Ga naar inhoud

Bootloader/display probleem

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb de laatste image van Ronaldd geflashed op de dreambox 7020s en nu heb ik geen display meer. Ik ben een beetje radeloos aan het worden na drie weken prutsen, terugplaatsen van de fabrieksinstellingen richt niets uit. Weet iemand hoe ik de db weer zo ver kan krijgen dat het display weer info doorgeeft ipv alleen gele verlichting? Als dat probleem weg is kan ik verder kijken waarom ik alleen Rusland 1 t/m ~ ontvang.

Geplaatst:

Zet er met een serieele kabel eerst de erase image in. Dit is een lege image die niets anders doet dan het hele adresbereik welke je Dreambox gebruikt te overschrijven met FF (break) instructies. Je Dreambox is dan echt 100% leeg.

Zet er nu op dezelfde manier (met een serieele kabel en zonder netwerkaansluiting) een originele Dream multimedia image in. Een van de laatste, te vinden op de website van Dream multimedia.

Bij het opstarten van de ontvanger nu de rechter bovenste knop ingedrukt houden. Als het goed is verschijnt er "falsh erase" in het display.

ff wachten totdat de ontvanger is opgestart en kijken of je display het weer doet.

Doet je display het nu niet dan de box eens openmaken en kijken of de bruine flatcable goed vastzit op de printplaat van de Dreambox. Ook kijken of er geen verdachte knikken in deze kabel zitten. Deze kabel is vrij gevoelig voor dit soort knikken, en wil dan nog wel eens "breken". Als dit het geval is is daar helaas niets aan te doen behalve een nieuwe kabel monteren.

De kabel zit vast op een connector op het moederboard van je Dreambox. Op deze connector zit een wittige strip op de bovenzijde. Als je deze voorzichtig naar boven schuift (nagel er even achter drukken) komt de vergrendeling van de kabel los en kan je controleren of de kabel wel echt goed vast zit in de connector.

Heb je alles gecontroleerd en nog geen display dan kan je je box aansluiten op je thuisnetwerk, internettoegang geven, en een frontprocessorupdate kunnen forceren door in het instellingsmenu de frontprocessorupdate mogelijk te maken. Geeft dit nog geen soelaas dan is er "iets" stuk en zou ik het apparaat opsturen voor reparatie.

Stap voor stap en naukeurig te werk gaan.

Zo, ik hoop dat ik niets vergeten ben...

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Peter, Hartelijk dank ik ga er vannavond meteen mee aan de slag.

Geplaatst:

Flash erase met een 7020 kan volgens mij niet. Wel fabrieksinstellingen in het advanced menu zoals Satguy al geprobeerd heeft. Het is een 7020 dus met de bootloader zal denk ik niks mis zijn.

Heb je niet per ongeluk de Ronaldd image voor de 7000 in het geheugen geflasht? Voordat je hem open maakt zou ik idd eerst even erase image erin zetten en daarna een standaard image van Dream media.

Suc6 ermee

Geplaatst:

kan eraseimage niet via netwerk? ik neem aan dat ik geen gewone seriele maar een nullmodemkabel nodig heb en die heb ik niet. kan ik de erase.img ook via netwerk laden?

Geplaatst:

Je zult echt een nulmodemkabel,nodig hebben!!

Volgens mij bestaat er voor 7020 geen erase image,

Ik zal dreamup even in de bijlage zetten,dus alleen de nulmodemkabel,en de voeding!!

groetjes boekkie

Dreambox  Sinds 01-07-2024 en schotels en dreamboxen alles verwijderd.

Nu alleen nog NL-Ziet werkt goed

Geplaatst:

je zou niet de eerste zijn die z'n 7020 om zeep helpt door (welgemeende) adviezen van 7000 gebruikers op te volgen.

Geen erase image, geen flash erase, geen 7000 images proberen te laden, niets op de 7000 manier doen. Gewoon de aanwijzigingen op www.dm7020.de volgen.

Geplaatst:

Oeps, ging er inderdaad vanuit dat je een 7000 had. Maar bij een 7020 kan er allen maar minder mis. Daar heb je tenminste geen problemen met de bootstraploader, die zit veilig in rom.

Voor de rest is de procedure gelijk.

Als je per ongeluk een 7000 image in de 7020 hebt gezet moet je dus absoluut met een serieel kabeltje aan de gang.

Kapot kan er volgens mij weinig.

