Ga naar inhoud


WindowsXP partitie beschadigd, hoe herstel ik dit?


Decman

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Onlangs wilde ik Mandrake 8 installeren om testen uit te voeren of ik de Skystar2 satellietkaart kon benaderen en installeren. Bij de installatie van Mandrake 8 ging een en ander fout bij het aangeven van een partitie voor installatie. Ik selecteerde automatische detectie en kreeg een dialoogvenster waar alle partitie's aanwezig (hda3, hda4 en hda5 ( D: E: en Linux een bestaande partitie) werden getoond.) De C: partitie liet Mandrake met rust.

Na het wegvinken van de paritie hda3 en hda4, bleek achteraf het leed al geschied.

 

In linux zag ik dat de partities de 'hidden' status hadden gekregen en als ik me nog goed herriner met code 0x17 als type. WindowsXP omschreef de (NTFS) partitie als 'onbekend' en kon alleen maar 'paritie verwijderen' kiezen.

dit heb ik wel met de D: drive gedaan, maar de E: drive liet ik ongemoeid.

D: heb ik later verwijderd dus daar kan niets meer worden hersteld.

 

Vandaag zat ik met knoppix te werken waarop ik ineens de verloren partitie kon benaderen. Sterker nog, er stond o.a. muziek op en heb die kunnen afspelen alsmede films die ik gemaakt had. Met knoppix kon ik niet veel mee doen. Ik had wel voor de root een wachtwoord aangemaakt met de bedoeling de data naar DVD te branden. Helaas kon het brandprogramma ondanks mij poging 'permissie's' aan te maken om toch te branden, daar niet mee werken.

 

Later heb ik in Suse 9.2 die hier op de hd staat geinstalleerd nog een poging gewaagd om de drive te zien met 'mount /dev/hda3 /windows/E' en dat lukte wel, maar kreeg geen toestemming enigzins bestanden te benaderen, laat staan te redden richting DVD.

 

Heeft iemand nog een idee om e.e.a te redden?

 

Vr. groet Kees.

Dreambox DM7000S, Echostar 2200 2CI, Skystar 2.

Schotels: Triax 88 CM + DiSEqC Stab HH100 Rotor, Fixed Triax 66 CM.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien kan het zo, met Knoppix. Als je nog ruimte hebt op de harde schijf, maak even een partitie aan met voldoende ruimte.

Gebruik het commando mkdosfs of mkfs.msdos om hier een fat filesysteem op te leggen. Daarna met mc (midnight commander, een norton commander lookalike) alles overkopieren naar die fat partitie.

 

Knoppix heeft namelijk iets betere ntfs drivers, waardoor je die schijf dus wel nog kon mounten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste kan je toch je computer opstarten aan de hand van de knopppix cd...

Ga dan eerst via K menu-->Knoppix-->Utilities-->naar Captive NTFS

Lanceer dit programma...normaal gezien moet je een wizard doorlopen die wanneer het goed gaat, de laatst gekende NTFS-driver zal laden...kan ook zijn dat die naaar een cd van winXP (service pack 1) vraagt, om vanaf hier de laatste drivers te downloaden.

 

Als bovenstaande gedaan is , moet je nog enkel in een terminal het volgende mount commando ingeven:

[color:"red"]

sudo mount -t captive-ntfs -o uid=knoppix,gid=knoppix /dev/hda3 /mnt/hda3 [/color]

 

Normaal gezien zou nu de Windows (NTFS-partitie) benaderbaar moeten zijn.

 

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Beste kan je toch je computer opstarten aan de hand van de knopppix cd...
Ga dan eerst via K menu-->Knoppix-->Utilities-->naar Captive NTFS
Lanceer dit programma...normaal gezien moet je een wizard doorlopen die wanneer het goed gaat, de laatst gekende NTFS-driver zal laden...kan ook zijn dat die naaar een cd van winXP (service pack 1) vraagt, om vanaf hier de laatste drivers te downloaden.

Als bovenstaande gedaan is , moet je nog enkel in een terminal het volgende mount commando ingeven:
[color:"red"]
sudo mount -t captive-ntfs -o uid=knoppix,gid=knoppix /dev/hda3 /mnt/hda3 [/color]

Normaal gezien zou nu de Windows (NTFS-partitie) benaderbaar moeten zijn.

suc6


Bedankt John, dit ga ik proberen, ziet er goed uit. Ik laat je de resultaten weten!

Joentje, ik ga dat bekijken, ook jij bedankt voor de tips..

Dreambox DM7000S, Echostar 2200 2CI, Skystar 2.

Schotels: Triax 88 CM + DiSEqC Stab HH100 Rotor, Fixed Triax 66 CM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele tijd bezig geweest en heb inderdaad bestanden kunnen benaderen. Alleen drivers van m'n windows cd kon ik niet inlezen omdat Knoppix die op een LiveDVD stond, de cdrom had gelocked. Ik heb de stuurprogramma's middels Capive Ntfs, bij M$ opgehaald, maar kon wel bestanden benaderen maar niet backuppen naar DVD. Daar had ik een ander idee voor en dat was op mijn bestaande Suse 9.2 installatie eerst de UTP plug uit m'n modem gehaald (uit veligheidsoverwegingen tegen aanvallen van internet) en als ROOT ingelogd. Dat was de manier om directories te zien zonder hangsloten in de map. Kortom alles was unlocked en ik ben gistermiddag iets meer dan 3 uur wezen branden om alles veilig te stellen. Na het branden klopte alles in zoverre, dat langere bestandsnamen wel waren afgekapt en spatie voorzien waren van _ underline symbolen. Maar dat is het ergste niet.

 

Kortom alles is gered en daar ging het ook om.

 

Kees.

Dreambox DM7000S, Echostar 2200 2CI, Skystar 2.

Schotels: Triax 88 CM + DiSEqC Stab HH100 Rotor, Fixed Triax 66 CM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...