Ga naar inhoud


Rotor draait niet meer naar satelliet.


Gast RayBen

Aanbevolen berichten

Dag,

 

ik heb nu weer iets raars.... Van de week Poseidon geinstalleerd, en sinds die tijd wil de rotor niet meer naar andere satellieten draaien.

 

Het gekke is, als ik een ander image erin doe (RuDbox), dan kan ik wel met de hand naar een andere positie gaan en weer terug naar de 0 stand.

 

Alle instellingen heb ik het zelfde gehouden:

Motor input 70 mA

gotoXX aangevinkt, Longitude 4.917 east, latititude 52.350 north (Amsterdam)

Ik snap er niets meer van!

 

De motor is zo'n standaard 2100 Stab dingetje, werkte altijd perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met welke zenderlijst werk je ?

 

Mogelijk zit er een verschil in de "database" tussen sat-positie in de lijst en in de firmware-setting.

 

Meestal is dat alleen bij Thor (0.9 en 1 graad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iets vergelijkbaars gehad: ik ben onlangs van enkele LNB naar monoblock overgestapt. Toen had ik Gemini 1.04. Instellingen aangepast aan nieuwe situatie, maar omschakelen tussen de koppen werkte niet. Soms pakte hij de ene kop, soms de andere, maar hij reageerde niet op de commando's uit de ontvanger.

Vandaag heb ik Gemini 1.05 geinstalleerd, en werkt het monoblock ineens wel goed.

Ik ben eens gaan zoeken op Google naar Diseqc, en weet nu dat zowel een Diseqc als een rotor aangestuurd worden vanuit de ontvanger met een soort 22 kHz morsecode.

Die 'morsecode' wordt volgens mij softwarematig gegenereerd.

Daarmee kun je allerlei commando's versturen zoals welke LNB, polarisatie hor/vert, high band/low band, rotorpositie.

Als een bepaald stuk hardware wel werkt met de ene image, en niet met de andere, dan lijkt het hem dus in de software van de image te zitten.

 

Nu is de vraag: waarom is soms de DiSEqC-sturing wel in orde, en soms dus ineens niet? In mijn geval kan ik het volgende zeggen: mijn image (Gemini 1.04) was in eerste instantie ingericht voor enkele LNB, toen heb ik de configuratie aangepast naar dubbel met DiSEqC. Dat werkte niet. Vervolgens heb ik de 1.05 vanaf 'kaal' geinstalleerd. De DiSEqC-configuratie meteen bij de eerste keer starten juist gekozen. Dat werkte wel. Misschien dat het in die richting gezocht kan worden.

 

Ook het probleem dat ik hier al wel eens gelezen heb dat mensen met het ene image op bepaalde kanalen veel te weinig signaal krijgen, terwijl het met het andere image bij dezelfde schoteluitrichting wel OK is, lijkt me dezelfde oorzaak te hebben. Als namelijk bij een dubbelkop systeem voor een bepaalde transponder de verkeerde kop gekozen wordt, dan krijg je uiteraard geen fatsoenlijk signaal binnen. In die band is er wel wat signaal, maar als frequentieen symbol rate niet exact kloppen, krijg je een SNR van iets van 45%, ook al is er zat signaal.

 

Zeer benieuwd of we hier een bug ontdekt hebben die er nog niet uit is!

 

Ik denk dat ik wellicht van het weekend nog wat testjes ga doen met verschillende images, vanaf 'kaal' installeren, en dan meteen goede DiSEqC-configuratie of juist eerst een foute en later corrigeren, en dan kijken of er lijn valt te ontdekken in de resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Mogelijk zit er een verschil in de "database" tussen sat-positie in de lijst en in de firmware-setting.

Het lijkt me dat de rotor dan wel gaat draaien, maar alleen naar de verkeerde positie. Als hij helemaal niet draait, vermoed ik toch dat er wat anders aan de hand is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lion, hij draait helemaal niet.

 

Wat er wel gebeurd is dat het signaal wegvalt als ik hem met de Hydra image handmatig probeer te verschuiven. De rotor draait dan niet, maar het signaal valt dan weg naar 45%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken je probleem, ook mijn rotor wilde niet meer draaien met hydra poseidon.

 

Wat had ik gedaan, hydra pos geflashed, daarna met

Het windows programma'tje joske draaibaar erbij gezet.

( dreamupdate )

 

Daarna weigerde rotor dienst.

 

Was al bang dat rotor stuk was, dus andere image oude

rudream, dreamupdate en alles werkte weer....

 

Vreemd... dus hydra poseidon weer terug, daarna

flash erase, met control panel van hydra pos.

joske erop, en alles werkt...

 

Da's vreemd, dus nog een keer met dreamupdate joske erop

en rotor weer vast.

 

Dus probleem gevonden, weer flash erase ( op bovenste knop drukken bij opstarten).

 

Alle gegevens weer invoeren, daarna met control panel kanalen gehaald, en alles weer perfect....

 

Joske en pet123 werken via control panel perfect, doe ik het met dream update dan blokt de rotor.

 

 

Hoop dat je er wat aan hebt, dus gewoon flash erase bij booten, daarna gegegevens invoeren, kanalen halen via control panel ( groene knop)

 

Mijn voorkeur heeft nu pet 123 omdat daar nederland 1 op 1 komt.

Joske laat een duitse zender op 1 verschijnen.

 

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er wel gebeurd is dat het signaal wegvalt als ik hem met de Hydra image handmatig probeer te verschuiven. De rotor draait dan niet, maar het signaal valt dan weg naar 45%

dat is volgens mij normaal wand hij haald de spanning van je lnb af om dat naar de motor te sturen. maar er zit als je de goede motor heb een reset knop onder in je motor probeer hem eens te resetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Lion, hij draait helemaal niet.
Wat er wel gebeurd is dat het signaal wegvalt als ik hem met de Hydra image handmatig probeer te verschuiven. De rotor draait dan niet, maar het signaal valt dan weg naar 45%

Ha! Die beroemde 45%! En waarschijnlijk, als je de satfinder uit het menu aan zou zetten, ook nog redelijk op en neer springend. Lijkt er op dat jij probeert de rotor te verzetten, maar in plaats daarvan de instellingen van de LNB veranderd worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik herken je probleem, ook mijn rotor wilde niet meer draaien met hydra poseidon.

Wat had ik gedaan,
... mooie duidelijke uitleg ...
Johan


Kijk, dat soort tests wou ik dus voor mijn situatie met de dubbelkop ook gaan uitvoeren. Ik heb geen settings via de pc veranderd, alles met de afstandsbediening gedaan.

Nu blijft de vraag: wat in de settings zorgt er voor dat de besturing van de LNB/rotor vernaggeld kan worden? Wellicht moet ik een complete snapshot van mijn filesysteem in goed en fout situatie gaan maken, en alle files vergelijken. Hm, werk aan de winkel, ik ben voorlopig nog wel even zoet...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...