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Ik heb hier verscheidene mensen gezien die na stoeien met erase images en 7000 procedures geen image meer konden flashen (foutmeldingen als "too many bad sectors").

Als je de OOB data van een NAND flash gewist hebt, ben je de bad sector informatie blijvend kwijt.

En ik sluit niet uit dat je OOB data kunt wissen als je een NAND flash als mtd device rechtstreeks probeert te beschrijven (zoals bij een 7000 gebeurt).

Dus ik waarschuw altijd maar als ik dergelijke adviezen zie.

Geplaatst:

@Pietberg,

Ik snap je verhaal niet helemaal Piet. Misschien lees ik eroverheen ??

Als je per ongeluk een 7000 image op een 7020 hebt gezet, wat kan je dan volgens jou het beste doen ?

En wat is een OOB van de flash ? (kan het vast wel opzoeken via google, maar het is gemakkelijker als jij het me zo kan vertellen :-)

Ik neem aan als je de flash weer maagdelijk leeg weet te krijgen, en je alleen de bootrom nog hebt die bij powerup start dat je toch gewoon een 7020 image terug zou moeten kunnen zetten. Of zie ik dat verkeerd ?

groeten,

Peter.

Geplaatst:

Een NAND flash heeft kleine sectoren, met elk een stuk O(ut)O(f)B(and) data.

In die OOB staat informatie over het al dan niet defect zijn van de sector.

Af fabriek zijn de slechte sectoren gemarkeerd.

OOB data blijft schrijfbaar, dus je kan:

-slechte sectoren als 'goed' markeren (geeft datacorruptie als deze sectoren gebruikt gaan worden door het filesystem)

-goede sectoren als 'slecht' markeren (zodat je weinig bruikbare ruimte overhoudt)

Ik heb geen idee wat er nu werkelijk gebeurt als je een 7000 image in een 7020 probeert te flashen. Ik mag toch hopen dat de update tools dit proberen te voorkomen. (door alles wat geen geldig nfi formaat heeft te weigeren)

Maar sommige mensen proberen rechtstreeks naar de mtd devices te schrijven op de dreambox, en denken zo de flash te wissen, of een image te restoren.

Geplaatst:

Ah, kijk, nu is het helemaal duidelijk (hoop ik).

De "OOB" sectoren worden door de fabrikant gemarkeerd en zijn niet te gebruiken. Nu komt Tinus de stoethaspel (ik dus) en ik zet in een onbewaakt ogenblik 7000 software op een 7020 waardoor dus de "OOB" flags ook worden geset of gereset.

En dus heb ik min of meer mijn flash verkloot.

Nu weet ik niet hoeveel slechte sectoren een nieuwe NAND flash standaard heeft, maar veel zullen het er toch niet zijn neem ik aan. Is er dan geen tooltje waarmee je de status van alle sectoren weer op "OK" zet ?

In het slechtste geval krijg je je Dreambox nooit meer aan de gang, maar de kans is groot dat na het erinspelen van de software hij het gewoon weer doet. Misschien met een paar vreemde nukken hier en daar omdat je een defect block als goed hebt gemarkeerd en dus ook gebruikt, maar hoe groot is de kans dat je deze hik ooit tegenkomt.

Verder neem ik aan dat tijdens het booten als de firmware wordt uitgepakt de checksum wordt gecontroleerd, en als er een bitje is omgevallen dit wordt hersteld via de CRC. Of zou dat teveel gevraagd zijn bij een Dreambox ??

groeten,

Peter.

Geplaatst:

Het aantal defecte sectoren is toch al gauw een paar procent.

Dus de kans is niet groot dat het gaat werken als je alle sectoren op 'OK' zet.

Geplaatst:

@satgay

Laat eens wat horen,of het nog gelukt is,met het herstellen van dreambox 7020,want daar gaat het uit eindelijk om??

groetjes boekkie

Dreambox  Sinds 01-07-2024 en schotels en dreamboxen alles verwijderd.

Nu alleen nog NL-Ziet werkt goed

• 2 weken later...
Geplaatst:

OK vrienden!

Ik heb een nulmodemkabel en DCC als uitstekend FTP en wat-al-niet programma. Maar nog steeds geen LCD-display op mijn 7020.

En ik heb nog een vraag: doen de crdreaders het standaard in de 7020 of moet nog iets doen om die aan het werk te krijgen?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen