Ga naar inhoud


Compoort 5400 repareren.... help


Fred_M

Aanbevolen berichten

Een goede vriend van mij heeft een humax 5400 ontvanger. Een paar weken geleden is zijn voeding stuk gegaan. Die is inmiddels vervangen (heeft hij zelf gedaan), echter de com-poort wil niet meer reageren.

 

We hebben nieuwe kabels geprobeerd en ik heb mijn laptop meegenomen (de com-poort van de laptop is 100% goed), maar de com-poort van de 5400 blijft niet thuis geven.

 

Is hier iemand die weet hoe we de 5400 weer kunnen repareren? Hij mist nu heel wat updates en is erg verdrietig dat hij al die leuke zenders niet kan kijken....

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Groeten,

Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Ik denk dat voordat je dat ICtje vervangt je eerst eens moet kijken of de voedingsspanningen op het IC wel in orde zijn.

Download het schema eerst en kijk op sheet 19 of 30

pin 5 moet +12V zijn en pin4 +6V

Die pr 340 en 341 zijn gewoon weerstandjes

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Aphap, ik heb hetzelfde probleem als (de vriend van) Fred. Ik heb daarom eens gekeken naar sheet 19 en 30. Mij lijkt dat ik dan vooral van sheet 19 gebruik moet maken aangezien op sheet 30 vermeld staat dat deze alleen voor de CI-5100C en VA-5200C geldt (ik heb een IRCI5400z).

Jij schrijft Pin5 en Pin 4. Ik ben even aan het kijken of ik het goed begrijp dat dan de pin van de seriele poort bedoeld wordt. Ik twijfel namelijk omdat pin5 de signal ground is en volgens mij dan 0V is.

Nu zit ik er niet zo in dus misschien zie ik het verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik schrijf: <sheet 19 of 30> dan is dat Engels en het staat rechts onderaan in het teksthokje van het schema.

Vrij vertaald betekent dat: velletje 19 van de 30 velletjes.

 

Op pin 4 van het IC moet staan +5V en op pin 5 +12V

 

Ik denk dat dit het probleem is omdat je al eerder panne met de voeding had.

 

Inmiddels denk ik: wat is dat eigelijk voor een IC en wat doet het eigenlijk?

maar ga jij eerste maar eens meten (met dunne pennetjes, geen sluiting maken)

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet je kijken op:

http://www.analog.com/zh/prod/0,,767_831_ADM239L,00.html

het IC is gewoon een buffer en hij staat open want het enable pinnetje 14 is met gnd verbonden.

Stel dat je meet dat de voeding wel aanwezig is en de weestandjes in de blokjes pr340 en pr341 zijn heel dan gaan we gewoon verder zoeken.

 

Heb je ook een scope? Zo ja dan kun je het signaal volgen.

pinnetje 2 van de D-connector is RX (=receive) dat pinnetje ga je beurtelings met aarde en +5V aantikken. Nu kijk je met je scope, een metertje kan ook, eerst aan de ingang van het IC of dat getik van jij daar aanwezig is, dat is pinnetje 21.

Daarna ga je kijken of het ook op de uitgang van dat IC staat, pinnetje 22

Zo ja dan gaan we verder in het schema en zoeken een ander sheet waar we het signaal met de naam RS232RXD vinden.

 

Ik kan nu nog een tijdje doorgaan, maar je snapt de bedoeling hoop ik?

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Aphap, bedankt voor je antwoord. Ik voel me een beetje stom want ik had natuurlijk zelf moeten verzinnen dat het de pin op de chip was. Op sheet 19 staat dan ook nog netjes +12Ven +5V erbij! Het idee met het aantikken denk ik te begrijpen (daarmee bedoel ik: ik ben ongeschoold in de wereld van electronica maar je uitleg denk ik prima te kunnen volgen). Ik heb geen scope maar wel een metertje (met wel weer wat dikkere pennen..), en daar lijkt het me ook wel mee te lukken. Jammer genoeg was ik vandaag wat laat thuis van mijn werk, dus ik ga dit morgenavond meteen eens meten. Ik begin er zo langzamerhand de lol ook nog van in te zien ook!

Als ik morgen gemeten heb zal ik uiteraard de resultaten even laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de humax opengeschroefd. Bleek ik toch nog een ding niet te weten. Waar zit die chip op de printplaat? Ik dacht dat er wel u340 of adm239ljr op zou staan, maar ik heb geen chip kunnen vinden met dit erop. In de service manual zie ik buiten sheet 19 ook geen informatie waaruit kan opmaken waar de chip zit....

een detail he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjeetje, je moet wel even logisch nadenken.

Waar zou hij uithangen, ik denk vlakbij de RS232 connector.

Even die van mij openschroeven en ja hoor pal ertegenaan en er staat een nummer 239 op (met wat andere letters). Ernaast op de printplaat staat U340.

Die U340 staat natuurlijk nooit op de chip want hoe kan een chipfabrikant nu weten wat een printontwerper hiermee gaat maken, de ene keer een koffieautomaat en de andere keer een sattelietontvanger.

Als je gaat meten wil je dan wel erg voorzichtig zijn met je meetpennen? Plak aan een pen een speld vast. Het chassis is de nul.

Als je de voorhant van de HUMAX nu naar je toehoudt dan begin je op de IC met tellen linksonder 1,2,3.. aan het eind van de rij gekomen steek je over naar de bovenkant en nummert door maar nu van rechts naar links.

Dit bovenstaande kun je uit de datasheet van Analogic printen, doe dat maar even en schrijf de te meten spanningen erop. Goede lamp, rustig zitten, geen honden of katten in de buurt, dan moet het lukken.

succes, Hans

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik hem toch open heb zal ik zelf even meten:

pin 4: +4,8V; pin 5: +11,8V; pin 8: -11,5V

 

Pin 21 = R2in: 0V; pin 22 = R2out: +5V Dat klopt want het IC inverteert.

Heb je een weerstand bij de hand? Want die zou ik in serie nemen met de 5V als je daarmee iets gaat aantikken. Maak je dan per ongeluk sluiting dan gaat er niet meteen een flinke stroom lopen. Geen weerstand, probeer een gloeilamp.

 

Maar we gaan eerst even wat meten voordat we gaan aantikken.

 

Alle andere uitgangen ook even meten pin 1, 17, 11 en 10: allemaal 5V verwacht ik want de RS232 stekker zit er niet in, maar pin 10 en 11 zijn 0V. Ah, nu zie ik in het schema dat R4in via een weerstand naar de +12V gaat. En R5in lekt daardoor een beetje naar +1V.

 

Weet je wat, ik meet voor jou even alle pennetjes en schrijf dat hieronder op.

1:+5V; 2:0V; 3:0V; 4:+5V; 5:+12V 6:afblijven 7:afblijven 8:-12V; 9:+1V; 10:0V; 11:0V; 12:+10V

13:-12V; 14:0V; 15:niets; 16:+3V; 17:+5V; 18:0V; 19:-12V; 20:+10V; 21:0V; 22:+5V; 23:0V; 24:+3V

 

zo hehe, ik zou zeggen ga eerst maar eens meten, wijkt het af dan ga je pas met dat gloeilampje in serie op de +5V pinnetje 21 aantikken

 

Voor het geval je de weerstandenblokjes zoekt, ik zie dat ze gewone weerstenden i.p.v. blokjes hebben geplaatst

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hans, ik moet beginnen met je te bedanken voor de hulp die je me geeft. Mocht het zo zijn dat ik weer eens iets schrijf en je denkt van daar moet ie toch echt zelf uit kunnen komen, vind ik het niet raar als je geen antwoord zou geven hoor!

Het is voor mij ook een goede oefening in geduldig zijn, en ik vind het wel leuk om wat dingen uit te proberen. Ik heb de pinnentjes opgemeten (met de naald erop geplakt, prima tip). En hier zijn de resultaten. De eerste rij zijn jouw resultaten, de 2e de mijne:

1:+5V; +4.87

2:0V; 0

3:0V; 0

4:+5V; +4.95

5:+12V +12

6:afblijven;

7:afblijven;

8:-12V; -11.68

9:+1V; +0.01 < -------------------

10:0V; +0.36

11:0V; +0.02

12:+10V +10.12

13:-12V; -11.66

14:0V; 0

15:niets; 0

16:+3V; +3.22

17:+5V; +4.82

18:0V; +0.01

19:-12V; -11.66

20:+10V; +11.43

21:0V; 0

22:+5V; +4.86

23:0V; 0

24:+3V; +3.22

 

Pin 9 wijkt dus naar mijn mening af. Nog even gekeken of ik goed contact maakte met de meter, dat was echt het geval.

 

Daarnaast wil ik nog iets vragen. (Als het een stomme vraag is dan beschouw hem maar als niet gesteld).

Even kijken of ik het goed snap: het verhaal over het aantikken houdt in dat ik tijdelijk (al tikkend) verbinding maak tussen pin 4 van de IC (+5V) en pin 2 van de connector (en de weerstand er tussen om hogere stroomsterkes te voorkomen) Dan moet ik op 21 van de IC ook (pulserend) 5V meten. Enzo ook voor pinnetje 22 van de IC. Dus dan moet ik me zelf een kabeltje maken met 2 pennetjes en een weerstandje ertussen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een antwoord op het laatste: Het IC inverteert, dus als er op de ingang een hoog signaal (hoger dan 0,1V) dan wordt de uitgang laag (dat is officieel -12V, maar het kan door de de schakeling die erachter hangt ook 0V zijn)

Als de ingang laag is (en dat is als je niets aansluit) dat wordt de uitgang juist hoog (+12V of +5V, idem wat de belasting is)

 

Maar ik denk dat het IC helemaal o.k. is en de voedingsspanning is ook aanwezig.

 

Dan zou er iets ernstigs kunnen zijn met de processor, maar je ontvanger doet het toech althans hij reageert op commandos van de afstandsbediening of knopjes op frontpaneel.

 

Het laatste wat ik kan bedenken is het volgende:

Mij is opgevallen dat ik met mijn labtop geen verbinding kon maken met een gewone 0-modem kabel. Officieel is bij een 0-modem kabel niet alleen pin 2 en 3 gekruisd maar ook pinnen 7 en 8 dus dat wordt dan 2x gekruisd + aarde = 5 draadjes. Nu werkt het bij mij wel. Misschien is dat ook bij jou

 

succes verder ermee,

Hans

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...