Ik dacht dat ik de bouten en moeren handvast had gezet. Schotel heeft wel al een paar deftige windstoten moeten ondergaan.
Als de motor in zijn 0 positie staat zal de ontvanger zelf wel bepalen naar waar de schotel moet draaien. Toch?
Wel raar dat als ik de VU+ via het menu naar 0 stuur de schotel nog steeds naar het oosten staat.
Logisch gevolg voor mij nu. De motor terug naar nulstand brengen en overnieuw uitrichten. De hamvraag: uitrichten naar het magnetisch zuiden?
Ik ben wel in het bezit van een soort van militair kompas. Ik ben maar alleen, dus liefst een zo eenvoudig mogelijke uitleg.
Ik wil er gerust nog een aantal dagen er mee bezig zijn. Lukt het mij niet, dan gaat alles op de schroothoop.
Hoe moet ik het juist gaan omschrijven? Er zit wel degelijk een zenderlijst in de VU+. Schotel gaat dus effectief naar de gewenste positie. Krijg wel geen beeld en geluid.
Ik denk, vermoed dat de motor niet in de juiste richting staat. Als de motor in zijn 0 positie staat zal de ontvanger zelf wel bepalen naar waar de schotel moet draaien. Toch?
Logisch gevolg voor mij nu. De motor terug naar nulstand brengen en overnieuw uitrichten. De hamvraag: uitrichten naar het magnetisch zuiden?
Ik ben maar alleen dus liefst een zo eenvoudig mogelijke uitleg. Ik ben wel in het bezit van een soort van militair kompas.
" Vrij zicht, geen boom of gebouw of ander obstakel tussen de satelliet en je schotel."
Schotel staat 4 a 5 meter boven de begane grond. Bomen en huizen zijn minstens 50 meter ver.
"De afmeting van de schotel dient groot genoeg te zijn voor de veldsterkte van de footprint."
1 meter. Was dit ooit overdreven? Waarschijnlijk niet.
"Dishpointer" Is heel hulpvol. Obstakels zijn ergens 60 meter ver. Maar of ik de horizon zie is wat anders.
Ik vind mijn ander draadje niet meer terug. Daarom doe ik maar langs hier.
Trouwens schotel en motor staan zo goed als perfect. Nogmaals, bedankt aan allen voor het vele geduld en raad om dit resultaat te mogen hebben.
Ik beweer niet dat ik een specialist ben. Maar ik slaag er wel in om kingofsat.xml naar mijn hand te zetten.
Mijn vraag is eigenlijk welke sattelieten zijn hier op (ruwweg) 4° Oost en 51° Noord te capteren?
Er zijn er die ik zowie zo al geschrapt heb.