Ga naar inhoud


DSX6073, geen beeld, wel geluid, wel teletekst (via TV) en ook EPG


HenkItaly

Aanbevolen berichten

Ik bezit een Philips DSX6073/03A decoder. Heb regelmatig overwogen de firmware te updaten maar dat is er nog niet van gekomen, dus alles is nog origineel. Afgelopen zaterdag verdween plotseling het beeld, voor alle zenders. Ik zie alleen blokjes en af en toe zwart. Het geluid werkt gewoon, en als ik op de teletekst-toets van de TV druk kan ik ook gewoon de teletekst bekijken, en deze info zit gewoon in wat videolijnen. Ook EPG werkt normaal. De signaalsterkte staat op 4.5 (groen).

Heb gezocht op het forum maar dit probleem niet eerder gevonden. Is er ergens iets corrupt geraakt (en hoe los ik dat dan op), of is de box gewoon kapot?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ HenkItaly

 

Allereerst welkom op dit board.

 

Kan momenteel niet zelf testen,want door het geluid weet ik het niet zeker.

Daar de epg en teletekst niet gecodeerd worden,(dacht nl het geluid ook niet)

hoeven deze natuurlijk ook niet gedecodeerd te worden.

 

Zou dus een probleemtje met jouw kaart kunnen zijn.

kijk eens in het menu, naar de geldigheid van jouw kaart.

Je meld niet of je wel(of geen) beeld krijgt op de Free To Air kanalen,

zoals bijv BVN of L1 of de duitse zenders.

 

ps

laat iets weten.

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Guy (denk ik) en Johan voor jullie antwoorden.

Allereerst Johan, nee, zo simpel is het niet. Dat zit allemaal goed. Anders zou ik ook niet het menu en de EPG informatie kunnen zien, en dat is gewoon als het altijd was. Zoals gezegd, ik zat te kijken en opeens verdween spontaan het beeld. Ik heb echter nog wel blokjes en dat doet mij vermoeden dat er iets mis is met de MPEG2 decoding.

 

Zoals ik eerder schreef heb ik op geen enkele zender beeld, dus ook niet op de FTA zenders. Ze laten allemaal hetzelfde verschijnsel zien. Maar ook op de Duitse zenders b.v. heb ik gewoon geluid en kan naar de teletekst kijken.

 

Het eerste wat ik gedaan heb is de geldigheid van de smartcard controleren (het beeld viel weg een half uur voor de jaarwisseling). Mijn kaart is gewoon geldig. Voor de zekerheid heb ik nog een heraktivatie gedaan via de site van CanalDigitaal maar dat maakte geen verschil.

 

Groeten Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach zo'n metertje in je Philips zegt ook niet alles.

 

Zou eerst de Coax kabel en connector's goed controleren of er geen vocht in zit.

Je Lnb zou het probleem ook nog kunnen veroorzaken.

Als je de mogelijkheid hebt om je decoder bij een ander aan te sluiten zou je dat ook eens kunnen proberen.

Als ie daar werkt weet je dat het probleem in je schotel, lnb of kabel zit.

Werkt ie niet weet je dat je het probleem in je decoder moet zoeken, software of hardware.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan,

 

Bedankt. Ik heb gisteren alle aansluitingen gecontroleerd en aangezien ik daarvoor bij de LNB moest zijn, die aansluiting zelfs opnieuw gemaakt. Maar dat ziet er allemaal goed uit en ik heb nu nog steeds exact hetzelfde probleem. Ik weet niet waarop de aanduiding van het ingebouwde metertje in de Philips gebaseerd is. Jij zegt dat wellicht de LNB toch niet goed is, ook al krijg ik volgens de Philips voldoende signaal binnen. Helaas ken ik niemand hier in de buurt waar ik snel even de box zou kunnen aansluiten (ik woon in Italië). Dat zou natuurlijk snel uitsluitsel geven over waar het probleem zit. Toch vraag ik me af hoe het geluid gewoon ongestoord zonder haperingen binnen kan komen als er een probleem zou zijn met de LNB. Ik zal proberen iemand te vinden waar ik even mijn ontvanger kan aansluiten.

