Ga naar inhoud


Gevoeligheid, ruis, regen en G/T uitgelegd


Gast Zak

Aanbevolen berichten

http://www.swissatv.ch/academie/Noise%20in%20sat%20link.pdf

 

Er is meer dan alleen versterking - hoeveel ruis er wordt opgepakt telt ook mee. Een 0.3 dB LNB ruist zelf heel weinig. Regen verzwakt het signaal niet alleen, maar voegt ook ruis toe. De PDF legt o.a. uit hoeveel.

 

Het gaf mij wat interessante inzichten: naarmate de LNBs minder ruisen zou de aanpassing op de schotel eigenlijk anders moeten zijn qua F/D ratio.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vraag me wel af of die 'effective path length' in de tweede grafiek op pagina 7 klopt.

 

Bij 10 GHz en een regenval van 5 mm / uur is er ongeveer een halve dB verlies per kilometer.

 

Vervolgens moet je in het grafiekje ernaast aflezen dat bij 30 graden elevatie en 5 mm/h de effectieve padlengte zo'n 7 kilometer is. Het lijkt me niet dat ik dat moet vermenigvuldigen met de 0.5 dB per kilometer (= 3.5 dB verzwakking), want regenbuien zitten niet zo enorm hoog in de atmosfeer dacht ik. Of drukt die grafiek uit dat zachte regen uit hoge wolken komt en stortbuien uit laaghangende plaatselijke wolken?

 

Bij formule 5 op pagina 7 moet Arain worden uitgedrukt als fractie en niet als dB waarde. Stel dat 50% van het signaal verloren gaat in de regen, dan wordt dat dus vervangen door het ruissignaal dat wordt afgegeven door regen (de helft van 260 kelvin, is 130 kelvin - de 0.3 dB ofwel 20 K van een lnb vallen hierbij in het niet).

 

Kan de conclusie zijn: een beter ruisgetal op de LNB helpt alleen bij mooi weer, bij lelijk weer is een grote schotel nodig, en bij echt heel slecht weer is de enige oplossing een sterkere satelliet die de ruis van de regen kan overstemmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...