Ga naar inhoud


ongebruikte librarie verwideren onder debian


bbbb

Aanbevolen berichten


Deborphan installeren ...is een programma om libraries op een Debian systeem op te sporen die niet meer gebruikt worden.

Deborphan is makkelijk te gebruiken in een script, of met een enkele opdracht worden automatisch alle verouderde en overbodige libraries opgespoort en verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedank Big Jhon voor deze uitleg nu kan ik mijn systeem goed schoonhouden .Ik had Wel eens van deborphan paketen gehoord. Paketen die niet meer werden gebruikt in debian.Maar dit wist ik nog niet.

 

Bestaat dit ook voor fedora of andere rpm gebaseerde besturings systemen

vriendelijke groeten bbbb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat ook zoiets als Debfoster

 

Direct na het installeren van Debian GNU/Linux kan de tool debfoster geinstalleerd worden. Dit programma vraagt na de eerste keer opstarten welke geinstalleerde pakketten er behouden moeten blijven. Alles wat niet niet moet blijven, wordt verwijderd.

 

Dit is erg handig om een schoon systeem te houden. Wanneer er een programma gedeinstalleerd wordt, worden de bijbehoren paketten ook verwijderd. Mochten deze toch nog door andere pakketten gebruikt worden, dan blijven ze uiteraard staan.

 

Installeren van software gaat ook erg eenvoudig met debfoster. Dit programma kan eigenlijk nog beter gebruikt worden dan apt-get install. Het installeren gaat als volgt: debfoster <pakket>. Alle pakketten die nodig zijn, worden nu ook geinstalleerd!

 

Verwijderen gaat ook eenvoudig: debfoster <pakket>-, let op het -teken! Na het op enter drukken wordt er gevraagd of de bijbehorende pakketten moeten blijven, of ook weg moeten. Alle bijbehorende pakketten kunnen eigenlijk altijd gedeinstalleerd worden. Worden er bijbehorende pakketten door andere programma's gebruikt, dan wordt er niks over deze pakketten gevraagd.

 

bron:Debian GNU/Linux documentatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aptitude werkt ook goed.Als je een programa instaleerd met aptitude Dan houd aptitude bij welke librarie,s er worden geinstaleerd. Als je dan een programa verwijderd met Aptitude dan word automatisch de de ongebruikte librarie,s verwijderd

vriendelijke groeten bbbb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...