koekjedebij Geplaatst: 20 augustus 2005 Geplaatst: 20 augustus 2005 Citaat: ik gebruik de standaard windows explorer en probeer een newcamd config bestandje in var/tuxbox te plaatsen, maar ik krijg de foutmelding bij iedere map Het lijkt erop dat je DB via Samba readonly is gemount
Gast Geplaatst: 21 augustus 2005 Geplaatst: 21 augustus 2005 Ik ben er inmiddels achter, dat mijn hd niet meer goed functioneert. Ik kan niet meer opnemen, geen zenderlijsten meer uploaden, kortom schrijven is niet meer mogelijk. Wat kan ik doen om de hd te "repareren"
Gast Geplaatst: 6 september 2005 Geplaatst: 6 september 2005 Hallo, ik heb nog steeds bovenstaand probleem met mijn hd. Het vreemde is, dat ik wel kan schrijven als ik een file verwijder van mijn hd (hoe klein ook), maar na een tijdje gaat het weer fout. Als ik wil opnemen slaat de box zelfs vast. Wie kan mij hier mee helpen?
hels Geplaatst: 6 september 2005 Geplaatst: 6 september 2005 fsck login op je dreambox als root. daarna "fsck" starten (misschien met wat opties) "Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian
dAF2000 Geplaatst: 6 september 2005 Geplaatst: 6 september 2005 Citaat: fsck login op je dreambox als root. daarna "fsck" starten (misschien met wat opties) fsck.ext3 -y -f /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 Met beleid gebruiken...
Gast Geplaatst: 7 september 2005 Geplaatst: 7 september 2005 Wat doet fsk precies? Ik heb nu namelijk het image dat ik nu gebruik via HD lopen, dus ik wil nu even geen risico's lopen op een HD die het helemaal niet meer doet.
dAF2000 Geplaatst: 7 september 2005 Geplaatst: 7 september 2005 Citaat: Wat doet fsk precies? Ik heb nu namelijk het image dat ik nu gebruik via HD lopen, dus ik wil nu even geen risico's lopen op een HD die het helemaal niet meer doet. Die gaat heel je harddisk scannen en proberen alle foutjes er uit te halen (qua data dan, niks fysieks aan de harddisk). Je kunt 't vergelijken met scandisk geloof ik vroeger op Windows.
KijkSter Geplaatst: 7 september 2005 Geplaatst: 7 september 2005 Domme vraag misschien, maar is je harddisk niet vol? (te controleren met het commando "df")
Gast Geplaatst: 7 september 2005 Geplaatst: 7 september 2005 Bedankt voor de antwoorden, ik zal de HD eens checken, kijken wat er fout gaat. De HD is niet vol trouwens, want ik heb er laatst nog een aantal films vanf gegooid.
Gast Geplaatst: 26 november 2005 Geplaatst: 26 november 2005 vanwege het slechte weer, nu eindelijk eens de tijd om de check uit te voere. De check helemaal doorlopen, maar nu nog steeds problemen met schrijven naar de hd, bij opnemen bijv. krijg ik een foutmelding, wat kan ik nu nog doen?
Gast Geplaatst: 26 november 2005 Geplaatst: 26 november 2005 Als ik dit zo lees (kan niet schrijven, als je een file weg gooit wel weer even, fsck geeft geen problemen aan) zijn er verschillende mogelijkheden: - ofwel je harddisk is echt gaar aan het worden. Heb ik de afgelopen weken met verschillende schijven meegemaakt. Een aantal keren achter elkaar low-level formatteren (vanuit de pc, volgens mij heb ik het gedaan met Drive Fitness Test van Maxtor of Seagate) wil dan vaak wel helpen. Een schijf krijgt na verloop van tijd vaak toch enige bad sectors, die de interne logica 'remapt' naar reservesectors die voor dit doel aanwezig zijn. Soms worden die fouten niet op tijd herkend, en helpt een low-level format (of meer, bij mij waren er iets van 10 nodig voor het aantal 'bad sectors' stabiel bleef) om de drive duidelijk te maken welke gedeelten hij niet meer moet gebruiken. - ofwel je inodes zijn op. Als een schijf wordt geformatteerd onder Linux worden er zogeheten 'inodes' aangemaakt. Zie het als mogelijke posities in een directory. Iedere file 'verbruikt' een inode. Als ze op zijn, kun je geen nieuwe files meer toevoegen. Maar over het algemeen zijn er inodes zat, en is de kans dus groter dat herformatteren helpt. PS: voor deze format moet je dus wel een 'low-level-format' uitvoeren, die ook echt iedere sector opnieuw schrijft. Daar heb je een extern programma voor nodig. Een linux-format met mkfs schrijft alleen directories, superblocks en bitmaps opnieuw, en vindt de bad sectors ook niet. Suc6, Lion.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen