Ga naar inhoud


beginner vraag


Gast

Aanbevolen berichten

ben nog altijd beginner in linux, al veel geprobeerd en gezocht maar ik loop altijd wel ergens vast als ik iets voor elkaar wil krijgen. even een paar vragen:

 

vaak staat er in howtos voeg het volgende toe aan een of ander configfile.

meestal kan ik dat wel vinden maar krijg deze nooit geopend in een shell. hij zegt dan command not found. je moet vast een bijkomend commando geven, maar dit kan ik nergens vinden. mijn vraag is dus hoe bewerk ik deze files. moet dat met een gewone text editor zoals openoffice?

ik wil dus bijv. dit doen hoe moet dat? ik kan dus komen tot de cd etc maar dan kom ik niet verder

 

Voraussetzung ist ein korrekt installiertes Mandrake 10.0 und ein 2.6er Kernel.

 

In einer Konsolensitzung als root anmelden (su -).

 

In die Datei /etc/modprobe.preload folgende Zeilen einfügen:

 

# TechniSat Skystar 2 Support laden

skystar2

# Frontend abhaengig von der Kartenversion (evtl. mt312)

stv0299

 

ik hoop weer wat wijzer te worden.

 

met groet S4F

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daarvoor moet je gebruik maken van een 'unix teksteditor'...er zijn er verschillende aanwezig , afhankelijk een beetje van welke distro.

Er is er ééntje, zeg maar de 'oer-teksteditor' die je kan terug vinden op ALLE distros en dit is 'VI'.

Daarom raad ik de mensen ook steeds aan , met deze teksteditor te leren werken...in den beginne niet altijd gemakkelijk, maar achteraf kan je wel met deze opgedane wijsheid terecht op elke 'Linux-machine'.

 

Hier help ik je alvast met het begin van 'VI'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de basis van 'Vi' gelezen hebt...en probeert deze een beetje te begrijpen ,kan je verder gaan met de volgende stap.

 

Namelijk de file die je wil aanpassen of bewerken te open via deze 'teksteditor'.

Je opent niet zomaar 'in jouw voorbeeld' .../etc/modprobe.preload -->maar je navigeert eerst met het command[color:"red"] cd /etc[/color] naar die map en éénmaal daar aangekomen geef je de volgende opdracht:

[color:"red"] vi /modprobe.preload [/color] ...nu kan je dat bestand gaan bewerken met de aanbevolen tekst....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...