Ga naar inhoud

Topfield4000 en usals + vaste-schotel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb na het plaatsen van een schotel met motor een aantal rare problemen

Ik heb een topfield 4000pvr met firmware van maart en een aston 1.05/mr 1.080. Ik heb 2 schotels, een vaste voor astra1 en een draaibare (usals) voor de andere satellieten.

Beide schotels hebben een twin-lnb.

Tussen beide zit een 4-1 switch schotel/schotel2 -> switch -> tuner

Ik heb op tuner1 de draaibare schotel via usals op lnb 1/4 en de vaste schotel op lnb 2/4. Hetzelfde voor tuner2, alleen is usals uitgeschakeld.

Nu mijn problemen:

1) Als ik met de draaibare schotel satellieten afzoek en daarna terug ga naar de vaste schotel, hebben onder andere rtl 4/5 totaal geen signaal meer (zowel op tuner1 als op tuner2), na uit/aan zetten van de ontvanger heb ik weer vol signaal.

2) Als ik terug ga van de vaste schotel naar de draaibare schotel(zelfde satelliet/kanaal als waar de schotel al op gericht is), dan gaat de schotel alsnog draaien, helemaal naar het oosten en daarna terug naar de satelliet die ik heb gekozen. Dit gebeurt alleen als ik van de vaste schotel op tuner1 naar een satelliet op de draaibare schotel op tuner1 ga, van een zender op tuner2 naar een satelliet op tuner1 zijn er geen problemen.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Groetjes,

Niels

Geplaatst:

Oei, ik denk dat je een conflict hebt met verschillende DiSecq protocollen. Ik meen dat bij de meeste switches niet nog een motor erachter aan hangt.

Ik heb mijn topfield 4000 als volgt aangesloten, en dat werkt prima:

Tuner 1: een schotel met 2 LNB's, via een DiSecq switch op Astra - Hotbird.

Tuner 2: een draaibare schotel met 1 LNB, via een DiSecq motor.

Geplaatst:

Kun je niet veel beter op tuner 1 de draaibare schotel aansluiten en op tuner 2 de vaste opstelling (of andersom net wat je makkelijk vind). Dan heb je er geen problemen meer mee.

Heb zelf nu ook zoon opstelling, met op de vaste schotel twee LNB's, maar dat worden er meer. Die verbonden met een diseq 1.0. Werkt perfect.

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb vandaag met een satelliet-installateur naar het probleem gekeken, we hebben lnbs gewisseld en kabels/schotel omgedraaid etc..

Wat het probleem lijkt te zijn is dat de 2 tuners mekaar interfereren.

Als ik op tuner1 de schotel naar een satelliet draai met transponders op dezelfde frequentie als rtl4/5 (bijvoorbeeld astra2) en dan met tuner2 de zenders op de transponder van rtl4/5 probeer te ontvangen, is het signaal 0.

Bij satellieten die geen transponders hebben met de frequentie van de transponder van rtl4/5 op astra1, zijn de zenders wel te ontvangen.

Als ik de kabel van tuner1 eruit haal en dan kanalen op tuner2 bekijk, is het signaal overal perfect.

Iemand enig idee of daar iets aan te doen is of dat het iemand bekend voorkomt.

Zou dit betekenen dat de ontvanger kapot is ?

Want ik heb al een nieuwe hdd ingebouwd en de garantie is dus al naar de haaien.

PS: Ik heb als voorbeeld rtl4/5 genomen, met andere combinaties heb ik hetzelfde probleem. Alleen is deze transponder vaak het bokje..

Groetjes,

Niels

Geplaatst:

Dit komt omdat de standaard DiSEqC schakelaars te veel overspraak hebben tussen de verschillende ingangen.

Koop een switch die een grotere overspraaksdemping heeft...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:

Ik heb nu een 4-1 switch van X Digital (ik had een switch van Viva ofzo) en deze doet het inderdaad een stuk beter

Bedankt voor de replies.

Groetjes,

Niels

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen