Ga naar inhoud

Smeren wormstang in actuator

locutus

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om de wormstang die in een actuator zit te smeren?

(Liefst zonder te openen, want krijg ik hem nog dicht?)

Mijne schraaft een beetje wanneer hij over het midden gaat.

En met wat doe je dit? Vet, dikke olie??

Voor de rest neem ik aan dat de twee kogels en uitschuifbare arm goed ingevet moeten worden?

Mijn actuator is echostar 18".

Thanx

DM920UHD

Yupsikidee, t'is weer zwart op tevee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

heb de zelfde actuator en smeer ongeveer elke week de twee kogels met naaimachineolie .

ook laat ik de schotel regelmatig helemaal naar het westen draaien en smeer dan de stang in met naaimachineolie .

waaneer je daarna naar oost draait wordt de olie mee naar binnen genomen.

werkt alle vele jaren prima.

heb allen het reedrelais een keer vervangen.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoelde eigenlijk de binnenkant.

Persoonlijk denk ik dat heel de boel (buitenkant) doorsmeren met vet, keertje of 2 per jaar, toch voldoende moet zijn, niet?

Zeker als je iedere week de ladder op moet...

grtz

DM920UHD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naaimachine-olie lijkt me veel te dun; de regen kan dat zo wegspoelen. Ik gebruik kogellagervet. Daarmee smeer ik de bewegende stang in, in de uiterste stand, daarna schuif ik de stang een aantal keren in waarna ik het kogellagervet weer verdeel.

Dit is overigens een surrogaat-oplossing voor het loshalen van de actuator. Het loshalen doe je door het motorhuis los te schroeven van de actuatorstang. Aan het einde van de actuatorstang heb je een soort dop zitten die je met een hulpstuk los kan draaien. Dit laatste is mij bij mijn al oude actuator niet gelukt omdat ik geen goed passend hulpstuk had en ook niet voldoende grip kon krijgen op de stang. Je kan niet te veel kracht uitoefenen op de stang omdat die dan zou kunnen vervormen.

Daarna de kogels invetten (het best kan je ze loshalen waarbij je de kogels heen en weer beweegt om het vet zo goed mogelijk in het lager te krijgen).

Ik heb een afbeelding bijgevoegd uit de DVB2000 gebruiksaanwijzing waarin e.e.a. wordt behandeld. Aangezien die gebruiksaanwijzing niet meer verkrijgbaar is, en het eigenlijk ook maar een off-topic onderwerp in die gebruiksaanwijzing is lijkt me dat niet zo'n probleem.

post-386-1318258101,3384_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry,

Ik heb het artikel gelezen. Daar word toch aangeraden om (regelmatig) olie te gebruiken. Nu denk ik ook wel dat naaimachine olie te dun is.

Vet word afgeraden, daar er teveel vuil in kruipt.

Maar wat voor olie??

Zal toch maar een poging ondernemen om de actuator los te halen. Aan de basis van de buis zit een bout, als ik die losdraai, zou de buis moeten loskomen van de motor?

Thanx

DM920UHD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt van die bout, eigenlijk is het een soort doop die met schroefdraad in het eind van het vaste gedeelte van de actuatorstang wordt gedraaid. De dop kan nogal vastzitten. Pas op dat je de actuator b.v. niet in een bankschroef platdrukt om grip te krijgen op de schroef, dan kan je alles weggooien. Dan kan je beter alles laten zoals het is; zolang ie nog draait zou je 'm eigenlijk niet hoeven smeren.

Wat ik doe met het kogellagervet is het naderhand (na een paar keer de actuator in en uit sturen) het vet grotendeels verwijderen. Mijn ervaring is dat de stang dan nauwelijks vuil wordt door stof e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen