Ga naar inhoud


probleem met 15 jaar oude stab motor


koorknaap

Aanbevolen berichten

Hoi satvrienden,

nav van de kaartwissel was ik me weer eens in sateliet ontvangst gaan verdiepen. (nieuwe kaart(seca2 + matrix) besteld en geinstalleerd;funcard opgewaardeerd , josje met emu, key.bin en pet123, draaibaar in mijn Humax 5400Z geladen) en nu maar eens kijken wat er op die 2700 zenders allemaal te zien is.

Nu dat is heel wat, maar vanavond ging het toch mis. Ik was in de buurt van kanaal 2100 (nilesat, amos oid) en wilde terug naar Astra omdat we hier iets wilden zien. Dit lukte dus niet meer.

Mijn schotel (120cm) is gemonteerd op een polarmount die wordt omgeduwd door een motor met een soort uitschuifstang. Merk is vermoedelijk Echostar.(maar ik kan het niet goed lezen in het donker. Deze motor wordt aangestuurd door een v-box, die aan mijn Humax is gekoppeld.

De motor draaide wel maar de stang ging meestal niet mee.

Ik heb hem zelf weer er in geduwd, tot aan het glimmende deel wat altijd binnen heeft gezeten.

Weet iemand of je die dingen uit elkaar kunt halen om te reviseren/repareren of kan ik beter wat anders aanschaffen.

mvg

Koorknaap

Onderzoek het nieuwe, maar vergeet het oude niet.

Er is al veel uitgezocht; je moet het alleen weten te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Harry,

bedankt voor je reactie. Ik heb het hele verhaal doorgelezen en ga vanmiddag het dak op om e.e.a. uit elkaar te halen.

Mijn actuator is nooit gesmeerd dus ik weet niet of het nog lukt, maar het is de moeite waard om het te proberen. Een nieuwe kost altijd rond de €75. Hij heeft ook jaren aleen op astra gestaan. De pace kon hem niet aansturen en de echostar gebruikte ik toen niet meer.

Pas met de humax heb ik hem in de zomer van 2001 weer in gebruik genomen. Het stuk van de stang wat buiten het huis heeft gezeten is dan ook redelijk verroest.

Ik laat not weten wat het geworden is.

Mogelijk kun je je handleiding aanbieden aan de board om hem in het hoofdstuk handleidingen op te laten nemen. Ik verwacht dat er wel meer mensen zitten met schotels uit de tijd van het commerciel gaan van Veronique

mvg

Koorknaap

Onderzoek het nieuwe, maar vergeet het oude niet.

Er is al veel uitgezocht; je moet het alleen weten te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag alles uit elkaar gehaald en de kogels en de stang ontroest en gesmeerd met zuurvrije vaseline.

De dop aan de achterkant krijg ik niet los (veel roest), dus ik heb ook de truck met de stang smeren gedaan.

Nadat ik de actuator van de schotel en polar mount had gehaald ging hij onder aansturing van de v-box soepel er in en eruit. Echter nadat ik hem weer op de polarmount had gezet duwde hij de schotel wel naar het westen, maar hij trok hem niet terug naar het oosten. De motor liep wel, hij de stang bleef er uit. Ik neem aan dat er een slipkoppeling inzit die voorkomt dat de motor doorbrand bij te veel belasting.

Als je hem overigens gedemonteerd heb kun je de stang er in en uit draaien. Er zit geen speling op, dus is neem aan dat de wormstang in orde is.

De schotel zelf (120 cm staal) draait heel soepel op de polarmount, dus ik neem aan dat de slipkoppeling versleten is.

Ik ben bang dat ik aan een nieuwe actuator moet. Of heeft iemand nog andere tips?

Grtz

Koorknaap

Onderzoek het nieuwe, maar vergeet het oude niet.

Er is al veel uitgezocht; je moet het alleen weten te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...