Ga naar inhoud


Multimedia tips


frozen-sky

Aanbevolen berichten

Een heel leuk topic, die tips & trucks voor de commando regel, maar ik vind dat hier nog weinig gesproken wordt over multimedia en linux. Ook de informatie database over linux geeft weinig informatie hierover. Misschien dat ik niet goed lees, in dat geval hoor ik het wel van een moderator en zal dit topic worden verwijderd. :-) Toch?

 

Linux is naast een fijn dekstop en server platvorm ook een idiaal multimedia platvorm. De dreambox bewijst natuurlijk al dat linux en multimedia best goed samen gaan. Maar hoe kan je dit bereiken op je 'gewone' PC. Hier een opsomming van programma's en wat ze kunnen. Hoewel ik veel van deze software zelf gebruik ben ik niet van plan al te veel vragen hierover te beantwoorden. De meeste software is goed gedocumenteerd of is al bijzonder veel over geschreven. En google bied een uitkomst...

 

 

mplayer: met stip bovenaan. Deze player speelt simpelweg vrijwel alles af. Is snel met spoelen en heeft tevens een goede encoder inbakken om bestanden van formaat a naar formaat b om te zetten. Tevens kan het windows DLL lezen voor bestandsformaten die gesloten zijn (zoals compressed quicktime, encodded wma en realvideo). Tevens kan het veel audio en video hardware aan

mplayer website

 

 

alsa: deze audio driver is in staat om alle functies uit je geluidskaart (met name creative kaarten) te trekken. Werkt goed samen met bv. mplayer. Alsa is van linux 2.6.x standaard onderdeel van de kernel en ik zeker te prefereren boven Free OSS. Voor applicaties die nog geen alsa ondersteunen is er een oss emulatie module beschikbaar

Alsa webpage

 

transcode: deze bibliotheek is in staan om media formaten van a naar b om te zetten. De syntax is redelijk complex. Reslutaat is meestal beter dan mencoder (encoder deel van mplayer)

 

tvtime: dit programma kan de output van je TVkaart schalen en deinterlacing verbeteren.

 

libdv/dvgrab: bibliotheek om te communiceren met DV-hardware. Kan streams van DV camera (of andere DV hardware) op disk wegschrijven om later te gebruiken met video editing

 

xine: prima media speler, zeer geschikt om DVD's mee te bekijken. Tevens een mooi frontend/backend model

 

kaffeine: alternatieve frontend voor xine. Heeft ook een fijne plugin voor mozilla/konqueror. Handig om sites met media te bekijken

 

xmms: Een amp-like browser. Speelt moeiteloos mp3, ogg, wav en vele andere formaten af

 

videolan/vlc/vls: Een client/server pakket om video over je lan te broadcasten. Kan goed samenwerken met transcode om realtime broadcast van format te wijzigen. Geduld voor een goede configuratie is vereist

 

kino: Simpele video editor voor KDE. Beetje vreemde interface waar je aan moet wennen, maar uiteindelijk redelijk snel

 

k3b: een uitgebreid pakket om CD's te branden. Werkt moeiteloos met de nieuwe IDE interface van 2.6.x kernels, zodat ide-scsi emulatie niet meer nodig is. Kan ook DVD's branden.

 

mjpegtools: pakket om alles met mpeg files te doen. Wordt veelal gebruik door andere frontends (heeft zelf geen frontend). Essenieel om (bijna) compatible DVD's te maken.

 

gimp: Pakket om foto's te editen

 

digikam: een pakket voor kde om foto's en digitale kamera's te beheren

 

nicotine: soulseek

 

valknut: dc++

 

verder nog vele kleine tools:

oggenc: ogg encoder

lame: mp3 encoder

toolame: mp2 encoder

oggdec: ogg decoder

sox: tools om wav/aiff af te spelen/op te nemen

cdparanoia: om cd's te rippen

vobcopy: om DVD's te rippen

cdda2wav/cdda2mp3/cdda2ogg: ook om cd's te rippen

 

 

En nog twee commerciele pakketen die beschikbaar zijn voor linux:

- Adobe Acrobat Reader 7.0

- Skype!

 

Kortom, het wordt tijd om die windows partities nu ook eens om te zetten naar xfs/jfs/ext2/ext3

 

Kan je de site van de programma's niet vinden of zoek je nog iets anders? Kijk dan bij freshmeat.net

 

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...