Ga naar inhoud


Seca 24C16 +16F84 programmeren


Gast

Aanbevolen berichten

Kan ik een 24C16 pic programmeren met JDM programma en moet dan perse ook de 16F84 gedaan worden of mag die gewoon zijn oude gegevens behouden! Ben vandaag bezig geweest maar krijg het niet voor elkaar, terwijl info toch op de 24C16 gezet wordt. Wat doe ik Fout?!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om te begrijpen hoe je zo'n kaart moet programmeren, moet je wat van het schema van de kaart weten. Eigenlijk bevat de kaart maar drie belangrijke onderdelen: de contacten, de microcontroller en het EEPROM.<BR>De microcontroller zit tussen de contacten en het EEPROM in. Als je het EEPROM wilt programmeren, dan moet dat via de microcontroller gebeuren. Maar een lege microcontroller is niet in staat om het EEPROM aan te spreken. Daarom is het programmeren van de microcontroller (ook wel de PIC of PIC16F84 genoemd) de eerste stap. Let wel: niet ieder programmatje dat in de PIC gezet wordt is in staat om het EEPROM te programmeren. Je kunt dan gebruik maken van Multimac3 om het EEPROM te programmeren.<BR>De tweede stap is het programmeren van het EEPROM. Dit kun je doen met Argomac of Winphoenix. Je laadt de hex-file (of bin-file) in voor het EEPROM en daarna programmeer je het EEPROM. Nu zitten de sleutels en overige info in het EEPROM, maar je hebt nog steeds Multimac3 op je kaart staan en het werkt dus nog niet voor Seca of Irdeto. Bij het programmeren van Multimac3 kaart hoeft je slecht deze twee stappen te doorlopen.<BR>Als laatste en derde stap moet de PIC geprogrammeerd worden met de juiste software. Hierna zou de kaart moeten werken. Als de Seca en/of Irdeto PIC-software de loader-software (om het EEPROM te programmeren) bezit hoef je alleen maar stap1 en stap2 te doorlopen.<P><BR>De bovengenoemde 3 stappen kun je dus gebruiken als je niet zeker weet of de Seca of Irdeto PIC software een loader bevat. Bij Seca hoef je slechts twee stappen te doorlopen, omdat de Seca pic software een EEPROM loader bevat. Sterker nog: dit is de enigste manier. De maker van Piccard.exe is afgeweken van de electronische standaard voor EEPROM file formaat (Bin-file hoort eigenlijk precies 2048Bytes te zijn en dat is ook precies de geheugen grootte). Het EEPROM-bestand is groter en kan alleen verwerkt worden door Piccard.exe (denk er aan eerst de PIC te programmeren). Voor het programmeren van de PIC heb je een PIC-programmer nodig (met kaartconnector als je een wafer-kaart wilt programmeren). Met de Phoenix programmer is het mogelijk om het EEPROM te programmeren. De loader software van de PIC is gekoppeld aan een bepaald loader programma (Multimac3 in PIC --> Winphoenix of Argomac). Een ander PIC-programma met loader hoeft dus niet compatible te zijn met WInphoenix/Argomac.<BR>Hopelijk heb je wat aan de info.<P><BR>Nog even kort samengevat:<P><BR>PIC-software zonder EEPROM-loader:<BR>1)Eerst EEPROM loader in PIC zetten (Multimac3 PIC software)<BR>2)EEPROM programmeren<BR>3)PIC Software (zonder loader) in PIC zetten<P>PIC-Software met EEPROM-loader:<BR>1)PIC programmeren met PIC software<BR>2)EEPROM programmeren<P><BR>Nog een opmerking voor het programmeren van de PIC:<BR>Let er op dat je de juiste PIC selecteert: Gold wafer is PIC16F84 (niet PIC16C84). Kies bij de fuses voor oscillator XT en de rest moet afstaan (code protection, etc.).<P>Groeten Ad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dezelfde programmer en ga als volgt tewerk:<BR>om de 24c16 te programeren moet je BEIDE ic's op de programmer prikken (dus ook de 16f84)Let op de goede plaatsing van de chip in het voetje (uitsparingen van ic' en voetje moeten gelijk staan).<BR>Programeer nu de bin file in de 24c16 en na "veryfy" kan je de 24c16 terug op je picard prikken.Laat de 16f84 maar op de programmer zitten.<BR>Programeer nu de 16f84 en dit bij middel van de hex file,stel in op xt en vink de rest maar uit(dus geen cp,enz..)na ook nu "veryfy" kan deze ic ook terug op de picard geprikt worden.<BR>Steek nu de picard in de ontvanger en.............beeld!!!!!!!!!<BR>Suk6 ermee<BR>LocoMotion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ad,<BR>Sorry voor de wat late reactie, maar hartstikke bedankt voor de uitleg, ik werk nu met pix 113 en heb 3 programmers, een ludipipo, een die ik via de LPT poort en een 12 volt voeding aanstuur die ik vroeger gebruikte voor d2mac en een van de laatste nieuwe via een compoort.<BR>Ik heb een kaartje uit winkel en probeerde het weekend de mei codes vanaf deze site in mijn 24C16 te programmeren, en zoals je zag in mijn bericht, gibng dat niet. Heb inmiddels een bestandje voor de 24c16 van een vriend gehad met mei codes en deze inprogrammeren gaat wel. Dus ik denk dat de info op 16F84 anders is en verwerkt dan de update via deze site! Ik wilde aan deze 16F84 nog niets veranderen voordat ik helemaal geen beeld meer zou hebben. Krijg volgende week een 2e kaart om mee te stoeien!!! Ga dat doen via Pixxer want programmas via de com2 poort willen niet lekker! Jammer overigens dat ANIMAL PLANET niet werkt....weet jij iets?<BR>Nogmaals dank en we spreken elkaar<BR>Groetjes<BR>Mark]<P>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...