Ga naar inhoud


Beginners vraag, please help


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,<BR>Ik heb een vraag, Ik heb een Nokia 9800S ,een ASTON SECA Cam v 1.3, een JDM Programer en een IC kaart PICCARD 1 ,V1.1 met een 16f84 en een 2416 ic.<P>Nu is zit ik met een paar vragen, welke ic moet geprogrameerd worden ?, enkel de 2416 ic ?<BR>met een *.hex of een *.bin file ?<P>Welke soft gebruik ik best hiervoor,waar kan ik die soft vinden ?<BR>ik heb momenteel de soft ICPROG V 0.9d en PICCARD WRITER.<P>Moet ik de kleine ic zijnde 2416 vanuit de kaart in de programer stoppen of is er een andere manier ?<P>Hoppelijk is er iemand die mij op de goede weg kan sturen.<P>mvg 4CIP <P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, als je begint is het allemaal een beetje verwarrend. Komt ook volgens mij mede vanwege een blijkbaar ongeschreven vuistregel in de hackers wereld om allerlei leuke tools met de dag uit te brengen, maar vooral niks te dokumenteren en geen help info in te bouwen...<P>En er staan wel op deze board een heleboel discussies en zelfs FAQs omtrent PICs/hgoldwafers, maar of het allemaal overzichtelijk is...?<P>Hier in ieder geval mijn eigen bijdrage in het geheel... <BR>misschien heb je wat aan en anders, mwah... moest toch mijn nederlands oefenen...<BR>Als de slimmerts op deze board fouten/onduidelijkheden hieronder tegenkomen, graag effe editen en verbeteren...<P><BR>Hoe Seca of Irdeto op een "pic-card" of goldwafer te zetten...<BR>--------------------------------------------------------------<P>Die goldwafers bevatten 2 chips. Je moet juist 2 chips hebben. Een gewone<BR>(1 chip) wafer is niet genoeg.<BR>De ene chip is een PIC - type "16F84" (bijna dezelfde als een 16C84 maar<BR>dan met de benodigde grotere hoeveelheid RAM geheugen aan boord).<BR>De andere is een EEPROM - type "24C16" (of zijn low-power consumptie broertje<BR>24LC16).<P>Doel is om Irdeto of Seca software op de PIC te laden, met keys op de EEPROM.<P>Probleem bij een Goldwafer is - de EEPROM is alleen via de PIC te benaderen.<BR>Oftewel het zit "achter" de PIC.<BR>Truc is dus om eerst tidelijk de PIC zodanig te programeren dat<BR>ie toegang naar de EEPROM verleent. Daarna de EEPROM prgrameren. <BR>Deze techniek noemen ze "thru-PIC programmeren".<BR>Als laatste moet je dan toch weer de PIC programmeren - met de file die <BR>tenslotte hoort er op te zitten.<P>In detail dus:<BR>(alle genoemde files en software staan bij diverse websites te downloaden):<P>---------------------------------------------------------------------------<BR>(1) een "loader" of een "bootfile" in de 16f84 laden.<BR>Diverse files bestaan - loader.hex, main.hex... Hiervoor heb je een<BR>zogenaamde "Hi/Lo programmer" oftewel "Ludipipo interface" nodig (m.a.w.<BR>een DL20, een JDM, een Multiprog, een VP-2...)<BR>met software zoals "picprog" of "pic24c13" of "piccard21".<P>(2) een "eeprom.bin" (of "eeprom.hex", of "ird-ee0.bin" of<BR>"ird-eeC.bin",...) file op de 24c16 laden - en daarvoor heb je een<BR>Phoenix programmer nodig, met software zoals Winphoenix of piccard21 weer. <P>(3) de loader op de PIC nu met de uiteindelijk gewenste "hex" file <BR>("irdeto.hex" of "ird-pic.hex", of 16F84.hex...) vervangen. Dat doe je <BR>door middel weer van DL20 (of vp-2, enz.), en dezelfde software als bij stap (1).<BR>---------------------------------------------------------------------------------<P>Trouwens, als je i.p.v. een goldwafer een printje hebt ("MM2-Print" - namelijk een<BR>printkaart met daarop "losse" chips) hoeft dat gedoe met het eerste stap natuurlijk<BR>niet - je kunt namelijk (als je de juiste type programmer hebt) de EEPROM direkt<BR>benaderen en programeren - want je kunt het chipje gewoon uit zijn MM2voetje plukken<BR>en in de DL20 programmer stoppen. <P>Wat betreft die Phoenix - volgens sommige bronnen van info moet ie op 3,57<BR>MHz werken. Volgens anderen op 6,0 MHz....LET OP!! 6,0MHZ wordt sterk<BR>afgeraden! Die goldwafers zou je daarmee kunnen opblazen...<P>Vele Phoenix programmers (zoals gebruikt worden om Irdeto MOSCs te openen) werken<BR>alleen maar op 6MHz.<P>Anderzijds, een Phoenix die alleen maar op 3,57 MHz werkt is ook niet ideaal -<BR>kaarten zoals die MOSCs kunnen het beste (snelste) met 6,0mhz worden geprogrammeerd<BR>- en sterker nog, sommige software om MOSCs te programmeren werkt alleen maar op 6,0mhz.<P>Ideaalste oplossing is dus een schakelbare combi te kopen. De VP-2 van Willem Kloosterhuis<BR>(www.willem.org) heeft b.v. alles - Ludipipo, 3,57MHz, 6,0MHz(optie) en smartcard reader<BR>(instelbaar op Phoenix of Smartmouse modus). Van Willem kan je ook MM2 prints kopen, maar zijn goldwafers zijn momenteel uitverkocht. Tja, wat maakt het uit. MM2Print werkt toch perfect.<P>2old <p>[This message has been edited by SAT4ALL (edited 18 June 2000).]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...