 

Groeten Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik eerder al schreef heb ik lang geleden al eens overwogen om de firmware te updaten, maar er toen vanaf gezien i.v.m. de vrees dat er iets mis zou gaan en ik met een niet werkende ontvanger zou komen zitten. Net even de informatie die ik destijds heb gedownload nog eens doorgelezen en vind daar vanalles over Declink 0.98, Bonny Secaboxer en serial.exe om te flashen. Ik begrijp van het forum echter dat er intussen een nieuwe tool is (FlashCVT) en heb intussen deze tool en de gebruiksaanwijzing van de site van Mark gehaald.

Aangezien mijn ontvanger in de huidige staat ook niet erg nuttig is heb ik weinig te verliezen en wil dus toch maar eens proberen om alles te updaten in de hoop dat dan alles ook weer werkt. Ik heb zo snel geen overzicht kunnen vinden van de verschillen tussen de verschillende firmware versies (van de diverse programmeurs) en denk dat ik de versie van Euromuis dan maar erin zet. Als iemand me nog ergens op wil wijzen indien nodig, graag. Mijn PC thuis is een vrij oud beestje met Windows 2000 Professional. Ik laat t.z.t. het resultaat wel weten.

 

Groeten, Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Sinds de eerder geplaatste berichten heb ik geprobeerd serieel nieuwe firmware in mijn decoder te zetten (mis gegaan) en daarna heb ik dus op een Oslink moeten wachten. Nu zit Euromuis V5.4 er in. De eerste indruk is dat het inderdaad een veel mooiere firmware is dan de originele van Canaldigitaal. Helaas is mijn oorspronkelijke probleem nog niet opgelost. De situatie is nu gewoon precies zo als voordat ik er nieuwe firmware inzette. Dus wel geluid, maar geen beeld of alleen maar blokjes.

Nadat ik Euromuis 5.4 eringezet had, inclusief kanalenlijst en EEPROM (ook eerst een lege firmware en EEPROM geschreven) was alles zoals het was. Daarna nog de ontvanger zelf naar kanalen laten zoeken en de CanalDigitaal volgorde aangehouden. Nu heb ik zelfs geen meer geluid op de Nederlandse zenders en het beeld is zwart. OP de FTA zenders heb ik geen wel geluid en het beeld zoals ik dat al had, blokjes. In beide gevallen werkt teletekst. Mijn smartcard is geldig. Ik moet nu maar eens proberen iemand te vinden waar ik de decoder kan proberen om te zien of het aan de LNB zou kunnen liggen.

 

Groeten,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond heb ik bij iemand in de buurt mijn decoder aangesloten. Uiteraard was zijn parabool op de Hotbird gericht en zo was het toch nuttig dat ik nu de firmware van Euromuis erin heb zitten zodat ik Hotbird kon kiezen i.p.v. Astra. Het resultaat was hetzelfde als bij mij thuis. (Zelfs precies dezelfde aanwijzing voor signaalsterkte, 78%). Het ligt dus niet aan de LNB. Net als thuis wel geluid, maar het beeld opgebouwd uit bewegende blokjes en storing. Niet naar te kijken. Het lijkt sterk op een niet goed uitgevoerde MPEG2 decoding. Maar of dat nu direkt wijst op een defect in de STi5512? Ben bang van wel. Is niet makkelijk om te vervangen. Maar nu is de keuze dus duidelijk. Deze box repareren (zal niet meevallen) of een andere kopen. En dan rijst natuurlijk de vraag welke. Daar zal ik eens naar gaan kijken. Jammer, want de firmware van Euromuis is veelbelovend.

 

Groeten,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Henk.

 

De storing in jouw decoder kan alleen nog maar in de hardware van je decoder gezocht worden.

 

Om hulp te vinden voor hardware problemen heb je meer kans in het Forum hiervoor.

Daar zitten de mensen met ervaring voor hardware storingen.

 

De Rokende soldeerbout.

 

Open daar even een nieuw topic en zie wat er uitkomt.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...