Ga naar inhoud


Panamsat 68 oost -> Vaste opstelling


hws

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Gisteren hebben we geprobeerd om een schotel uit te richten op 68 oost. (Triax 110). We krijgen echter maar heel weinig signaal. De lnb hebben we iets schuin gezet. (gelezen elders op dit forum). Dit helpt echter ook niet voldoende. Nu is mijn vraag: Als je dit met een rotor doet, dan "hangt de schotel schuin". Is het zo dat de schotel met een vaste opstelling ook schuin moet hangen, of is dit schuin hangen in de rotor alleen voor de polarisatie. In dat geval zou het aan de LNB kunnen liggen. Is er iemand die ook een vaste opstelling op 68 oost heeft gericht, en hoe staat de schotel dan: Recht of schuin? Ik heb wel vrij zicht, dat is het probleem niet.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

 

Twan.

DM7020

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je vrij zicht hebt, moet 68° oost zeker te ontvangen zijn.

De schotel hoeft niet schuin te staan.

Op die elevatie moet hij wel de grond in kijken als het een offset schotel is.

De skew van de LNC moet wel degelijk onder een schuine hoek ingesteld worden. Ik schat zeker een graad of 20.

Als je achter de schotel gaat staan moet de LNC links draaiend zo´n graad of 20 "naar beneden" gedraaid worden.

 

Succes...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad als je alleen 68 oost wil ontvangen kan je de schotel gewoon recht monteren. De LNB moet met een hoek van maar liefst 35 graden verdraaid worden (als je van achter de schotel richting satelliet kijkt, tegen de klok in).

Zelf gebruik ik nu de visiosat bisat voor zowel 53 als 68 oost. Hiervoor heb ik de schotel wél zelf een hoek van 35 graden gegeven, want anders is het benodigde hoogteverschil van beide lnb's te groot.

Een schotel van 110 cm moet een dijk van een signaal geven, zelfs met 60 cm kan ik de SABC transponder ontvangen.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reacties. Aangezien ik zelf het dak niet opdurf (erg handig met zo'n hobby....) heb ik iemand hiervoor gevraagd die dit dagelijks voor z'n werk doet. Die kreeg het in eerste instantie niet voor mekaar. Aangezien ik de schotel met lnb 2e hands gekocht heb verwacht ik dat de lnb defect is. Het leek mij ook al dat je met 110 cm goed signaal moet kunnen krijgen aangezien er op het lijstje elders in dit board 100cm aangegeven staat voor panamsat, en dat lijstje is al ruim aagehouden.

 

Ik laat hier nog wel even weten hoe het afloopt,

 

Groeten Twan.

DM7020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Inderdaad als je alleen 68 oost wil ontvangen kan je de schotel gewoon recht monteren. De LNB moet met een hoek van maar liefst 35 graden verdraaid worden (als je van achter de schotel richting satelliet kijkt, tegen de klok in).
Zelf gebruik ik nu de visiosat bisat voor zowel 53 als 68 oost. Hiervoor heb ik de schotel wél zelf een hoek van 35 graden gegeven, want anders is het benodigde hoogteverschil van beide lnb's te groot.
Een schotel van 110 cm moet een dijk van een signaal geven, zelfs met 60 cm kan ik de SABC transponder ontvangen.


hoi Hvdh. ik gebruik 'n triax 110 met ivacom twin lnb met motec sg2100. ik ontvang de pas 10 op 68.5 gr oost zeer zwak. signaalsterkte + - 40 signaalkwaliteit schommeld tussen 10 en 17. vandaag 21-09-2004 om 14.00 uur blokvrij maar dat is bij regen u.a.wel anders. mijn schotel staat optimaal uitgericht, ik heb wel 'n boom in 't zicht van 42 en 45 oost staan. waardoor ik genoemde satellieten alleen in de winter goed ontvang, omdat dan het blad weg is. het is 'n behoorlijk brede boom dus misschien heefd hij ook nog invloed op ontvangst op 68.5 oost.

groetjes Wiel

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap niet hoe jullie de 68'oost te pakken krijgen.

ik heb een funke 99 schotel met een usuals motor en heb van 53'oost t/m 30'west goede ontvangst behalve nilesat.

bij 53'oost slaat de signaal naar 79%

paar maanden terug had ik bij 57 'oost een singaal van 74% nu is hij helemaal weg ik snap niet hoe dat komt.

ondanks er helemaal geen opstakels rondom mijn schotel zijn.

betreft 68'graden oost nooit wat van gezien.

is er mischien hier een verklaring voor

Dreambox 800 HD Triax110 draaibaar 68.5 E t/m 58 W + MTI Highline 0,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo R@oul,

 

Op 68 oost zit panamsat 10, met een beam op europa. Daarop worden de zuid afrikaanse televisie en radiozenders uitgezonden. Mijn vrouw is nl zuid-afrikaanse, en het is leuk voor haar als we de tv van daar ook kunnen ontvangen. Het gaat over SABC 1,2 en 3. Op 1 en 3 zitten veelal engelstalige programma's, maar op sabc 2 zitten afrikaanstalige. Is wel een grappig taalte om te horen.

 

Groeten, Twan.

DM7020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Dat is inderdaad wel fijn voor jou vrouw.

Ik wilde het alleen even sjekken.

 

Maar door dit even sjekken blijkt dat je de SABC zender kunt zien. Ik zie wel signaal maar geen beeld. Vermoedelijk om dat het NAGRAVISION is.

 

Wat ik ontvang op deze Sat. is VIVID / NEPAD / PS91 / MANA 1 & 2 en heel veel afrikaanse radio zenders.

 

Groeten, R@OUL.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo hws.

 

In eerste instantie wilde ik het alleen maar even sjekken.

 

Maar als je wil weten waar ik mee ontvang, het volgende.

 

1 ofset van 180 mtr draaibaar van 70.5 Gr. Oost tot 55.5 Gr. West. LNB met 2 uitgangen, waarvan een uitgang aan een spectrumanaliser hangt.

 

1 primefocus van 2 mtr draaibaar en in hoogte verstelbaar van 70.5 Gr. tot 55.5 Gr. West,

met een Coroter II plus van Chaperral. (voor C en KU band ontvangst, polarisatie vrij instelbaar)

 

1 ofset van 110 CM vast naar Amos. Universeel LNB.

 

2 ofset van 70 CM vast naar Astra/Hotbird ieder een LNB met 4 uitgangen.

 

Sat. tuners: Nokia 9500-Aston Simba 201/ Echostar LT8700 etc. etc.

 

P.S. signaal en kwaliteit is goed.

 

Groeten, R@oul.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ruzie krijgt met je vrouw dan heb je de verkeerde hobby of een verkeerde vrouw.

Wat denk je van een Poolse vrouw, wat denk je van Poolse sat. TV?

Als mijn instal. plat valt dan gaat mijn vrouw staan met de reactie: Sat. schat Polen is uit de lucht!!!

Een knopje omzetten doet dan wonderen.

Met andere woorden voor wat hoort wat. Ofwel wat je geeft krijg je terug. En dat kun je zelf bepaalen.

 

Groetjes.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...